|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Live and let live
|
![]() Rasisme og fremmedfryktFra ordboken;
Dette i seg selv vil jo kunne føre til endel negative handlinger, som feks. ambulansesaken, - dersom det er rasisme som ligger bak.
![]() |
#2 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Rasisme og fremmedfryktHoldninger er da selvvalgte på den måte at man kan gjøre noe med dem for å endre dem om det trengs.
![]() |
#3 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Rasisme og fremmedfryktLitt kjapt, og uten å tenke meg nøye igjennom - jeg synes fremmedfrykt er rasisme. Rasisme spiller på uvitenhet og fordommer. Det samme gjør fremmedfrykt. Dersom man blir urolig ved å ha en somalier ved siden av seg på trikken, så tenker jeg det dreier seg om at man også stempler en annen som mindre verdifull faktisk. Jeg ville iallefall følt det slik dersom folk flyttet seg bort fra meg på trikken fordi jeg har briller. Selv om et par brillebrukere har gjort noen groteske handlinger i det siste - ville jeg følt meg mindre verdsatt. Hadde 98% av alle brillebrukere hatt voldsdommer bak seg ville saken stilt seg annerledes.
![]() |
#4 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rasisme og fremmedfryktJeg er helt enig med deg. Det finnes fremmedfrykt, det finnes fordommer, og det finnes rasisme. Fremmedfrykt oppstår på grunn av redsel for det ukjente. Fordommer kan oppstå på grunn av fremmedfrykt og på grunn av manglende kunnskaper og forutinntatthet. Fremmedfrykt og fordommer kan føre til rasisme, men rasisme er noe mer og langt alvorligere. Rasisme sier noe om de holdninger man har til andre, at noen er andre overlegen på grunn av hudfarge. Jeg syns begrepet rasisme brukes i hytt og pine, og dermed ufarliggjøres ordet. Og dersom ordet ufarliggjøres risikerer man også at meningen bak ufarliggjøres. Man er ikke nødvendigvis rasistisk selv om man er redd et annet menneske. Dersom man kaller en person som er redd for rasist, hvordan skal man da kunne skille mellom en person som er redd og en person som mener at noen er underlegen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rasisme og fremmedfrykt
Men dersom man er drevet av fremmedfrykt, og handler deretter, og dette får konsekvenser for mennesker i et samfunn, da mener jeg det kan kalles hverdagsrasisme.f.eks: lar være å sette seg ved siden av den somaliske mannen på bussen (når dette er det eneste ledige setet), lar være å ansette Mohammed fordi han har et fremmed navn og utseende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
På vei
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Mellom barken og veden
![]() Sv: Rasisme og fremmedfryktSoS rasisme sier også om rasisme på ung.no: |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Mellom barken og veden
Hva mener i såfall du er forskjell på rasisme og diskriminering? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Epikur
|
![]() Sv: Rasisme og fremmedfryktRasisme gir seg vel utslag i diskriminering, eller?
![]() |
#11 |
På vei
Forskjellen er holdningene til den som diskriminerer. Man kan diskriminere andre uten å mene at de andre er mindre verdt enn seg selv. For å ta et veldig opplagt eksempel: Gravide kan f.eks. bli diskriminert på arbeidsmarkedet ved at de ikke får jobb. Det betyr ikke nødvendigvis at den som ikke ansetter den gravide mener at gravide er mindre verdt. Diskriminering er forskjellsbehandling. Rasisme er negative holdninger til andre mennesker. Det ene beskriver en handling, det andre et menneskesyn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Mellom barken og veden
Men hvis man forskjellsbehandler et menneske pga hudfargen, eller pga av fordommer en har mot dette menneske fordi han har den etniske bakgrunnen han har , da mener jeg at det ER rasisme. Menneskesynet i bånn hos den som handler, sier at dette mennesket er annerledes pga en annen hudfarge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Mellom barken og veden
![]() Sv: Rasisme og fremmedfryktRasisme dreier seg ikke kun om å se ned på en rase, men også det å behandle andre annerledes pga hudfarge, være seg fordommer, eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
På vei
Da får vi være enige i at vi er uenige i dette.
Jeg mener det var et saklig eksempel på hva diskriminering kan være, hvor det var opplagt at menneskesyn ikke er innblandet. Tja, hvis en mørhudet er innblandet. Sett at vedkommende snakket dårlig norsk og ikke fikk jobb. Da kan det jo være på grunn av språket vedkommende ikke fikk jobb. Det vil også være diskriminering dersom vedkommende var kvalifisert, men det har ingenting med menneskesyn å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Live and let live
|
![]() Sv: Rasisme og fremmedfryktJeg mener det bør være et skille mellom dem som er redde og dermed forsiktige, og dem som er arogante duster som tror de er bedre enn andre pga hudfarge og spotter dem. Selv om begge deler klart er et problem.
![]() |
#17 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Rasisme og fremmedfryktDere har vel rett begge to. Både på norsk og engelsk brukes "rasisme" både om ideologien og om rasistisk motiverte handlinger og rasistisk diskriminering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Mellom barken og veden
Kommunal og Regionaldepartementets definisjon (i handlingsplan mot rasisme og diskriminering) sier dette om rasisme: |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Mellom barken og veden
Så vidt jeg kan se her, må ikke den som utøver rasisme føle seg overlegen, eller se ned på den som blir diskriminert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
flisespikker
|
Nei, det er klart. Prinsipielt er det like rasistisk å mene at de aktuelle gruppene er bedre enn man selv er.
![]() |
|
|