Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er dette virkelig vanlige sosiale dilemmaer?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-12, 17:45   #1
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.730
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Er dette virkelig vanlige sosiale dilemmaer?

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...d-7034242.html

Jeg kan ikke si jeg kjenner meg særlig igjen i disse eksemplene.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 17:48   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette virkelig vanlige sosiale dillemmaer?

Jeg leste den tidligere i dag og konkluderte med at det måtte være oppkonstruerte problemstillinger.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 17:49   #3
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette virkelig vanlige sosiale dillemmaer?

Sukk. Aftenposten, hva har skjedd med deg?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 17:54   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette virkelig vanlige sosiale dillemmaer?

Dette var jo varianter over temaet "noen er ikke helt det man forventer". Ikke spesielt store dillemmaer og artikkelen virker oppkonstruert for å få nok eksempler til å fylle spalteplassen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 17:57   #5
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er dette virkelig vanlige sosiale dillemmaer?

Helgedill, tenker jeg.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 18:19   #6
MammaHeksa
Superduperaktiv
 
MammaHeksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 707
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Sv: Er dette virkelig vanlige sosiale dillemmaer?

Jeg leste ikke hele lista, da jeg kjente hjernen krympe etter punkt fire.

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 18:25   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette virkelig vanlige sosiale dillemmaer?

Artikkelen var igrunn mer irriterende enn dilemmaene den konstruerte.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 18:27   #8
MammaHeksa
Superduperaktiv
 
MammaHeksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 707
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Sv: Er dette virkelig vanlige sosiale dillemmaer?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Artikkelen var igrunn mer irriterende enn dilemmaene den konstruerte.

DER har jeg et dilemma!
Jeg vil gjerne lese aviser, men de er så stappfulle av jabbel.

*surfer videre til Klassekampen*

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 18:27   #9
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.956
Blogginnlegg: 838
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er dette virkelig vanlige sosiale dillemmaer?

Jeg synes den var litt vittig. Jeg tror ikke den var særlig seriøst ment. Men det med besteforeldregenerasjonen kjenner jeg veldig igjen.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 18:32   #10
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er dette virkelig vanlige sosiale dillemmaer?

Aftenposten er ikke hva den en gang var. :knirk:

(Problemstilling nr to er forresten ikke så helt uvanlig)

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 18:34   #11
astrid_d
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 637
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Sv: Er dette virkelig vanlige sosiale dillemmaer?

Ingen av disse dilemmaene jeg møter i hverdagen, akkurat.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 18:35   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.098
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette virkelig vanlige sosiale dillemmaer?

Det med besteforeldregenerasjonen stemmer ekstremt for vår del. Jeg hadde en prat med moren min om akkurat det for noen dager siden. De står fritt til å reise og styre akkurat så mye de vil. Og er helt på det rene at min mor fikk uendelig mye mer hjelp enn jeg gjør. Det er helt greit.

Men å skulle trøste mamma fordi hun ser barnebarna så lite ... vel, der går grensen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 18:37   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.098
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette virkelig vanlige sosiale dilemmaer?

Å ha to mammaer (og/eller pappaer) er så dagligdags her vi bor at det ikke er noe dilemma engang.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 18:40   #14
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er dette virkelig vanlige sosiale dilemmaer?

*poff*

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013

Sist redigert av shute : 12-11-12 kl 17:59.
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 18:43   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.098
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette virkelig vanlige sosiale dilemmaer?

Det stemmer nok. Men nå har jeg vært gjennom det mange nok ganger til at det ikke lenger blir "merkelig" i samtalen. Bør man si at det er greit? Det har jeg aldri gjort.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 18:46   #16
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er dette virkelig vanlige sosiale dilemmaer?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Bør man si at det er greit? Det har jeg aldri gjort.

Nei, det er jo bare rart. Men vanlig, altså.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 18:46   #17
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.956
Blogginnlegg: 838
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er dette virkelig vanlige sosiale dilemmaer?

Jeg kan godt forestille meg at jeg kunne blitt litt sånn febrilsk i en sånn setting, fordi:
-jeg har litt dårlig oversikt over hvem som har hvilke foreldre i barnehagen
-jeg ville ha tenkt: var det ikke hun der blonde som var mammaen til lille Per? Husket jeg feil, kanskje?
-så ville det gått opp for meg, og så ville jeg sikkert blitt litt engstelig for å fremstå som fordomsfull!
Ikke vondt ment, altså, men sikkert fordomsfullt nok likevel.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 18:49   #18
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette virkelig vanlige sosiale dilemmaer?

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Dilemma blir jo feil ord, men det er veldig, veldig vanlig at folk bruker noen sekunder på å summe seg i det det går opp for dem midt i en samtale. Det blir gjerne litt sånn ...febrilsk et øyeblikk, og jeg opplever at mange har et behov for å signalisere at "det er heeeelt greit altså, min beste venn er homse!"

Jeg bruker nok et par sekunder på det regnestykket der. Det er helt greit, men ikke helt det som er forventet. Omtrent som når det går opp for meg at det er et fosterbarn eller at mor viser seg å være bestemor. Det er jo helt greit, men jeg er sikkert en av de du legger merke til ja. Og så kan jeg til og med finne på å snakke før jeg tenker. "Å, dere er to mødre? " og forhåpentligvis stopper jeg før jeg spør om biologisk mor.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 18:57   #19
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er dette virkelig vanlige sosiale dilemmaer?

*poff*

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013

Sist redigert av shute : 12-11-12 kl 17:59.
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 19:05   #20
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er dette virkelig vanlige sosiale dilemmaer?

Men jeg tenker at en sånn "åja, da skjønner jeg!" må være greit når man har trodd at f.eks hun der var mammaen til lille Per, og at man så blir forvirra når en annen presenterer seg som det samme - og ingen av delene er feil. Det blir da ikke det samme som å føle at man må godkjenne andres samlivsform.

Jeg syns forøvrig at endel av tingene i artikkelen var reelle nok, men samtidig er det lite av det jeg henger meg opp i.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no