|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Kvinner er et underskuddsforetagendeJeg husker det var et innvadrerregnskap nylig, der man fant ut at innvandrere ikke var lønnsomme, ikke en gang om de kom hit som voksne. At grunnen er at i Norge er ikke FOLK lønnsomme, generelt, forsvant litt i debatten...
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kvinner er et underskuddsforetagende
Har vi? Jeg oppfatter Danmark som betydelig mer konservativt med hensyn til kjønnsroller og likestilling, så jeg tror ikke det er mer kjønnsdelt her enn her. Danmark har jo også andre ordninger for foreldrepermisjon og fedrekvote, så kvinnene er lenger ute i permisjon enn de fleste her, for eksempel. Jeg tror ikke resultatene fra denne undersøkelsen kan overføres direkte til Norge.
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kvinner er et underskuddsforetagendeDet er vel få andre land som er så kjønnsdelte som Norge, er det ikke? Altså, vi har stor arbeidsdeltagelse, men kvinner jobber masse deltid og i lavtlønnsyrker. Jeg mente å huske at Norge var verre enn Danmark, men det er kanskje feil.
![]() |
#4 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinner er et underskuddsforetagendeVi føder barn og bidrar vel en del på den biten. Regnes det inn i dette regnskapet? Vi tjener mindre, men det er ikke direkte vår skyld at folk i tradisjonelle kvinneyrker får mindre i lønn. Etterslepet er vel også så stort at det ikke er mulig å tette i en håndvending.
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Kvinner er et underskuddsforetagendeJeg vet ikke, altså, men det ville overraske meg hvis det er veldig stor forskjell. Uansett, det var jo ikke hovedpoenget i HI, så jeg skal ikke henge meg opp i det.
![]() |
#6 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Kvinner er et underskuddsforetagendeJeg må innrømme at jeg synes problemstillingen er søkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jeg blir så glad når Heilo klarer å formulere det jeg synes.
![]() |
#8 |
|
Nå var det vel ikke Polyanna insinuerte det, men en direkte konsekvens av rapporten hun henviste til? Uansett er det jo et poeng da, at hvis menn er de som tjener mest penger og betaler mest skatt og kvinner er de som bruker/trenger brukt mest penger gjennom et livsløp er det jo slik at mennene på sett og vis finansierer kvinnene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Mother of Dragons
|
I et slikt regnestykke burde man virkelig ta med hvor mye et barn er verdt for samfunnet, mot hva foreldrene "bruker" av samfunnets penger på å drette det opp til å bli voksen.
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kvinner er et underskuddsforetagendeBarn i Norge er jo også et tapsprosjekt, sånn sett.
![]() |
#11 |
|
Ikke sant! Å regne "bare" penger blir litt intetsigende... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Kvinner er et underskuddsforetagendeJeg tror vi nordmenn kan ha godt av å se hva ting faktisk koster jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Visst er det penger. Kanskje mer enn vi tror. Vi som samfunn er avhengig av at kvinner skal ønske å få barn og vi i Norge kommer ganske godt ut på den fronten. Noen må dessuten gidde å ta de jobbene som har minst status og lønn. Noen må være hjelpepleiere og barnehageassitenter. Eller skal vi importere arbeidskraft til de jobbene som ikke er samfunssmessig lønnsomme? Ja, vi kan arbeide for at menn vil blir hjelpepleiere, men saken er den at vi oppdrar jenter og gutter forskjellig helt fra de blir født og det er med på å legge føringer på at jenter ofte velger omsorgsyrker enn gutter. Det er ikke bare å snu denne trenden i en håndvending. Så til slutt står vi igjen med sånne ting som vi som kvinner alene ikke kan gjøre noe med. Som lønnsforskjeller og levealder.
![]() |
#14 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Uff, tenk på meg da: Kvinne som har fått 3 (!!!!) døtre.... Jeg er det dundrende underskuddsprosjekt for Norge AS! Tenker jeg lager en offentlig unnskyldning på facebook nå
![]() |
#15 |
Ringskrømt
|
Hjertens enig. Og man ser det, i tråd etter tråd.
![]() |
#16 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Kvinner er et underskuddsforetagendehttp://www.regjeringen.no/nb/dep/bld...html?id=700089
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Kvinner er et underskuddsforetagendeSånne diskusjoner er viktige for vi trenger enda større bevissthet rundt viktigheten av verdiskapning og heltidsjobb. Når det er sagt så synes jeg også at det viser at sånne "regnskap" er problematiske om det nå gjelder damer eller innvandrere. Veldig mye som ikke er med i regnskapet som absolutt er et gode for samfunnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Kvinner er et underskuddsforetagendeSorry, Ru! Må skuffe deg. Jeg klarer aldri og vil heller ikke se forbi individnivå, at det fordummer debatten eller gjør den mindre interessant for stå sin prøve, jeg er uansett ikke her for å underholde andre.
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Kvinner er et underskuddsforetagendeJeg synes mye som ikke kan måles i kroner og øre er viktig, men når det kommer til opprettholdelse av gode velferdsøkninger så er det nesten bare hard cash som gjelder. Pengene må inn før de går ut til sykelønn, permisjoner, uførepensjon, sosialhjelp, sykehus, skoler, veier etc etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Kvinner er et underskuddsforetagendeOg det er jeg ikke uenig i, jeg er derimot uenig i det gjentagende angrepet på kvinner, og så litt overrasket over at noen ikke ser ut til å skjønne at for å få harde cash i kassa er vi avhengig av den jobben kvinner gjør på arbeid så vel som på hjemmebane.
![]() |
|
|