Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Vegansk helgemeny

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-14, 10:41   #1
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Vegansk helgemeny

Vi skal ha besøk av fire 11-åringer fra India i helga, og de er veganere. Dermed utgikk en del av de planlagte aktivitetene så vel som den planlagte menyen. Jeg har noen ideer men trenger noen flere, gjerne med oppskrifter.

Fredag kveld: Foccacia og hvitløksuppe.
Lørdag morgen: havregrøt ( uten melk så klart) med rosiner, sukker, kanel og bær som tilbehør. Juice og te til.
Lørdag lunsj: ris og chilligryte med bønner, tomat, paprika o.l.
Bålmat: pinnebrød? Marshamallows? Må Google innholdsfortegnelsen...
Lørdag ettermiddag: boller bakt med vann eller havremelk kanskje?
Lørdag middag/kvelds?
Søndag morgen: andre ting enn havregrøt som kan funke?
Søndag lunsj? Må kanskje kunne være i matpakke, siden vi skal på museum.
Søndag middag: jeg skal lage ris og en gryterett å sende med dem på leiren. Hva kan funke? Bør kunne forberedes lørdag kveld eller søndag morgen...

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 10:42   #2
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.941
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegansk helgemeny

Jeg har ikke så mye veganererfaring selv. Men har du sjekket ut bloggen til Dixie Diner veganeren.no? Der er det veldig mye bra.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 10:48   #3
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vegansk helgemeny

Takk for bloggtips, skal sjekke.

Marshmallows utgår.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 12:32   #4
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vegansk helgemeny

Kan dere ikke grille "ostesmørbrød", brød med soya"ost" eller noe? Dixie er nok en fin rådgiver her. Brød med vegansk pålegg, hummus, sånne soyatubepålegg el. kan kanskje være ok til frokost? Pannekaker uten melk og egg? Risgrøt med havre eller soyamelk?

Ok, jeg synser, men synes sånne utfordringer er spennende.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 12:39   #5
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vegansk helgemeny

Det er kjempespennende. Egentlig feil tidspunkt for jeg er sliten og hadde håpet på å kunne kjøre pølser på bål, men kjempespennende egentlig. Absolutt.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 12:39   #6
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vegansk helgemeny

Finnes det kanskje veganske pølser?

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 12:40   #7
Nina
pretty ballerina
 
Nina sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.792
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vegansk helgemeny

Veganpølser har jeg laget til bålgrilling, det ble en stor suksess. Oppskrift fant jeg her:http://vegetarbloggen.com/2011/08/15...ppe/#more-3686

__________________

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 13:05   #8
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vegansk helgemeny

Men vil indiske veganere som jeg antar er høykastebsrn og/eller har religiøse begrunnelser for å være veganere spise "liksom-kjøtt"? (Vi trenger et antropologisk matforum her.)

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 13:09   #9
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vegansk helgemeny

Og et søk på Wikipedia gjorde det hele enda vanskeligere, for det står det at indiske vegetarianere vanligvis spiser melk og melkeprodukter, men ikke egg. Hvis jeg kunne være sikker på at melk var ok hadde jeg hatt mange flere muligheter. Men jeg vet ikke om det er mulig å sjekke...

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 13:10   #10
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.420
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vegansk helgemeny

Jeg må få meg briller, leste vulkansk hengemyr.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 13:13   #11
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 5.000
Blogginnlegg: 56
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vegansk helgemeny

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Jeg må få meg briller, leste vulkansk hengemyr.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 13:22   #12
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.281
Blogginnlegg: 264
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vegansk helgemeny

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Men vil indiske veganere som jeg antar er høykastebsrn og/eller har religiøse begrunnelser for å være veganere spise "liksom-kjøtt"? (Vi trenger et antropologisk matforum her.)

Du kan jo ha noe annet på lur i tilfelle de ikke spiser liksomkjøtt.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 13:25   #13
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.624
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vegansk helgemeny

Pasta med selvlaget tomatsaus til middag?

