|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
08-01-18, 15:02 | #1 |
Fjellpiper
|
Kjøpestopp - konsekvenser for storsamfunnetJeg er lei av eget forbruk og kjøpepress, og har blitt enig med meg selv om kjøpefri en stund fremover. Konsekvensene for meg selv er uproblematiske, jeg har det jeg trenger og vel så det, og hvis det oppstår noe som ikke lar seg løse ved hjelp av eksisterende overflod så kan det gjøres unntak. |
08-01-18, 15:07 | #2 |
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Kjøpestopp - konsekvenser for storsamfunnetJeg tror det vil omstille seg ganske raskt. Jeg har stor tro på markedskreftene. Men det vil selvsagt gjøre vondt en stund for de større industriene, som det allerede er og har vært for mediebransjen, oljå og mange andre.
08-01-18, 15:19 | #4 |
Glamorøs
|
Sv: Kjøpestopp - konsekvenser for storsamfunnetSamfunnet vil jo omstille seg, selv om det selvsagt kommer til å ramme enkeltpersoner. Det er jo da også bedriftseierens ansvar, å sørge for at bedriften er bærekraftig og i stand til å møte en ny hverdag. Det vil selvsagt ikke skje før de må, men vi får håpe det ikke blir som kull- og bilindustrien i USA.
08-01-18, 15:21 | #5 |
Epikur
|
Sv: Kjøpestopp - konsekvenser for storsamfunnetKlart vi kan omstille oss!
08-01-18, 15:51 | #6 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
|
Sv: Kjøpestopp - konsekvenser for storsamfunnetHelt klart at både enkeltpersoner og bedrifter kan endre seg. Unga vår har nettopp forstått at foreldrene deres er utrolig kule som kan reparere ting og aldri kaster noe som kanskje kan benyttes en gang. Plutselig hadde vi julepynt til Mellomste og kakebokser til alle og utstyr så Eldste fikk hengt opp den hjemmelagde taklampa si. |
08-01-18, 15:57 | #7 |
can-jur
|
Sv: Kjøpestopp - konsekvenser for storsamfunnetDet må storsamfunnet bare takle.(akkurat som bøndene faktisk bare må finne seg i et lavere forbruk av kjøtt).
08-01-18, 16:40 | #10 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
|
Sv: Kjøpestopp - konsekvenser for storsamfunnet
Nei ikke jeg i hvert fall. Vi kaster så og si ingen ting. Heller ikke de telefonstolpene Tenenor etterlot på tomta mi, de ble brukt til å reparere fjøsen og fjøsbrua med. |
08-01-18, 16:41 | #11 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
|
Det er helt sant Jeg har heldigvis en handy mann, så vi klarer å holde liv i en del ting som ellers nok hadde blitt skiftet ut. Blandt annet flere reparasjoner på en 10 år gammel vaskemaskin. Det hadde aldri i livet svart seg dersom vi hadde måttet levere den inn for reparasjon. |
08-01-18, 17:19 | #12 |
Yes, we can!!
|
Det er jo fint og flott, men besvarer ikke spørsmålet om effekten på storsamfunnet, da. Altså at det blir lavere etterspørsel, lavere vekst, lavere inntekter, svakere skatteinngang, osv.
08-01-18, 17:25 | #13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
|
Jeg har reparert to klokker i høst, lappet en haug bukser og sålet om et par skoletter.
08-01-18, 17:28 | #14 |
Yes, we can!!
|
Og det er jo en veldig direkte overgang fra å kjøpe varer globalt til å kjøpe tjenester lokalt. Så det kan godt hende Norge kommer kjempegodt ut av en overgang til en grønnere økonomi og et mer bærekraftig forbruk! (Litt kjedeligere for de som har betalt skolepenger for ungene sine gjennom jobben på skofabrikken i Malaysia, selvsagt.)
08-01-18, 17:28 | #15 |
Yes, we can!!
|
Sv: Kjøpestopp - konsekvenser for storsamfunnetDu sa du ville ha en djevelens advokat!
08-01-18, 17:31 | #16 |
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Kjøpestopp - konsekvenser for storsamfunnetJa, det var også de elementene jeg hadde tenkt å skrive litt om, men ikke rakk - denne jobben, ass.
08-01-18, 17:33 | #17 |
Vinter
Medlem siden: Mar 2009
|
Sv: Kjøpestopp - konsekvenser for storsamfunnetJeg kom til å tenke på at det må bli stor arbeidsløshet blant fabrikkarbeidere i de landene som produserer massevarene det går så mye av nå, det som er av lav pris og lav kvalitet. Veldig mange av de er jo barn, kanskje de er så heldige at de kan gå på skole istedenfor å jobbe, men det tror jeg er for mye å håpe på. |
08-01-18, 17:35 | #18 |
Yes, we can!!
|
Sv: Kjøpestopp - konsekvenser for storsamfunnetJa, og jeg må si jeg tenkte "Men, kan de ikke spise kake?!" når jeg ser innlegget til HV. "Ja, men for oss her som det bare bor ressurssterke og bemidlede mennesker, så går det jo KJEMPEFINT!"
08-01-18, 17:36 | #19 |
Yes, we can!!
|
Eneste måten å få barn ut av arbeid på er at foreldrene får arbeid. Foreldre med inntekter sender barna sine på skole. Foreldre uten inntekter har ikke annet valg enn å sende barna på jobb, hvis det finnes, og til tigging og prostitusjon dersom det ikke finnes.
08-01-18, 17:38 | #20 |
Yes, we can!!
|
Sv: Kjøpestopp - konsekvenser for storsamfunnetMen mange asiatiske land går jo også mot en mer tjenestedrevet økonomi. Det er mange av oss som kommer til å se jobben vår innen regnskap eller HR gå til ikke en robot, men en dame i Kuala Lumpur som kjører lønn eller sender fakturaer vel så fort og greit som vi gjør, til en brøkdel av prisen. Eller programmerer eller sitter på kundestøtte. Og de jobber som bare F, for de er, bokstavelig talt, sultne på å lykkes.