Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Farger på mariusgenser og litt andre spørsmål …

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-13, 22:11   #1
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Farger på mariusgenser og litt andre spørsmål …

Genseren er til ei jente, hun bruker str 122-128, da strikker jeg str 8? Er det flere alternative oppskrifter på denne? Hvilken er å tilfelle å anbefale? Jeg har ikke strikket genser med mønster før. Og det viktigste: jeg vil ikke ha blå eller rød, har noen strikket i andre fine farger?

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-13, 22:12   #2
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Farger på Mariusgenser og litt andre spørsmål...

Vi har nettopp fått Marius. Yngste i rosa og rød, eldste i lys blå og mørk blå, jeg i grå og mørk grå.

Gammel 27-04-13, 22:16   #3
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes de fleste farger er fine på Mariusgenser. Jeg har en brun/beige/sand og en i offwhite/lysgrå/koksgrå, og er veldig fornøyd med begge. Drømmer om en i lyng/lilla/grått, og har en veldig strikkevillig mor.

Jeg synes både barne- og voksenoppskriftene er store i størrelsen. Jeg synes fasongen er finest om man går ned en størrelse i vidde, men strikker alders/størrelsestilsvarende i lengde.

Gammel 27-04-13, 22:18   #4
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg strikker til lille E i mørkrosa med hvitt mønster og grå halskant. Og ribb.
Kjøpte heftet fra Sandnes som bare kan kjøpes med garn, et nøste holdt.

Gammel 27-04-13, 22:20   #5
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker veldig godt de jeg har sett i lilla og hvit.

Ellers er vi ganske fornøyde med ungens jålemariusgenser, selv om hun allierte seg med mormor og valgte farger selv:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 20121220_080550.jpg (95,9 KB, 251 visninger)
Gammel 27-04-13, 22:23   #6
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Men denne er ikke strikket på samme måte som den du viser, shute?

Gammel 27-04-13, 22:25   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Nei, den der er med rund sal, den andre med påmonterte ermer.

Jeg har vage planer om marius både til meg og ungene, men vi får se om det noen gang blir, men da altså tenker jeg på rund sal, i alle fall til meg selv og henne, vaaaaaagt usikker på om det kan se litt feminint ut, på en måte. Men jeg liker ikke dette med påmontering av ermer.

Gammel 27-04-13, 22:26   #8
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Google viser to ulike strikkemønstre om man googler mariusgenser. Det er cirka alt jeg vet om både den saken og strikking generelt.

(Svigermor kaller det mariusgenser, da er det sikkert riktig - hun er sånn bunadsnazihåndsarbeidsguru-greie).

Gammel 27-04-13, 22:30   #9
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

To.... vel, nei, det er flere enn som så, det finnes et helt hefte, ja, ei hel bok (men da ikke bare gensre da, kjole, tunika, pute, mobillomme, whatever...

Men altså, genser med ribb, og en modell som er langt med "slim" enn den vanlige, og den vanlige, og rund sal og, ja. Det er mange måter å strikke mariusgenser på, så lenge det er mariusmønster på er det jo en mariusgenser, men det er mange måter å lage den på.

Tanta min er ikke bre bunadnazi, hun er også mariusnazi og mener at rundsal og andre løsninger enn den originale ikke egentlig er marius. I don't care, jeg har kjøpt heftet med oppskriftene (til voksen, til barn har jeg mange i ei bok) og det er mariusgenser, så det så!

Gammel 27-04-13, 22:31   #10
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Nei, den der er med rund sal, den andre med påmonterte ermer.

Jeg har vage planer om marius både til meg og ungene, men vi får se om det noen gang blir, men da altså tenker jeg på rund sal, i alle fall til meg selv og henne, vaaaaaagt usikker på om det kan se litt feminint ut, på en måte. Men jeg liker ikke dette med påmontering av ermer.

Ok, skjønner egentlig ikke helt, strikker man den med rund sal i ett stykke? Synes den er finest, ja.

Gammel 27-04-13, 22:34   #11
Malama

Malama sin avatar

Standard

Den med rund sal mener jeg du strikker jo ermene hver for seg, men så setter du dem inn på samme pinnen og feller det til på et vis, jeg har ikke studert mønsteret, men litt sånn tlsvarende raglan i oppsettet, bare at fellingen er annerledes, mener jeg.

Jeg synes det er finest, og lettest, og for mariusmønsteret er det definitivt finest synes jeg, jeg synes de påmonterte ermene ser noe rare ut. Det blir så heftig mye mønster.

Gammel 27-04-13, 22:40   #12
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Jeg falt ut på raglan, men jeg bør klare å strikke denne, selv om jeg ikke har strikket genser før, ja?

Gammel 27-04-13, 23:34   #13
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Med rundfelling kommer fellingene mellom mønsteret, mens på raglan feller man på annen hver pinne eller hver pinne der ermene møter bolen.

Jeg har strikket Marius i hvit, rosa og lilla, turkis, hvit og brun i tillegg til originalfargene.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-13, 23:40   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes de med rund sal er finest.

Jeg har selv en i brun, natur og svart som jeg er veldig glad i. Da Snuppa var liten hadde hun en med mørkegrønn bunnfarge og lyserosa og lilla mønster. Den var veldig kul.

Gammel 28-04-13, 00:10   #15
Arktis
Har kontroll

Arktis sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
Arktis er populærArktis er populærArktis er populær
Standard

Jeg synes det er likså fint med bare to farger

Vedlagte bilder
Filtype: jpg DSCF2292.jpg (504,3 KB, 25 visninger)
Gammel 28-04-13, 09:55   #16
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Sv: Farger på Mariusgenser og litt andre spørsmål …

Fant denne

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (240,3 KB, 26 visninger)

Gammel 28-04-13, 09:59   #17
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Nå datt jeg ut..
Je ghar kun strikket gensere der man strikker bolen først og klipper opp til ermer og syr de på.
Trodde raglan og rundfelling var det samme, jeg. Hva er forskjellen på det da? At man strikker ermene i selve genseren og slipper montering??

Gammel 28-04-13, 10:09   #18
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som amylin skrev. Både raglan og rundfelling er slik at man strikker bolen opp til ermene, så strikker man ermene, og så setter man alt inn på en rundpinne og strikker det sammen oppover til halsen. På raglan feller man ved ermene hver eller annenhver runde, slik at det blir en klart synlig felling oppover (vanligst på ensfargete gensere) på rundfelling feller man flere masker på bestemte runder, vanligvis der det er ikke noe eller enkelt mønster.

Begge deler er veldig greit å strikke. Mye raskere og enklere enn den vanlige metoden der man enten strikker frem og tilbake ved ermene eller klipper opp til ermer. Det blir pent også, og behagelig å gå med fordi det ikke er så mange sømmer inne i genseren. De eneste sømmene blir rett under ermene der det er ett lite hull.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-13, 10:13   #19
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Åja, takk.
Da skjønte jeg det. Det blir en sånn stripe på skrått der fellingen er, mot halsen, ja.
Så begge måter gjøres altså likt bare at fellingen er på ulike steder på rundfellingen. Så da er det bare å finne ut hva man selv synes er penest da?

Gammel 28-04-13, 10:33   #20
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Hannamoren strikket Mariuskjole til de to minste. Den ene var med koksgrå bunn, og varmt lilla mønster.

Den andre koksgrå med turkis.

De ble virkelig fine

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:14.