Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Husholdningens budsjett og regnskap

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-12, 23:55   #1
fptom
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 9
fptom har et hav av muligheter foran seg
Standard

Husholdningens budsjett og regnskap

Når man ser på luksusfellen så kan man begynne å lure hvor god kontroll den norske befolkning har på egen økonomi.
(Før noen kommenterer det så mener jeg selvfølgelig at de som har vært med på luksusfellen gjenspeiler den norske befolkningen)

Så da spør jeg:
Fører du regnskap for husholdningen?
Har du et budsjett som du tar utgangspunkt i, og hvordan ser eventuelt "fasit" ut ved månedens slutt?

fptom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 23:56   #2
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.132
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

Nei, vi fører ikke regnskap. Men vi er langt unna luksusfellen. Vi har grei kontroll på familieøkonomien.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 23:57   #3
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.190
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

Ikke noe regnskap. Men vi har et regneark med alle faste utgifter, rundet litt opp og delt på 12, som trekkes månedlig. Funker fin-fint.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 00:01   #4
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

Vi fører regnskap, men vi har et fleksibelt budsjett. Vi har faste spareavtaler, og går i pluss hver mnd.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 00:01   #5
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

Ikke noe regnskap - langt fra lukusfellen. Har ikke forbrukslån.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 00:06   #6
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.987
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Nei, vi fører ikke regnskap. Men vi er langt unna luksusfellen. Vi har grei kontroll på familieøkonomien.

Signerer.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 00:08   #7
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

Fører ikke regnskap.

Men er ganske langt unna noe luksusfelle føler jeg nå selv. Selv om jeg netopp har kjøpt leilighet, er alene og student.

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 00:09   #8
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

Ja, vi har budsjett og vi har regnskap. Og det er ikke alltid de matcher hverandre så godt, man kan jo lure på hvorfor vi gjør disse øvelsene. Jeg har innimellom tenkt at forskjellen på oss og enkelte av luksusfelletilfellene ligger i størrelsen på inntekten. For det er klart det spiller inn når det gjelder hva som tåles av avvik i løpet av et år.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 00:16   #9
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.405
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

Har satt opp budsjett innimellom, men aldri prøvd hardt å følge de. Har forsøkt å sette opp regnskap og, men det faller fort i fisk, gitt.

Det er flaks, lave utgifter og enda litt mer flaks som gjør at vi greier oss finfint. Økonomisk innsikt, oversikt og kontroll har vi ikke.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 01:26   #10
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

All inntekt brukes opp på papiret før måneden har startet og før pengene faktisk har kommet på konto. Jeg er nerden i den forstand at jeg liker å leke meg med tallene, så jeg presenterer mitt budsjettforslag til mannen som er mer happy go lucky. Han er forpliktet til å endre noe. Ikke bare ta den "whatever you say, honey"-greia. Så blir vi enige, eventuelt krangler ferdig og har en felles plan. Det er lov å kalle inn til ekstra krisemøter underveis, men ikke lov å bare forandre på det uten å være enig med partneren først.

Dette virker kanskje dørgende kjedelig, men vi har fått det ekstremt mye bedre sammen etter at vi begynte med dette. Pengekrangler er det lite av, vi får satt ned på papiret felles mål, drømmer, frykt og bekymringer osv. og samstemt oss slik. I tillegg er det sant som de sier: Det føles som om man har fått en lønnsøkning.

Regnskap har vi derimot lite av, annet enn om det er noe spesielt vi vil finne ut av. Siden vi handler inn stort på tilbud vet vi som regel hva vi har brukt på ting også. I tillegg har vi jo konvoluttsystem, så det å f.eks. skille drivstoff fra matpengene er allerede gjort før pengene brukes. I motsetning til om vi skulle ha dratt samme kort og trengte en oversikt over hvordan pengebruken fordelte seg.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 06:03   #11
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

Vi har fast trekk frå begge sin lønnskonto til felles "utgiftskonto". Her legg vi inn alt som kjem av rekningar (lån, straum, forsikring etc...) og har etterkvart også bygga opp ein buffer mot uforutsette utgifter på denne kontoen. Utover dette fører vi ikkje rekneskap eller budsjett. Men viss vi har lyst å kjøpe unødvendige ting (ferieturar, interiør-greier, klede etc.), hender det vi rekner over kva vi har igjen og kva vi kan bruke med godt samvit.

