Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bæremeis

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-14, 13:52   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.329
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Bæremeis

Vi lurer på å enten ønske oss bæremeis som "fellesgave" til jul (til oss og mini) eller kjøpe selv til sommeren. Jenta vår er født i august, og vi håper hun skal klare å sitte greit i en meis til sommeren.

Vi regner med at vi kanskje vil bruke den noe mer og lenger enn andre barn grunnet at hun har Down syndrom, så det er viktig at den tåler litt vekt og mange års bruk. Til å begynne med blir det ikke lange turer, men vi håper etterhvert på å komme i gang igjen med lengre fjellturer (hytte til hytte). Den må passe litt lange foreldre. Vi er 175 og 185 cm, og jeg er lang i ryggen. Regntrekk og plass til litt mat/bleier må vi også ha. Men ikke minst, hun må sitte godt, også om hun sovner.

Noen som kan anbefale en som tåler litt? Ikke minst, hvilke skal vi styre unna?

bill.merke: ut på tur, aldri sur og har abstinenser etter en sommer som høygravid uten fjelltur...

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 14:02   #2
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.911
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bæremeis

Det begynner å bli noen år siden, men jeg hadde en veldig god manduca bæresele. Vi sparte oss en vogn med to tette og hadde en i sele. Har gått ned fra fjellet med febersyk 4 åring i den. Tungt, men ikke vondt. http://www.lotusbarn.no/categories/manduca

__________________
06 & 08 .

Sist redigert av Lavender : 05-11-14 kl 14:07.
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 14:03   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.685
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bæremeis

Som alle andre sekker, er dette noe som bør/må testes på bæreren.

Forøvrig vil jeg anbefale dere å heller bruke formsydd bæresele, spesielt dersom dere alltid er to voksne, evt. alltid én voksen og de eldre ungene. Jeg bar med Ergo-sele, poden på magen og sekken på ryggen ganske lenge.

Var forøvrig fornøyd med Littlelife bæremeis når jeg måtte, men ergonomisk bæresele er mye mer behagelig for både den som bærer og barnet. Min veldig lange nesten 4-åring ble båret i Ergo-sele senest i sommer. Det gikk helt fint for stefaren hans (mens jeg ikke kan bære ham mer, siden jeg er alt for kort).

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 14:10   #4
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.329
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bæremeis

Jeg kommer til å bruke bæresjalet jeg har på "nærturer". Nå har jeg endelig blitt ganske flink til å bruke den.

Men vi vil gjerne ut på lengre turer etterhvert. Vil da gjerne holde henne tørr og beskyttet mot vind og vær. Enklere å bytte på hvem som bærer om vi kan sende meisen i mellom med henne opp i.

Vi må nok prøve ja, men greit å vite hva vi skal lete etter.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 14:22   #5
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.911
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bæremeis

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Jeg kommer til å bruke bæresjalet jeg har på "nærturer". Nå har jeg endelig blitt ganske flink til å bruke den.

Men vi vil gjerne ut på lengre turer etterhvert. Vil da gjerne holde henne tørr og beskyttet mot vind og vær. Enklere å bytte på hvem som bærer om vi kan sende meisen i mellom med henne opp i.

Vi må nok prøve ja, men greit å vite hva vi skal lete etter.

Du får lånt og testet utstyr. Ser du spør etter meis, men jeg kjenner ikke noen som sier de er fornøyd med bæremeis. Mest fordi det er dårlig komfort for den som bærer. Det er lett å ta på seg barnet i en sele, nesten som en ryggsekk, kan ikke sammenlignes med sjal eller slynger.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 14:28   #6
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bæremeis

Vi brukte ikke annet enn manduca m yngste. Ingen bæremeis kunne toppe den.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 14:30   #7
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.329
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bæremeis

Men hvordan beskytter en barnet mot vær og vind i en sele? Og evt støtte til bena?
Bare spør altså. Har ikke noe imot sele, men jeg regner med at vi må bruke ganske lenge.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 14:34   #8
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.076
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bæremeis

De trenger ikke støtte til beina og det finnes egne jakker til å ha over.

Vi har meis fra Bergans. Jeg klarer ikke bruke den, men mannen på 190 synes den er grei.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 14:39   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.685
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bæremeis

Når de sitter ergonomisk trenger de ikke støtte til beina. Og som Miley sier finnes det bærejakker å ha utenpå, men generelt tåler jo de fleste barn det samme været som vi voksne gjør.

Sele fungerer som sagt veldig lenge. Og i verste fall kan dere bære behagelig frem til hun er 3-4 år og så gå over til en bæremeis da. Kjæresten min sverget til bæremeis og hadde null og niks tro på at bæresele kunne erstatte den. Helt til jeg tvang ham til å prøve Ergoen.

