|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
30-06-21, 15:02 | #1 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
|
Ta med 7-åring fra Sverige - hvordan funker karantene?Vi har en konfirmasjon i august og har invitert familie fra Sverige. 2 voksne er fullvaksinert da, men de har et barn på 7 år som både vi og de gjerne vil ha med. Planen er et helgebesøk. Men jeg forstår ikke helt hva som er meningen med disse halv-små som ikke får vaksine. Må de i karantene, slik at det i praksis ikke er mulig for foreldre med barn på den alderen å dra hit på helgebesøk (slik reglene er akkurat nå)? |
30-06-21, 15:05 | #2 |
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Ta med 7-åring fra Sverige - hvordan funker karantene?Det er en jungel av regler, men slik jeg har forstått det nå må barnet i karantene. Den kan tas hjemme. Etter 3 dager kan barnet testes, og ved negativt prøvesvar så kan barnet gå ut av karantene.
30-06-21, 15:13 | #3 |
Har ingen tittel
|
Sv: Ta med 7-åring fra Sverige - hvordan funker karantene?Det var det jeg trodde også, og hjemmekarantene samtidig med konfirmasjonsfeiring hos oss er jo ikke aktuelt, og å dra tidligere fra skolen når du går i 2. klasse og skolen nettopp har begynt er heller ikke aktuelt. Jeg håper på endringer, vi får bare avvente. |
30-06-21, 16:03 | #4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Ta med 7-åring fra Sverige - hvordan funker karantene?Dette lurer vi også på. For vi (fullvaksinerte voksne) har lyst til å ta med 10-åringen til Danmark nå i ferien dersom det er lov.
30-06-21, 16:05 | #5 |
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Ta med 7-åring fra Sverige - hvordan funker karantene?
Og det kan dere i følge gjeldende regler, men barnet må i hjemmekarantene når dere kommer tilbake til Norge.
30-06-21, 16:18 | #6 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
|
Sv: Ta med 7-åring fra Sverige - hvordan funker karantene?Leste akkurat at dersom områder i Sverige blir grønne så utgår karanteneplikten. Artikkelen kan være bak betalingsmur. https://www.f-b.no/lucas-12-betaler-...s/5-59-2286319
30-06-21, 16:18 | #7 |
|
Sv: Ta med 7-åring fra Sverige - hvordan funker karantene?jeg tenker at dersom de mener karantene er nødvendig, så er ikke reisen det - da kan vi vente. Men dersom det menes at det er trygt uten karantene, så er vi på første båten som går.
30-06-21, 16:29 | #8 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
|
Sv: Ta med 7-åring fra Sverige - hvordan funker karantene?Disse reglene er i stadig forandring, og hva som er røde og grønne land og regioner endres vel ukentlig basert på smittetall, så... ja, en må nesten bare se hva som er reglene når reise er aktuelt og se hva som lar seg gjøre da
01-07-21, 10:49 | #9 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
|
Sv: Ta med 7-åring fra Sverige - hvordan funker karantene?Risikoen er at det skjer endringer i smittesituasjonen og at karantene plutselig blir påkrevd.
01-07-21, 11:13 | #10 |
Kjernesnill
|
Sv: Ta med 7-åring fra Sverige - hvordan funker karantene?Jeg følger selv med på kravene til innreisekarantene fra Sverige til Norge. Det skjer en oppdatering av kravene ukentlig på Folkehelseinstituttets nettsider, oppdatering skjer hver uke natt til mandag klokken 00:00 https://www.fhi.no/nettpub/coronavir...s-coronavirus/
Det ser ut til at FHI gjør ukentlige oppdateringer av krav til innreisekaratene. Og at det er en forutsigbarhet i når endringene trer i kraft - de endrer kartet ukentlig natt til mandager. I alle fall er det slik nå i juli.
01-07-21, 12:08 | #11 |
Ute på tur
|
Jeg er spent på hvordan endringen i gul/grønn og rød slår ut med nye terskelverdier for Sverige. Tror det skulle bli implementert 5/7. Gutta må nok i tredagers hjemmekarantene når vi kommer hjem igjen, men de vil sikkert uansett game så de vil ikke legge merke til det.
01-07-21, 12:41 | #12 |
Kjernesnill
|
Sv: Ta med 7-åring fra Sverige - hvordan funker karantene?Hvis regionen dere skal til er grønn, så opphører kravet til karantene - og da blir det ikke karantene på gutta heller, Martis.
01-07-21, 17:27 | #13 |
Ute på tur
|
Vi gjør det. Står i VG nå at Västra Götaland er grønt etter de nye terskelverdiene.
08-07-21, 11:33 | #14 |
Har ingen tittel
|
Sv: Ta med 7-åring fra Sverige - hvordan funker karantene?Enda en usikkerhet - noen andre skal ha med en 2-åring fra et land "nede i Europa". Jeg har lest et eller annet sted at barn under 3 år er fritatt fra karantene hvis foreldre er fullvaksinert, men nå finner jeg det ikke lenger. Er det bare en ønskedrøm? |
|
|