Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lynkurs i dansk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-22, 08:15   #1
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Lynkurs i dansk

Jeg skal ha en del med dansker å gjøre i jobbsammenheng framover, og må virkelig øve meg på å forstå hva de sier og gjøre meg selv forstått så godt som mulig. :sos:

Hva er deres beste tips for å øke danskforståelsen i en fei?
Er det noe jeg selv må tenke på for å gjøre meg selv forstått.

(Vi kommer ikke under noen omstendighet til å slå over til engelsk, det er for pinlig.)

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 08:16   #2
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Snakk langsomt, det er mitt viktigste råd. Og be de du snakker med om å gjøre det samme. Med saktere tempo får hjernen bedre tid til å forstå, det hjelper enormt.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 08:17   #3
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Se danske tv serier?

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 08:18   #4
Sissel

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Se danske tv serier?

Jepp, se Klovn og Badehotellet uten tekst.

Gammel 17-02-22, 08:18   #5
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Aner ikke. Har jobbet med så mange dansker i alle år at jeg er vant til dansk samt jeg har dansk fastlege og en venninne har dansk mor. Svensk, derimot.......
Øve på de ordene som er vanskelige?

Gammel 17-02-22, 08:23   #6
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Se franske tv-serier?
Etterpå vil dansk fremstå som svært enkelt.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 08:29   #7
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Det er ikke ordene som er vanskelige, det er å skille dem fra hverandre.

Jeg har på lista å se Forbrydelsen igjen, uten tekst.
Snakke sakte er et godt, men vanskelig tips. :skravla:

Gammel 17-02-22, 08:35   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har med både svensker og dansker å gjøre på jobb.

Svenskene er lett å forstå når vi snakker sammen, og å lese rapportene deres føles litt som å gå inn i en helt ny verden. De skriver mye "stivere" enn jeg er vant med fra norske rapporter om samme tema og bruker ord som jeg forstår muntlig, men strever med skriftlig. Det siste henger ikke på greip, men er en helt reell problemstilling.

Med danskene er det helt motsatt. Der er alt som skjer skriftlig lett som en plett, og så må vi skru på hodene når vi faktisk prater sammen. Vi har gitt hverandre lov til å si at det går for fort, og be om at ting blir gjentatt. Det går heldigvis begge veier. (Et par av mine norske kolleger snakker dialekter som ligger mye lenger unna dansk, og det er særlig med dem danskene strever.) En av danskene jeg har mye kontakt med har norsk mor, og han snakker et veldig mye mer forståelig dansk. Han sier at det er fordi han har lært seg å forenkle etter utallige ferier i Norge.

Mye av det har med tempo å gjøre, synes jeg. Så bare å snakke saktere er til stor hjelp.

Ellers er det et godt tips å se på tv-serier på dansk. Jeg ser veldig mye på både dansk og svensk nettopp for å holde det litt vedlike. Jeg leser bøker på dansk og svensk også nå, for å gjøre livet litt enklere for meg selv på jobb. Av danske serier er "Borgen" en av mine favoritter. Jeg mener at den ligger på Netflix.

Gammel 17-02-22, 09:01   #9
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Datteren min ser på kunstløpøvelsene på dansk TV, og sier hun har lært mye.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 09:02   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lær deg tellemåten, i hvert fall. Og tell også på gamlemåten selv (treogtyve, ikke tjuetre).

Og lær deg "false friends" og ord de rett og slett ikke forstår.

"Flink", for eksempel, betyr ikke flink, men hyggelig.
"Må" betyr ikke skal, men få lov til, altså "må jeg komme i møtet?" betyr "kan jeg få bli med i møtet?", ikke "er jeg nødt til å komme i møtet". Kan virkelig skape misforståelser!

Gammel 17-02-22, 09:09   #11
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

False friends, ja.

Jeg ble litt gispende sjokkert av "Som du har tapt deg!. Men så skjønte jeg at "å tape seg" betyr å gå ned i vekt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 09:12   #12
Ma Dalton
Hupp!

Ma Dalton sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Ma Dalton er litt kul
Standard

Om jeg vet jeg skal ha en del kontakt med dansker i jobbsammenheng – og det er en stund siden sist, så bruker jeg å lytte på danske podcaster. Da er det bare øret som må konsentrere seg, og det hjelper.
Kvinden med den tunge kuffert (Politiken) er en klassiker som er bra, og det ligger kanskje noen tips her.