Hvis dere vil teste Ergo, så har jeg en dere kan få prøve om du kan hente i Oslo eller betale porto.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 14:42   #10
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.329
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bæremeis

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

De trenger ikke støtte til beina og det finnes egne jakker til å ha over.

Vi har meis fra Bergans. Jeg klarer ikke bruke den, men mannen på 190 synes den er grei.

Tenkte mer på slengende ben (gjerne våte støvler etterhvert) som sparker oss.
Og at hun selv synes det er mer behagelig med støtte til beina når hun blir litt større.

Nå ble det enda mer å tenke på. Dere gjør jo valget enda vanskeligere.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 14:44   #11
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.685
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bæremeis

Min gutt har i hvert fall foretrukket bæreselen fordi han sitter (satt, må vel innse at den tid er forbi nå...) helt stødig, i bæremeis blir det litt dingling fordi tyngdepunktet kommer så langt ut fra kroppen til bæreren.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 14:45   #12
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.624
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bæremeis

Vi hadde en Bergans som vi brukte til Ville et par år (fra hun var 1-3, såvidt jeg husker). Jeg synes den var helt grei, men vi gikk sjelden lange turer, så jeg vet ikke hvordan den ville vært da. Vi er omtrent like lange som dere, og meisen funket til begge to.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 14:49   #13
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.329
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bæremeis

Ok. Skal tenke litt. Hun er jo for liten til å bruke enda, så litt vanskelig å prøve med henne i. Hvor lange turer har dere gått med barn i sele?

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-14, 14:22   #14
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.329
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bæremeis

Ser ut til at vi går for sele foreløpig. Iallefall for denne første sommeren, der det ikke blir overnattingstur enda. Blir muligens en lenger ferietur med fly til sommeren, og ser at sele kan bli praktisk da. Ikke fått noe svar angående lengre turer enn dagstur, så enda ikke overbevist at vi ikke trenger meis senere.

Så. For og imot forskjellige merker bæreseler?

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-14, 14:42   #15
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.417
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bæremeis

Jeg har en ergosele som har fotfeste, som vi forøvrig nesten aldri bruker. Vi veksler mellom sele og meis, mest fordi meisen også kan brukes som en liten sekk. Dersom jeg er alene med ungene trenger jeg oppbevaringsmulighetene meisen kan gi. Selv om de største etter hvert også kan bidra med matpakkebæring.

I en sele er de temmelig godt beskyttet mot vind, og man deler på varmen mellom bærer og den som blir bært. Selv synes jeg likevel det er fristende å kunne lempe en litt større unge med vått regntøy ut og inn av en meis isteden for at hun blir klistret inn til min klamme regnjakkerygg (jada jeg trenger en ny regnjakke også).

Ellers har vi klart oss med arvemeis i flere omganger, men om dere virkelig skal ønske dere en fin gave ville jeg tatt med mannen (den andre som skal bære) og noe litt tungt og prøvd ut ulike varianter.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-14, 14:52   #16
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.099
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bæremeis

Jeg ser du har bestemt deg for sele i første omgang, og det er sikkert lurt. Jeg synes imidlertid meis var kjempekjekt når de ble litt eldre.
Vi har en fra Norrøna. Den er gammel, men det er et merke jeg anbefaler til lange foreldre. Vi har vært veldig fornøyde med den (jeg er 177 og mannen 185).

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-14, 14:55   #17
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.698
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bæremeis

Jeg har stort sett brukt Ergo på dagsturer, men har irritert meg over at jeg ikke får med meg noe og blir gående med en sekk foran og en bak...

På fjellet har vi en arvemeis fra Norrøna tror jeg, og den har vært strålende. Den er eldgammel, men har stort rom og er stabil når man setter den fra seg. Ser at mer moderne sekker har hoftebelte som vrir seg (?), og det tenker jeg er lurt. Og at flere har "tak"/regntrekk/solskjerm. Høres fristende ut. Og på tur blir i alle fall mine unger søkkvåte. Det er litt deilig å lempe en gjørmete unge oppi meis med fotløkker og slippe gjørmete støvler langs lårene.

Jeg lurte på om Little Life sin var den vi vurderte da vi kanskje måtte kjøpe ny. http://www.oslosportslager.no/produk...eis-32688.aspx

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-14, 15:35   #18
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.703
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bæremeis

Du er vel ganske lang, er du ikke? Jeg er 160 og har kort rygg og flere bæremeiser var derfor vanskelig å få god å bære for meg. Jeg brukte dog bæresele (både maitai og patapum) frem til gutta var godt over gangbar alder. (sist jeg husker jeg bar storebror var da han snart fire. Det var i "syden" og veien fra stranda var lang.)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no