Større hus eller sommerhytte? First world problems i verdens rikeste land
Jepp. Jeg vet vi har et luksusproblem. 
Saken er at Kapteinen er enebarn, og med skilte foreldre som nå har avlidt nokså tett. Det er ikke sånn at det er enorme penger i boet, men det er nok til at vi (han) har litt penger til overs. De vil han (vi) gjerne investere i noe som gir nytte og glede i dag, ikke bare pensjon om 20 år. Men hva?
Vi har i dag et rekkehus i den skolekretsen vi vil tilhøre. Det er litt knapt (155 kvm) - det går fint nå, men jeg ser for meg at det blir litt trangt når vi har to tenåringsslamper slash dramaqueens. Vi trives veldig godt, det er en design vi elsker, og vi har lav lånegrad i dag.
Hvis vi casher inn de pengene vi har tilgjengelig, kan vi betale ned gjelden på dette huset og ha litt til overs. Det vil ikke jeg, siden arven er Kapteinens særeie. Da vil det bli enda mer skjevdeling på boligen vi har i dag, jeg må investere de pengene jeg nå betaler til avdrag på noe som gir like stor avkastning, og det blir veldig skjevt med tilgjengelige lønnsmidler (vi har ikke fellesøkonomi).
Hvis vi investerer ekstrapengene og øker lånegraden innenfor komfortsonen, får vi et større hus, men ikke drømmehuset. Det er et veldig dyrt område, og det er langt mellom hus med den typen design vi liker. I tillegg har vi sagt at vi skal ha utsikt hvis vi skal ta bryet med å flytte. Alle de tre tingene får vi ikke for det vi er villig til å gi.
Da står vi igjen med sommerhytte. Vi har råd til en i Oslofjorden (bittebittebittesmå hytter uten do og dusj, men med fantastisk tilgjengelighet) - det er det som har vært drømmen. Men nå er vi usikker. Det er umulig å ha overnattingsgjester, det er utrolig trangt, og det ryktes at det generelt er et pekefingermiljø jeg slett ikke er sikker på at jeg trives med. 
Hvis vi skal lenger av gårde, er vi utrolig kresne, ser jeg. Det må ikke være så langt; maks 2 timer i rushet ut en fredag. Vi må ha 4 soverom, slik at vi kan ha besøk. Og vi vil ha helt ved sjøen, med utsikt over vannet og båtplass. Og absolutt makspris er 4 mill. Det begynner å bli vanskelig. 
Så, FP-orakelet, hva bør vi bortskjemte dessertgenerasjon gjøre? Er det noe vi ikke har tenkt på? Er en hytte i Østfold eller Vestfold en sikker nok investering - at vi i hvert fall får tilbake pengene inkl. oppgraderinger og inflasjon? Og hvor, hvor, får vi Drømmehytta for 4 mill?
|