Eller så er jo Norsken, svensken og dansken på P2 en fin måte å få med seg litt aktuelle nyhetssaker på tvers av land. Finnes i NRK Radio-appen.

Lykke til!

Ma Dalton er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 09:14   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, den podcasten er kjempefin!

Gammel 17-02-22, 09:16   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Lær deg tellemåten, i hvert fall. Og tell også på gamlemåten selv (treogtyve, ikke tjuetre).

Og lær deg "false friends" og ord de rett og slett ikke forstår.

"Flink", for eksempel, betyr ikke flink, men hyggelig.
"Må" betyr ikke skal, men få lov til, altså "må jeg komme i møtet?" betyr "kan jeg få bli med i møtet?", ikke "er jeg nødt til å komme i møtet". Kan virkelig skape misforståelser!

Stemmer, og snill betyr flink og rar betyr hyggelig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 09:17   #15
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Snakke sakte er det viktigste. Og danskene kan telle med vanlige tall også, hjernen min blir helt teflon når de begynner med fjers og fems.

Og kanskje de viktigste om du er fysisk med dem og de sier du skal få frokost, så er det lunsj! Så lurt å spise morgenmat før møtet ellers kan du bli veldig sulten.

Gammel 17-02-22, 09:22   #16
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Dere er gull, tusen takk!
Særlig podcasttips er smart, det går det an å høre under pendling og matlaging.

Den frokostbommerten har jeg gjort med et dansk-islandsk vennepar.

Jeg har god leseforståelse på dansk (og svensk), men jeg må si at jeg likevel gruer meg for oppstartsmøter på Zoom. Da kan det være vanskelig nok å skjønne hva nordmenn sier, lzm.

Gammel 17-02-22, 09:22   #17
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Kvinden med den tunge kuffert" er et veldig godt tips. Jeg ble anbefalt den, men ble helt sjokka over at noen kunne anbefale en dansk podcast ( : skringrestemme : ), men så vente øret seg til det kjempefort. Og da ble jeg så glad.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 09:35   #18
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Svenskene er lett å forstå når vi snakker sammen, og å lese rapportene deres føles litt som å gå inn i en helt ny verden. De skriver mye "stivere" enn jeg er vant med fra norske rapporter om samme tema og bruker ord som jeg forstår muntlig, men strever med skriftlig. Det siste henger ikke på greip, men er en helt reell problemstilling.

Med danskene er det helt motsatt. Der er alt som skjer skriftlig lett som en plett, og så må vi skru på hodene når vi faktisk prater sammen. Vi har gitt hverandre lov til å si at det går for fort, og be om at ting blir gjentatt. Det går heldigvis begge veier. (Et par av mine norske kolleger snakker dialekter som ligger mye lenger unna dansk, og det er særlig med dem danskene strever.) En av danskene jeg har mye kontakt med har norsk mor, og han snakker et veldig mye mer forståelig dansk. Han sier at det er fordi han har lært seg å forenkle etter utallige ferier i Norge.

Mye av det har med tempo å gjøre, synes jeg. Så bare å snakke saktere er til stor hjelp.

Jeg bruker å si at norsk, svensk og dansk egentlig er det samme språket. Det er bare det at svenskene kan ikke skrive det og danskene kan ikke snakke det.

Gammel 17-02-22, 09:36   #19
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

"Kvinden med den tunge kuffert" er et veldig godt tips. Jeg ble anbefalt den, men ble helt sjokka over at noen kunne anbefale en dansk podcast ( : skringrestemme : ), men så vente øret seg til det kjempefort. Og da ble jeg så glad.

Det er drømmen.

Gammel 17-02-22, 09:46   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det går også an å høre podcast på redusert fart, mens man venner seg til.

Og husk at de yngre forstår norsk mye dårligere enn de eldre, og de kan være for høflige til å si at de ikke får med seg ting. Og "nye" skandinaver, som snakker sitt skandinaviske språk flytende, forstår ofte VELDIG dårlig andre skandinaviske språk, og det er lett å glemme!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:57.