Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Karamelloppskrift

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-12, 11:31   #1
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Spørsmål

Karamelloppskrift

Noen som har gode oppskrifter på karameller? Hvor lenge holder de seg og hvordan lagres de? De få gangene jeg har prøvd så har det blitt enten for hardt eller for mykt.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-12, 12:08   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: karamelloppskrift

Temperaturen har vel mye å si for konsistensen? Ikke for varmt og ikke for kaldt, når det lages?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-12, 12:10   #3
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: karamelloppskrift

Det eneste jeg har regulert konsistens med er koketid. Karamellene blir hardere dess lengre jeg koker massen. Hjemmelagde karameller er så godt.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-12, 13:56   #4
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Karamelloppskrift

Du må bruke termometer. Det er nesten helt umulig å få perfekte karameller uten!

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-12, 22:10   #5
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg bruker denne oppskriften. De er nyyydelige

Jeg bruker ikke termometer, men koker på høy varme (rører ofte) og lar massen bli tykk og oransj før jeg tar den av plata. Kanhende du må prøve deg frem noen ganger, for plutselig er den svidd, eller så stivner den ikke om du tar den for kjapt. Jeg har mye brukt 9 minutters koketid, men det holdt ikke siste gangen (muligens jeg hadde på varme 7 i stedet for 8 litt for lenge). Jeg fordeler i to bokser og lar det avkjøles på kjøkkenbenken en liten time før jeg kan jobbe med deigen. Dersom den ikke er stivnet innen da kan det være at den ikke er kokt lenge nok.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-12, 22:24   #6
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lager fudge, her er oppskrift om du kunne tenke deg å prøve:

Jeg brukte denne oppskriften, men tilsatte også ca halvannen teskje vaniljesukker med ekte vanilje:
397g can Carnation Condensed Milk
150ml (5fl oz) milk
450g (1lb) demerara sugar
115g (4oz) butter

Method
Grease and base line an 18cm (7in) square tin with baking parchment.
Gently heat all the ingredients in a large, nonstick saucepan, stirring until the sugar dissolves.
Bring to the boil and simmer gently for 10-15 minutes, stirring continuously, until a temperature of 116ºC (240ºF) is reached on a sugar thermometer. Alternatively, test the
fudgeby dropping a little into a jug of cold water. If a soft ball is formed, thefudge
is ready.

Remove from the heat. Beat until thick and grainy (about 10 minutes). Pour into the prepared tin and leave to cool. When cold, cut into squares.

Fudge can be stored for up to 1 month in an airtight container.

Gammel 08-12-12, 22:47   #7
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Oooooooh, jeg har fått meg sukkertermometer, blir kanskje nødt til å lage karameller i år

Gammel 09-12-12, 10:49   #8
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har aldri fått til bra karameller før jeg prøvde disse:
http://www.lovelybaking.com/2011/11/...arameller.html

Søtet, kondensert melk er ikke det samme som Viking melk. Den er mye tykkere. Jeg kjøpte i en innvandrerbutikk. Noen sier de har på Meny, jeg vet ikke. Jeg har ingen Meny-butikk i nærheten.

1 boks av denne melken er 3 dl.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-12, 12:12   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dumt spørsmål, men sånn sukkertermometer/koketermometer, kjøper man det i spesielle kjøkkenutstyrsbutikker eller selges det på større matbutikker også? Er de dyre?

Gammel 09-12-12, 12:18   #10
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker bare vanlig steketermometer jeg, et elektrisk med ledning.

Gammel 09-12-12, 12:52   #11
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har laga denne dei siste åra og den blir veldig bra. http://pludrehanne.blogspot.no/2009/...kuleprven.html

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-12, 13:13   #12
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er kokosfett og hvor kjøper man det?

Gammel 09-12-12, 13:16   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Hva er kokosfett og hvor kjøper man det?

Delfiafett, og i vanlig matbutikk.
Jeg kjøper dog heller uherdet kokosfett fra iHerb (selges også i helsekostbutikker, Cocosa, men det er mye dyrere da).

Gammel 09-12-12, 13:18   #14
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Delfiafett, og i vanlig matbutikk.
Jeg kjøper dog heller uherdet kokosfett fra iHerb (selges også i helsekostbutikker, Cocosa, men det er mye dyrere da).

Delfia ja. Det vet jeg hva er.

Gammel 09-12-12, 13:19   #15
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har kjøpt sukkertermometer på ebay, Dixie. Kostet ikkemange kronene.

Gammel 09-12-12, 13:36   #16
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Termometer har de f.eks. på Panduro. Koster vel en hundrelapp eller litt mer.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-12, 14:28   #17
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Tusen takk for alle tips! Nå skal det kokes karameller her.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-12, 15:53   #18
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har termometer i vinlagingshylla på Europris. Jeg fant det der for nesten ingen penger, etter å ha lett overalt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-12, 16:48   #19
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Standard

De karamellene dere linker til over her, er det seige karameller? Jeg liker ikke steinharde karameller, de beste er de som har smørbukkonsistens.

Gammel 09-12-12, 20:00   #20
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Palmen: Den jeg linker til er myke karameller (forutsatt at du ikke svir massen da).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:12.