Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Natrium og salt, finnes det noen mattefolk her?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-21, 13:31   #1
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Natrium og salt, finnes det noen mattefolk her?

Jeg falt tidlig av skole og er ikke god på matte og hode stopper helt opp på dette relativt enkle stykke.

Jeg mangler natrium i blodet. (Medisin relatert)

Derfor tar jeg tilskudd av 4 tabletter natriumklorid hver dag.
De er på 500mg stk.

Hvor mye salt får jeg i meg da?

Her er litt om natrium kontra salt:

Matvarer merkes både med innhold av salt og natrium

I dagligtale bruker vi begrepet salt. Salt er en vanlig ingrediens i matlaging, bearbeidet mat og noe du selv tilfører maten.

Sitat:

Natriumklorid er det kjemiske navnet for salt. Når innholdet av salt skal angis på en matvare, må dette deklareres som natrium, men ofte setter produsenten på mengden salt i tillegg.

Natrium utgjør ca. 40 % av natriumkloridmolekylet (NaCl). Dersom du ganger natriumverdien med 2,5 får du vekten av salt (natriumklorid) i matvaren.

1 g NaCl inneholder ca. 0,4 g natrium.
1 g Na tilsvarer 2,5 g salt.
100 mmol NaCl tilsvarer 5,8 g NaCl.
1 ts NaCl (5 ml) veier ca. 7 g

Gammel 15-08-21, 14:58   #2
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Natrium og salt, finnes det noen matte folk her?

Natriumklorid er salt, så 500mg NaCl er 500mg salt og ca 200 mg Na (natrium).

Med 4 tabletter får du i deg 2 g salt og ca 0,8 g Na.

Gammel 15-08-21, 21:26   #3
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Natrium og salt, finnes det noen matte folk her?

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Natriumklorid er salt, så 500mg NaCl er 500mg salt og ca 200 mg Na (natrium).

Med 4 tabletter får du i deg 2 g salt og ca 0,8 g Na.

Var vel det jeg antok selv men jeg gikk i surr når det sto gange osv..

Jeg klarer ikke salte mat men har klart å spise ost og skinke så får i meg ca 2 gram salt derfra sånn ca. Så da ligger jeg vel på et inntak av 4 gram per dag. Antar det blir nye fastende blodprøver fremover og sannsynligvis flere natrium salt tabletter. Bør så natrium nivået opp til minst 130 igjen.

Nevrolog godtar minst 130. Men normalt er 137-145. (Er jeg under 122 blir jeg innlagt på nødrett på somatisk pga epilepsien). Jeg var nede i 114 så det var ikke bra den perioden desssverre. Så det går fremover vertfall. Sist målt på 125

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:15.