Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Norske julegaver til amerikanere

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-16, 11:30   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Norske julegaver til amerikanere

Jeg skal sende en Christmas box til amerikanske venner i USA, som skal inneholde litt forskjellig norsk dill og dall. Firkløver er selvskreven, og også et par andre småting, blant annet norske hjerter til å pynte med (de lurte veldig på om hjerter hadde en eller annen spesiell betydning i Norge, siden folk hadde hengt dem opp overalt. )paprikahjerter og et miniglass med hjemmelaget syltetøy. Flatbrød også.

Flere tips? Fin norsk julepynt? Annet norskt og gøy som ikke har noe med jul å gjøre? Det kan også være småting jeg kan lage selv, f.eks. med Disney og Harry Potter-tematikk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 11:33   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norske julegaver til amerikanere

Julekurver? Noe med nisser, ikledd strikkegenser og selbuvotter? Marsipangris?

Gammel 01-09-16, 11:49   #3
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Maiusmønster er norsk.

Sånne kaffekrus?

Bokseholder/flaskeholder i mariusmønster? Jeg har akkurat holdt i en og fant ut at den er fòret og skikkelig fin så den skal jeg strikke som julegave til ungdommen i familien i år.
Er det ikke så kaldt der så går det kanskje an å heller bruke bommulsgarn? Mest for at det er morsomt.

Bake tørre julekaker og pakke i en fin julete blikkboks?

Gammel 01-09-16, 12:13   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

GinaK, boks-cosy var morsomt! Særlig fordi vi fikk noen fra lokale fiskesjapper og slikt av dem når de kom hit.

Skilpadda: tenker du på sånne man bretter? Det kan vi gjøre!

Gammel 01-09-16, 12:37   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, brettekurver. Det er den norskeste typen hjerter jeg kan tenke meg. Og veldig lette å sende i posten!

Gammel 01-09-16, 12:41   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Veldig gode argumenter, padda.

Gammel 01-09-16, 14:34   #7
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg fant mye fint på husfliden til en sånn gave i fjor. Termos med marius- eller trollmotiv, julepynt i tinn, selbuvotter til junior etc.

Gammel 03-09-16, 10:41   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Julekuler, om du strikker.

Gammel 03-09-16, 10:49   #9
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Bokseholder/flaskeholder i mariusmønster? Jeg har akkurat holdt i en og fant ut at den er fòret og skikkelig fin så den skal jeg strikke som julegave til ungdommen i familien i år.
Er det ikke så kaldt der så går det kanskje an å heller bruke bommulsgarn? Mest for at det er morsomt.

Bake tørre julekaker og pakke i en fin julete blikkboks?

Hvor har du funnet den oppskriften? Den vil jeg gjerne ha!

Hvis du tenker skandinavisk i stedet for norsk, synes jeg Astrid Lindgrens figurer har fine julefilmer. Som viser virkelig all jobben man la ned i gamle dager med slakting og alt med seg. Emil og Bakkebygrenda for eksempel. Hvis de finnes å få kjøpt med engelske undertitler er det flotte eksempler tenker jeg.

Julehefter er jo noe veldig norsk, men de skjønner kanskje ikke noe i det hele tatt?

Pepperkakeformer kan du jo sende dem, sammen med en god oppskrift.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-16, 10:58   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ingen norsk overhodet, Nenne. Men pepperkakeformer og oppskrift var super ide! De fikk sansen for norske vafler når de var her, og har fått bestilt et norsk vaffeljern med amerikansk kontakt på Amazon så jeg har sendt over flere vaffeloppskrifter.

Jeg har også funnet noen svenske knekkebrød i elg-fasong.

Gammel 03-09-16, 12:54   #11
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg gav Karius og Baktus på engelsk. Våre venner har barn i rett alder for den type bøker.

Gammel 04-09-16, 01:32   #12
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Tyrkisk pepper tror jeg kan være litt rart for dem. Om det ikke er erkenorsk så er det i allefAll noe vi spiser en del her hjemme.

Gammel 04-09-16, 10:15   #13
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Spekemat, spekepølser av ymse slag.
Ellers har du jo Audhild Viken butikken ved rådhuset. Der er det jo faktisk mye fint småstæsj.
Denne kokeboka http://www.komforlag.no/produkt/norw...g-for-everyone

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-16, 10:19   #14
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Ostehøvel? Brunost passer neppe å sende i posten, ellers hadde den vært selvsagt.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-16, 11:00   #15
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan du strikke? Raggsokker eller ullvotter av noe slag?

Gammel 04-09-16, 11:17   #16
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Smørbukk var veldig populært i den amerikanske vertsfamilien til datteren min. Vi kjøpte også disse t-skjortene med tekst på som sier eksempelvis: norge er ikke skapt for å sitte på ræva, klatremus osv. De var også populære.

Gammel 04-09-16, 11:30   #17
Ambivalensia
Fullverdig medlem

Ambivalensia sin avatar

Medlem siden: Aug 2016
Hvor: Vestlandet
Ambivalensia er litt kul
Standard

Klippfisk? Røkelaks?

Ambivalensia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-16, 11:31   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ostehøvel har de. Jeg kan strikke og lurer på om jeg skal prøve meg på en sånn beer cosy i mariusmønster. De bor i tropiske strøk så raggsokker blir nok litt overflødig.

Jeg har sett på flere kokebøker med norsk mat og de er ganske traurige. Bildene er dårlige og maten ser ekkel ut, eller de tar ikke høyde for at man ikke finner alle ingrediensene. Jeg har prøvd å finne Viestads kokebok, uten hell. Jeg vil bla gjennom den før jeg evt. kjøper. Så jeg har landet på å lage et oppskriftshefte selv.

Ferske matvarer kan jeg ikke sende, og tørket fisk faller garantert ikke i smak. De er ikke de mest opplevelsessøkende i matveien, og jeg vil vel i hovedsak sende ting jeg tror de liker, ikke rare, norske spesialiteter.

Sist redigert av Tallulah : 04-09-16 kl 11:36.
Gammel 04-09-16, 15:24   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Kanskje en kokebok, eller hjemmelaget oppskriftshefte, med typiske norske julekaker? De fleste av dem består jo bare av ganske alminnelige ingredienser, og er ikke veldig vanskelige å lage. Berlinerkranser og sånt, liksom.

Gammel 04-09-16, 15:38   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, julemat er en god idé!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:10.