|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Absolut ateist
|
![]() Å se sine barn under tilsynEller nærmere bestemt;
Fra denne artikkelen.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å se sine barn under tilsynEnig.Dette kan umulig ha noen hensikt.Bare fælt og opprivende for mor og barn |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Å se sine barn under tilsynSvært vanskelig å uttale seg om en sak gjengitt av VG. Bare siste setningen om at de ansatte som jobber med jenta er ilagt "munnkurv" av hennes advokat, viser at avisen atter en gang har tatt standpunkt, og er mot barnevernet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Å se sine barn under tilsynJeg vil tro det ligger faglige vurderinger bak at "litt er bedre enn ingenting". Mor er mor, uegnet eller ei, og jeg antar at det å møte henne i blant, se hvordan hun har det og fortelle hvordan en selv har det, gir en slags kontinuitet, selv om det selvsagt er vondt der og da.
![]() |
#8 |
Leser
|
![]() Sv: Å se sine barn under tilsyn
Jeg tror ikke man kan snakke om et "rent brudd" i en slik sammenheng. Jeg vet ikke hvem farfaren min er, og jeg skulle gjerne ha visst det. Ikke for å ha en relasjon til ham, men rett og slett vite hvem han var.
![]() |
#9 |
Så stor, den lille lykken
|
![]() Sv: Å se sine barn under tilsynOm dette er traumatisk eller ikke er vel helt avhengig av rammene og tilretteleggingen rundt barnets oppvekst forøvrig. Polyanna har et viktig poeng med at litt er bedre enn ingenting.
![]() |
#10 |
Absolut ateist
|
Poenget er ikke denne saken. Poenget er at slike ordninger finnes. Hva som ligger bak er irrelevant.
![]() |
#11 |
Absolut ateist
|
Jeg kunne ikke vært mer enig. Man kan kjenne til sitt opphav uten å måtte tvinges til samvær seks timer i året med en person man ikke kjenner.
![]() |
#12 |
Absolut ateist
|
Jeg er uenig i dette. Man blir ikke mor av å presse ut et avkom. Biologisk forelder, ja, men å være mor er så uendelig mye mer.
![]() |
#13 |
Shake it out!
|
Amen! Man blir ikke mor av å føde et barn! Å være mor innebærer å gi kjærlighet og omsorg, biologi alene gjør en ikke til mor/far.
![]() |
#14 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Å se sine barn under tilsynOm man ønsker at mor og barn skal ha litt kontakt synes jeg man bør øke antall besøk en del. 2 møter i året blir alt for lite for at man skal kunne kalle det noen kontakt. For barnet vil jo moren være ukjent hver gang i en del år framover.
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Å se sine barn under tilsynFin kommentar fra Zol - jeg leste artikkelen - og det er klart at her ligger det mange ulike faktorer som skal tas hensyn til. Vi vet jo heller ikke om barnet skal presenteres for den biologiske moren som at "hei gutten din - her er moren din". |
![]() |
![]() |
#16 |
Absolut ateist
|
Sannheten trenger ikke innebære unødvendig kontakt.
![]() |
#17 |
Leser
|
Selvfølgelig kan man det, men mange som har en annen biologisk familie enn den de regner som "sin egen", velger alikevel å oppsøke sin biologiske familie. Jeg vil si at det er lettere å danne seg et inntrykk av folk RL enn på andre måter. Jeg har feks truffet flere har på FP på treff, hvorfor gjør jeg det hvis ikke det å sees i "virkeligheten" ikke tilføyer noe ekstra?
![]() |
#18 |
Absolut ateist
|
Selvsagt, men innebærer ikke nettopp det å SELV velge å ta kontakt, det å ha forståelse for hva som skjer? Har en 2-3-4 åring en slik forståelse?
![]() |
#19 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Å se sine barn under tilsynJeg tror kanskje vi har ulik oppfatning av betydningen av biologi. Jeg er nok farget av mine egne sterke følelser for mine biologiske røtter. Andre har andre erfaringer. Man ser jo også at noen adopterte er svært opptatt av sitt biologiske opphav, for andre er det helt uviktig. Det er ikke så lett å vite hva et barn vil føle rundt dette før det blir stort.
![]() |
#20 |
Har fått viljen sin
|
Jeg vet av egen erfaring at jeg skulle ønske jeg hadde sluppet å selv ta kontakt da jeg ble gammel nok. Jeg skulle ønske noen hadde tatt ansvaret for å holde den kontakten jevnt eller ujevnt i oppveksten min. Jeg er for ordninger som dette, hvis alternativet er ingen kontakt med forelder i det hele tatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|