Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Når man ikke har æ, ø og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Se resultatene: Hva syns du er mest lettlest?
æ som a (eventuelt ae), å som a, ø som o 39 52,00%
æ som ae, å som aa, ø som oe 29 38,67%
Spiller ikke noen rolle eller bryr meg ikke. 7 9,33%
Deltakere: 75. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-07, 13:19   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.456
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når man ikke har æ, ø og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Jeg syns personlig at det er enklest om teksten jeg leser er skrevet på nedenstående måte, det gjør det mer lettlest for meg og jeg kan lese raskere (det har kanskje litt å gjøre med at det er enklere for meg å skrive på den måten):

æ som a (eventuelt ae)
ø som o
å som a

Eksempel:

Sitat:

Osters er noe jeg ikke liker i sarlig grad. I tillegg er de vanskelige a apne, noe vi var nodt å gjore selv.

Skriver man æ som ae så blir det enda bedre syns jeg, men da er man kanskje ikke konsekvent.

Eksempel:

Sitat:

Osters er noe jeg ikke liker i saerlig grad. I tillegg er de vanskelige a apne, noe vi var nodt å gjore selv.

Jeg syns det er vanskeligere å lese når noen skriver

æ som ae
ø som oe
å som aa

Eksempel:

Sitat:

Oesters er noe jeg ikke liker i saerlig grad. I tillegg er de vanskelige aa aapne, noe vi var noedt å gjoere selv.

Jeg stopper mye mer opp i lesingen her, men det er kanskje bare meg som svensk som gjør det, eller

Finnes det noen regler for dette?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 13:21   #2
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når man ikke har æ, æ og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Jeg er helt enig med deg, mye lettere å lese enkle bokstaver. Aner ikke om det finnes noen regel.

  Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 13:23   #3
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.900
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man ikke har æ, æ og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Jeg er mest vant til at det skrives oe, aa og ae, men det spiller egentlig ingen stor rolle for meg. Da vi bodde i Stockholm, brukte jeg de svenske bokstavene ö og ä, og syntes det fungerte greit. (Om leserne syntes det samme, er kanskje en annen sak. )

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 13:26   #4
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.456
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man ikke har æ, æ og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg er mest vant til at det skrives oe, aa og ae, men det spiller egentlig ingen stor rolle for meg. Da vi bodde i Stockholm, brukte jeg de svenske bokstavene ö og ä, og syntes det fungerte greit. (Om leserne syntes det samme, er kanskje en annen sak. )

For meg gikk det veldig bra

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 13:26   #5
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.801
Blogginnlegg: 247
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man ikke har æ, æ og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Jeg syns den første varianten var enklest å lese. Det er jo en kjennsgjerning at man ikke leser hver bokstav for seg, men hele ordet som ett når man først er god til å lese. Gjenkjenningen er derfor enklere hvis ordet har så og si samme form.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 13:26   #6
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når man ikke har æ, æ og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Helt klart alternativ 1, æ som a (eventuelt ae), å som a, ø som o, og sånn skriver jeg selv også (skriver for det meste æ som a).

Ae, oe og aa er fryktelig tungvindt å lese, synes jeg.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 14:18   #7
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.402
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man ikke har æ, æ og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Valgte 2, men nå er jeg allerede omvendt gitt
Fra na av blir det bare enkel bokstavsubstitutt fra meg, jeg har allerede begynt å ove meg.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 14:27   #8
Manga
Bør lage seg en tittel selv
 
Manga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 2.129
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Sv: Når man ikke har æ, æ og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Jeg synes alt. 2 er mye enklere å lese enn alt. 1.

__________________
Storesøster 05 - Lillebror 07 - Bittelillebror 15
Manga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 14:53   #9
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man ikke har æ, æ og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

For det første bør man skaffe seg de bokstavene om man ikke har de.

For det andre bør man skrive etter alternativ 2.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 14:53   #10
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man ikke har æ, æ og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Så morsomt Pelen, jeg satt akkurat å tenkte de samme tankene i går, og lurte på å lage en tråd.

Jeg er helt enig med deg. Både i hva som er lett og hva som gjør lesningen vanskeligere.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 15:08   #11
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.032
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når man ikke har æ, æ og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Foretrekker helt klart det første alternativet.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 16:22   #12
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man ikke har æ, ø og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Hvis man ikke har æøå på tastaturet bruker man ascii-koden. :lur:

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 16:34   #13
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.456
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man ikke har æ, ø og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hvis man ikke har æøå på tastaturet bruker man ascii-koden. :lur:

men husker ikke helt lenger. Svenske åäö er også lettere å skrive uten riktig tastatur, da bruker man punktene etter å, det gjør jeg automatisk når jeg skriver svensk. Forresten så slutte der svenske alfabatet i en annan rekkefølge enn det norske: åäö.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 16:38   #14
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når man ikke har æ, ø og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

men husker ikke helt lenger. Svenske åäö er også lettere å skrive uten riktig tastatur, da bruker man punktene etter å, det gjør jeg automatisk når jeg skriver svensk. Forresten så slutte der svenske alfabatet i en annan rekkefølge enn det norske: åäö.

Ja tror du guben lo av meg da jeg satt og skulle lære Odin alfabetet her en dag. "Du brde vel nesten lære deg det selv først" fikk jeg høre.

Jeg har jo i grunn stusset litt på den der fra A-Å noen ganger.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 17:54   #15
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når man ikke har æ, æ og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Opprinnelig lagt inn av Manga, her.

Jeg synes alt. 2 er mye enklere å lese enn alt. 1.

Singerer denne.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 18:27   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man ikke har æ, ø og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Tja. Alternativ 1 er kanskje like lett å lese, men det er jo definitivt feil. Hvordan skal du skille mellom hør og hor, f.eks. (noe man sikkert kommer borti stadig vekk)?

Jeg bruker alltid alt. 2 hvis jeg er på fremmede PC'er i utlandet.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 18:47   #17
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.705
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man ikke har æ, ø og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Jeg foretrekker alternativ to. Mest fordi det er det jeg selv velger når jeg skal skrive med de bokstavene jeg ikke har.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 21:02   #18
elen
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 7
elen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Når man ikke har æ, ø og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Jeg foretrekker alt.1

__________________
- elén -

elen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 22:51   #19
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.641
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man ikke har æ, ø og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Æ/æ = AE/ae
Ø/ø = O/o
Å/å = A/a

Dvs kun benytte tobokstaversvarianten på "æ", ellers bare enbokstavs.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-07, 21:06   #20
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når man ikke har æ, ø og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Jeg foretrekker at vedkommende skaffer seg et norsk tastatur.

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no