Eg har lurt på å føre rekneskap for ein månad, for å sjå kor pengane blir av, av og til.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 06:14   #12
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.080
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

Vi har ikke budsjett eller regnskap foreløpig i hvert fall, men god kontroll likevel. Bruker kredittkort veldig lite, og kun hvis vi vet at vi kan betale alt tilbake i god tid innen fristen. Ikke i nærheten av Luksusfellen, i hvert fall.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 06:50   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.095
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

Nei, vi verken budsjetterer eller fører regnskap (enda jeg er økonom).

Vi tjener greit, men bruker mindre penger enn vi tjener enda vi føler at vi unner oss mye. Og vi har bufferkontoer som gjør at det ikke er krise om vaskemaskinen og komfyren ryker.

For eksempel så liker vi å reise, så hver måned setter både jeg og mannen av 2500 kroner hver på en egen reisekonto, for å få fordelt utgiften ut over året. Så en viss form for planlegging driver vi jo med. Hvis det kommer trangere tider, så er vel dette det første punktet hvor det kuttes.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 07:28   #14
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

Empirisk budsjett ettersom vi i 13 år har satt over en fast sum hver til felleskonto for å dekke løpende utgifter. Den månedlige summen har blitt justert i løpet av årene for å reflektere endret utgiftsmønster (et bhg-barn til osv.).

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 08:04   #15
Skjevo
Erfaren
 
Skjevo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 859
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

Vi fører budsjett. Vi betaler inn størstedelen av lønnen vår til en fellespott. Et fast beløp settes på regningskonto til faste utgifter som strøm, barnehage, Nrk osv. Fast sum til forbrukskonto til mat, fritid og drivstoff. Denne kontoen følger jeg med på jevnlig slik at pengene holder måneden ut. Tidligere holdt jeg nøye regnskap ukentlig, men det orker jeg ikke lenger. Ser ut som om vi har lært en viss nøkternhet av å ha en fast sum å forholde oss til. Videre har jeg en konto hvor jeg setter av et fast beløp til gaver gjennom året (herunder også nok penger til en bursdagsfeiring på lekeland for eldstemann). En konto til klær og utstyr til barna. Det er både bevisstgjørende (barneklær er mitt svake punkt) og genialt m.t.p. innkjøp av salgsvarer utenfor sesong, eller å cashe ut en stor sum på nye vintersko uten at det merkes på økonomien.

Vi sparer på to måter: Betaler ekstra avdrag på boliglånet, samt at vi setter av noen tusen hver måned til en kombinert ferie- og bufferkonto.
De pengene som er igjen etter å ha betalt inn til fellesen skal dekke klær, tannlege, frisør og egne fritidssysler.

Vi har middels god inntekt og må strukturere forbruket for å få en oversiktlig og forutsigbar hverdag.

__________________
Plutten (04) og Tullegull (07)
Skjevo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 08:05   #16
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Nei, vi fører ikke regnskap. Men vi er langt unna luksusfellen. Vi har grei kontroll på familieøkonomien.

Samme her.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 08:13   #17
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.904
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

Budsjett og budsjett, vi har et system med forskjellige kontoer til forskjellige formål. Det aller viktigste er regningskontoen, der setter vi inn et fast beløp hver måned, og det er vidunderlig å slippe å lure på om dette er den måneden forsikringsregningene kommer. Så har vi en felles sparekonto og en felles reisekonto. Siden jeg er en enkel sjel som ikke bruker penger jeg ikke ser, holder jeg meg også med en tull-og-tøys-konto og en konto for nødvendige klær til meg og ungene, hvor jeg setter inn faste beløp hver måned.

Det hender vi regner over hvor pengene har gått siste måned, men bare når vi føler oss litt uforklarlig fattige.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 08:14   #18
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

Men har du en egen konto for unødvendige klær?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 08:15   #19
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.976
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

Nei, vi har verken budsjett eller regnskap. Men vi har regningakonto og matkonto. Dit føres det penger hver gang vi får lønn. Er langt fra lukusfellen vi også, selv i vi sikkert kunne vært flinkere med penger. Vi har høy inntekt.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 08:16   #20
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

Ikke regnskap, ikke budsjett, men vi har regningskonto og god kontroll. Langt fra Luksusfellen.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
budsjett, kroner, luksusfellen, regnskap, økonomi


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no