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 13:25   #14
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.624
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vegansk helgemeny

Pizza er forsåvidt også greit å lage vegansk, bare uten ost. (Jeg prøvde med tofu-"mozarella" en gang, det var ikke godt).

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 13:31   #15
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.417
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vegansk helgemeny

De indiske CISV-barna jeg var på leir med var vegetarianere på leiren, lederen deres lagde egen mat til dem. Så vidt jeg forstod på lederen spiste de også kjøtt når de var hjemme, men de var redd for å få oksekjøtt og avsto dermed fra alt på reisen.

Du skal selvsagt holde deg til de begrensningene du får, men kanskje du kan få kontakt med leirledelsen og den indiske lederen for å få avklaring i om melk og egg (og kanskje fisk) er ok eller ikke. Det gjør jo stor forskjell, særlig dersom du ikke er helt i form til den gøye utfordringen.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 13:34   #16
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vegansk helgemeny

:lyspære: Den indiske lederen vet selvsagt dette og kan svare på engelsk. Og han/hun treffer jeg jo på flyplassen. Takk Tink! Da kan jeg nøye meg med å helgardere vegansk kveldsmat og handle mer på lørdag. Bmrk har lyst til å servere boller og kakao på hytta...

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 13:47   #17
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.853
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vegansk helgemeny

Hvis det er religiøst mener jeg melk er ok, det er jo kua som er hellig. Fant dette:

Cows are sacred, and are not eaten - until they drop dead from age or illness; then the lowest castes butcher the carcasse for meat and leather.
For the vegetarian HIndis, MIlk is a major protein source, second only to the rice and pulse combo of the south.
Many Hindis do eat meat; chicken, goat, lamb and fish - and eggs.
Vaishnevas consume milk, but no meat or eggs (or onions - different topic)
Source:

Eating and preparing and reading about the food of the Indian Subcontinent.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 13:49   #18
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.323
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vegansk helgemeny

Kan du ikke bytte ut kakao med solbær saft eller toddy og lage boller uten melk og smør, så blir de jo veganske. Som smør erstatning kan du jo bruke mais eller solsikke olje. og som væske I deigen går vel både vann og juice bra, eller rismelk.

Hvis jeg hadde reist helt til India på leir, hadde jeg hatt lyst til å smake på noe tradisjonelt norsk mat. Så jeg syns du kan vurdere betasuppe som et alternative eller andre retter basert på rotfrukter.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 13:50   #19
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.853
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vegansk helgemeny

havremelk er sikkert fint til boller og kakao, den er det en litt søtlig smak på. I barnehagen ble den brukt til grøt, den var veldig god. Ellers synes jeg de melke-subsituttene noen ganger krever litt erfaring, de forskjellige typene (soya, ris, havre..) passer til forskjellige ting.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 14:33   #20
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.853
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vegansk helgemeny

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Kan du ikke bytte ut kakao med solbær saft eller toddy og lage boller uten melk og smør, så blir de jo veganske. Som smør erstatning kan du jo bruke mais eller solsikke olje. og som væske I deigen går vel både vann og juice bra, eller rismelk.

Hvis jeg hadde reist helt til India på leir, hadde jeg hatt lyst til å smake på noe tradisjonelt norsk mat. Så jeg syns du kan vurdere betasuppe som et alternative eller andre retter basert på rotfrukter.

Betasuppe er det kjøtt i, vel? Men grønnsakssuppe er jo godt, og noe barna fint kan lage selv som en aktivitet. Flatbrød til, det er jo kjempenorskt.

Ovnsbakte rotgrønnsaker kan de også lage selv, det er veldig godt. Kan de spise melk er det godt med dip til.

Tomatsuppe er kjempepop blant norske barn og noe de burde prøve, og en spaghetti bolognese med vegetarsaus (også i originalen er det jo endel tomat og gulrot). Hva med vegetarisk taco?

Kunne kanskje tatt det lørdag, og sendt chiligryte med på leiren?

Hvis de kan spise egg og melk er semulepudding en ide. Men hvis de ber om veganer og ikke vegetarianer er det kanskje ikke et alternativ.

O

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no