|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
16-05-15, 14:20 | #1 |
Glamorøs
|
Sy bunadskjorte selv, realistisk?Bunadskjorta mi vandrer snart heden, etter snart åtti år i tro tjeneste. Ny skjorte er skikkelig dyrt, det er en ting, en annen er at siden hele bunaden er sydd av en slektning som betød mye for meg, kunne jeg tenke meg å videreføre arven hennes ved å sy og brodere skjorta selv.
16-05-15, 15:34 | #3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?Før vet jeg at aftenskolen kjørte kurs i å sy bunadsskjorte. Kanskje det fins noe sånt fremdeles? Farfar broderte sin egen skjorte og farmor monterte den, han gjorde det uten kurs, så det bør jo være fullt mulig.
16-05-15, 15:36 | #4 |
Epikur
|
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?Klart du kan!
16-05-15, 15:40 | #5 |
Whatever, never mind
|
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?Hva med å ta kontakt med den som holder bunadskurs i Oslo og spørre om de kjenner til skjorten? |
16-05-15, 15:42 | #6 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
|
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?Jeg hadde ikke klart det, men jeg kan heller ikke sy. Moren min har sydd flere, og selv om hun er flink til å sy, så er hun jo ingen profesjonell sydame. Hun har likevel brodert og montert flere bunader og sydd skjorter, så poenget mitt er at jeg tror det er noe helt vanlige folk kan klare. |
16-05-15, 16:00 | #9 |
Glamorøs
|
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?
Jeg pleier å komme på slike ting en gang mellom 9. og 16. mai, også forsvinner det ut av hodet mitt rundt kl 22 på 17. mai. Jegg tenkte at om jeg lager en tråd så holder den kanskje saken i live et par dager til, slik at jeg kan sette i gang på denne siden av sommeren.
16-05-15, 16:03 | #10 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
|
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?Det er jo absolutt realistisk! Andre syr jo dette, så om du er en habil syerske så bør det jo gå fint.
16-05-15, 16:31 | #12 |
Glamorøs
|
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?Gjerne det, Eowyn! Jeg har en sunnmørsbunad, men jeg syns det ser ut som skjorta mi er litt anderledes. Nå tittet jeg litt på resten av bunaden også og det kan se ut som skjørtet bør byttes også. Det har faktisk blitt litt hullete.
16-05-15, 16:33 | #13 |
Hertuginne
|
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?Jeg ville beholdt det som kan beholdes og byttet ut det andre. Og skjorte klarer du å sy selv, med litt tålmodighet.
16-05-15, 16:52 | #17 |
Glamorøs
|
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?Så bra dere pepper meg! Nå tror jeg at jeg kan det selv også. Det er nok helst motivasjonen og tålmodigheten det står på etterhvert, ikke evnene.
16-05-15, 17:49 | #18 |
~~~~~~~
|
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?Klart du kan! Jeg driver å broderer til mannen nå. Materialpakker får du kjøpt på Heimen eller Norsk Flid. De koster fra 2.000,- alt inkl med god beskrivelse. Bestill den ferdig klippet.
16-05-15, 17:53 | #19 |
~~~~~~~
|
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?Du kan sprette av skulderbroderiene og montere de på ny skjorte. Det er gjerne halslinning og mansjettene som blir slitt, men det går an å restaurere de også hvis ikke linen er helt flisete.
16-05-15, 17:57 | #20 |
Glamorøs
|
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?Pip, Fløyel!