Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Bilstol til liten fyr på 17 mnd?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-12, 10:51   #1
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Bilstol til liten fyr på 17 mnd?

Mini ble målt til 8,2 kg i dag, og jeg innser at han vokser ut av babysetet før han blir 9 kg. Hvilket sete går man for da? Det finnes vel bakovervendte 0-25 kg-seter? Vi hat Touran, trenger et som tar lite plass...

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-12, 11:09   #2
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilstol til liten fyr på 17 mnd?

Går ikke babysetet til 13 kg? Vektmessig har han mye å gå på, men sjekk lengden.

Gammel 04-07-12, 11:13   #3
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Går ikke babysetet til 13 kg? Vektmessig har han mye å gå på, men sjekk lengden.

Jo, det gjør det. Men selene går litt ned bak skuldrene nå, så da bør det vel byttes før sommerens bilferie? Han er ca 75 cm.

Gammel 04-07-12, 11:16   #4
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Selene kan fint være festet lavere enn skuldrene. Babyseter er for små når toppen på hodet stikker opp over kanten. Hva slags sete er det? Vi har Cabriofix, unger som ligger på 90-percentilen på lengde, og storebror kunne bruke setet til han var 1,5 år (sjøl om vi byttet før). Minsten er 8,8 og 76 cm, og kan bruke setet lenge ennå.

Gammel 04-07-12, 11:27   #5
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Selene kan fint være festet lavere enn skuldrene.

Kan de?? Jøss, da er jeg vranglært. Han sitter i Maxi Cosi, uten isofix. Jeg innbiller meg at neste sete er stødigere og tryggere, og at han vil sitte bedre (komme høyere opp) i et sånt. Han er jo ingen baby lenger.

Sist redigert av Hot Lips : 04-07-12 kl 15:49.
Gammel 04-07-12, 11:29   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er fra 0-25 kg bakovervendt. Vi har dette i ene bilen:
http://biteringen.no/produkter2/barn...tax-hi-way-ii/

Dette er fra 9 kg, men så ut til å passe bra for småtasser.
http://biteringen.no/produkter2/barn...ritax-max-way/

En ting er at han fysisk får plass i Cabriofix etc., men jeg tenker litt forebyggende og ville fått ham i et sete som gjør at han kommer høyere og kan se ut.

Gammel 04-07-12, 11:31   #7
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det der Hi-Way-setet tar veldig lite plass, vi har hatt det i midten bak i Ford Focus.

Gammel 04-07-12, 11:34   #8
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Det gjør jo ikke noe å bytte når det er mulig, og et sete som går til f. eks. 25 kg vil vel ha fempunktsseler og generelt tåle mer, men det er ingen bråhast. Pjotten vokste egentlig aldri ut av setet, men trepunktsselene lå ikke godt lenger, derfor byttet vi da han var ett. (Nå bruker vi det til minsten, og til høsten skal det kasseres. :dagens kjepphest: )

Lillebror er ni måneder og nesten ni kg, men brorens seter blir i overkant bratte i ryggen for ham en stund til.

Gammel 04-07-12, 11:35   #9
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Dette er fra 0-25 kg bakovervendt. Vi har dette i ene bilen:
http://biteringen.no/produkter2/barn...tax-hi-way-ii/

Dette er fra 9 kg, men så ut til å passe bra for småtasser.
http://biteringen.no/produkter2/barn...ritax-max-way/

En ting er at han fysisk får plass i Cabriofix etc., men jeg tenker litt forebyggende og ville fått ham i et sete som gjør at han kommer høyere og kan se ut.

Åh, det Hi-Way-setet høres perfekt ut! Skal prøves, takk for tips!

Gammel 04-07-12, 11:36   #10
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er mange fordeler ved å bytte til større sete når barna er blitt så gamle, selv om de er små for alderen, blandt annet mener Trygg Trafikk at setene i neste vektklasse er sikrere. Dessuten trives det fleste bedre i bil når de får komme høyere opp og en rettere sittestilling.

Brio Zento går fra 0-25 kg, det er det jeg har valgt. Ellers har du Acta-Graci DuoLogic 2 som går fra 0-18 kg. Det finnes flere å velge mellom, jeg har ikke sånn veldig god oversikt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-12, 11:39   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Åh, det Hi-Way-setet høres perfekt ut! Skal prøves, takk for tips!

Du får kjøpt en egen hodepute som gjør at det passer litt bedre for småtasser.
Vi er i hvert fall veldig fornøyd, vi har både det og Multitech II. Knøtteliten sitter like godt i begge, så vidt jeg kan se.

Gammel 04-07-12, 11:42   #12
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Det blir nok nye Britax Maxway på minsten, bare han blir litt sterkere i ryggen og sitter stødigere av seg sjøl. Det har bedre nakkestøtte. Vi er også kjempefornøyd med Akta Graco Belogic.

