|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
01-02-21, 14:15 | #1 |
rakkarpus
|
Loer all klær i ullblanding?Har de siste månedene kjøpt noen gensere i ullblandinger på Match, fra 700-1200 kr. En med 60% mohair, de andre i ull, akryl, nylon og alpaca. Felles er at de ganske raskt blir nuppete mellom ermene og sidene på genseren relativt fort.
01-02-21, 14:21 | #2 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
|
Sv: Loer all klær i ullblanding?Etter min erfaring nupper alt som inneholder acryl Så det unngår jeg. Ren ull (ihvertfall i god kvalitet) nupper lite og ingenting. |
01-02-21, 14:23 | #3 |
Dragedytteren
|
Sv: Loer all klær i ullblanding?Jeg har en genser i ren ull som nupper endel. Erfaringene fra diverse strikkegrupper på nett er at det er noe grunnet garnet og noe grunnet brukeren. Noen mennesker får rett og slett mer nupper på klærne enn andre, det har kanskje med bevegelsesmønsteret å gjøre?
01-02-21, 14:32 | #4 |
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Loer all klær i ullblanding?Min erfaring er at alt ( ) nupper. Ren, finstrikket merinoull nupper minst, men alt nupper. Dyr kasjmir også. Eller kanskje SÆRLIG dyr kasjmir.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
01-02-21, 14:44 | #5 |
finner ut av mye
|
Sv: Loer all klær i ullblanding?Jeg mener å ha lest at når man blander fibre med ulik lengde så nupper det mer. De plaggene jeg har som er i ren ull nupper ikke noe særlig.
01-02-21, 14:51 | #6 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
|
Sv: Loer all klær i ullblanding?Ull kan ha korte eller lange fibre, de lange er dyre og nupper mindre. Det jeg har fra Aiayu og Cathrine Hammel er helt pent, men prisene er deretter.
01-02-21, 15:18 | #7 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
|
Sv: Loer all klær i ullblanding?Jeg har noen gensere i ren, glatt ull. De nupper ikke. Jeg foretrekker den type ull nettopp fordi de ikke nupper. Jeg en som svetter og blir klam ganske fort, derfor unngår jeg syntetiske materialer.
02-02-21, 03:46 | #9 |
finner ut av mye
|
Sv: Loer all klær i ullblanding?Jeg har både billig og dyr ull som ikke nupper.
03-02-21, 11:54 | #10 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
|
Sv: Loer all klær i ullblanding?
Jeg kjøpte for første gang noe i kasjmir, en todelt kosedress fra HM. Den loer ikke i det hele tatt. Første gangen jeg har opplevd et plagg i ul-lignende materialer som ikke loer. Jeg har brukt den masse (korona, ja), både rundt i huset, under et teppe i sofaen og ute på tur. Vasket tre ganger på ullprogram med Milo og tøymykner. Tørket flatt på gulvet på badet. |
03-02-21, 18:21 | #11 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
|
Sv: Loer all klær i ullblanding?Blandingsgarn loer mer enn garn av ett fiber. Men det er vel fastslått også at noen personer får nupper mer enn andre. Det har vel med bl.a. bevegelsesmønster å gjøre, tror jeg. |
03-02-21, 19:34 | #12 |
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Loer all klær i ullblanding?
Jeg har også kjøpt en sånn helt nydelig kosedress i kasjmir fra hm. Jeg elsker den, men den nupper på meg.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|