Hadde ikke Barnas Hus akkurat 20 % på bilseter? Har det tilbudet gått ut? Vi skal for sikkerhetsskyld ha seter til begge i to biler, så vi "må" ha to til.

Gammel 04-07-12, 11:46   #13
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Standard

Max-Way er også et relativt lite sete, så det var det vi hadde tenkt oss. Men siden det er fra ni kg, tenker jeg at Hi-Way må være et bra alternativ. Jeg har innbilt meg at det er forivervendt, og derfor ikke vurdert det. Vi skal ha broren i et Maxi Cosi Mobi ved siden av, og søsteren på beltestol på den andre siden, så det blir spennende å se om kabalen går opp.

Gammel 04-07-12, 12:47   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Hi-Way Secura II er utelukkende bakovervendt.

Gammel 04-07-12, 14:08   #15
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Hi-Way Secura II er utelukkende bakovervendt.

Jeg så det, og det er på tilbud på BH nå. Skal inn og prøve setekonfigurasjonen i ettermiddag.

Gammel 04-07-12, 21:13   #16
C.D

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg synes det er mange fordeler ved å bytte til større sete når barna er blitt så gamle, selv om de er små for alderen, blandt annet mener Trygg Trafikk at setene i neste vektklasse er sikrere. Dessuten trives det fleste bedre i bil når de får komme høyere opp.

Ja, dette mener jeg er ett viktig argument for å bytte fra babystolen til bilstol ved 9 kg.
Vi har også hiway i en bitteliten Toyota aygo, veldig greit sete ja

Gammel 04-07-12, 21:39   #17
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Mikro er passert 16 mnd, og ligger vel sånn rundt 9 kg nå. I alle fall veide jeg henne til 9,2 da hun ville stå på vekta i gårkveld.

Hun har fortsatt babysetet, men det nærmer seg absolutt tid for å tenke på nytt sete til henne ja. Jeg er bare så innmari usikker på om vi skal kjøpe nytt til henne, eller la henne overta brorens besafe izi combi (I know, vi burde kjøpt det som er rent bakovervendt, men det er nå så, det er dette han fikk) og gi ham et nytt.

Men han trenger slett ikke nytt, han er vel og merke straks fire år, men jeg har ingen umiddelbare planer om å snu ham likevel, og selv om isofix bare går til 18 kg er det ingen umidelbar fare der ettersom gutten bare veier 15 kg. Og mens jeg tenker, så fortsetter hun å sitte i babysetet, hvilket jo er knallpraktisk fordi det kan settes på hjul å bli vogn på butikken. Men ja, hun bør snart over i et annet. Sånn siden de er sikrere og det der. Hun er ellers godt fornøyd med det hun har, og vokser ikke ut av det med det første.

Gammel 04-07-12, 21:43   #18
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Hva med å gå for en TWE på salg nå på Barnas hus til Knerten Malama. Da har du et ekstra sete til besteforeldre/barnehage osv til Micro senere?

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-07-12, 21:51   #19
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Barnas hus er-.... upraktisk langt unna!

Vi har jo flyttet. Jeg pleide bo sånn "barnas hus? no problem, stikker dit etter jobb en dag", nå bor jeg sånn "barnas hus? Joda, det kommer hit i november, jeg gleder meg, for sannsynligehten for at jeg ser et av de andre i landet før den tid er ikke stor" Min svigerinne pleide ta turen innom når de besøkte oss i Bergen...

Jeg har konkludert med at jeg faktisk ikke vet hvor jeg får tak i bilseter her for tiden. Eller hvilke de har. Trøster meg vagt med at nevnte svigerinne jobber på babybutikk, sånn utenom at hun nå er i mammaperm (og butikken blir nedlagt før hun begynner å jobbe igjen, fordi den er oppkjøpt av barnas hus, fordi de ikke ville ha den lillelokale konkurrenten vegg i vegg når de starter opp) så der får jeg sikkert tak i bilseter, i alle fall vet hun nok hvor jeg får hva.

Besteforeldrene har allerede et... vel, mulig det er twe, eller et av de andre fra samme produsent, min bror og svigerinne kjøpte det egentlig for å ha i bil nr to som de ikke har og ikke kommer til å skaffe før de faktisk har to sertifikat i huset, og derfor har mine foreldre det "inntil videre". Det har de jo egentlig for min nevø da, men bruker det til Knerten også. Men ja, de skulle hatt et sete til de også, etterhvert, fire barnebarn og et sete er vel ikke en langvarig løsning... (enn så lenge går det fordi de to yngste bruker babysetene sine som kan enkelt festes i bestefarbilen, og de aldri har hatt med seg begge guttene på en gang, eller begge mine for den del.)

Men ja, jeg har tenkt på twe bl.a. Så det er ingen utenkelig løsning det, men altså ikke på barnas hus denne uken i alle fall. Og muligens burde hun hatt nytt sete før november, så jeg bør finne ut av babybutikkene i området...

Gammel 04-07-12, 21:52   #20
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Biteringen sender.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:07.