Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Mer bunad: Bunad og stedstilknytning

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-12, 12:07   #1
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Mer bunad: Bunad og stedstilknytning

Jeg nevnte i en annen tråd at jeg aldri egentlig har vært noe bunadsmenneske. Litt fordi bunad ikke var tradisjon der jeg bodde som barn, og litt fordi jeg har tilknytning både her og der. Men så har jeg tenkt de siste dagene: Om jeg rent hypotetisk skulle skaffet meg en type folkedrakt, hva ville det blitt?

Saken er den at jeg bodde i ei bygd i Finnmark fram til jeg var 12. Her var det ingen tradisjoner for bunad som vi kjenner den fra resten av landet. På grunn av min samiske bakgrunn ville det nærmeste da vært kofte, og jeg vet ikke om vi har noen kofte tilknyttet vårt distrikt. Det finnes en slags festdrakt som har fått kommunens navn, men jeg tror den er av nyere dato, og da faller egentlig litt av poenget bort, syns jeg. (Jeg kunne helt sikkert ha kjøpt meg ei Karasjok-kofte uten større dårlig samvittighet, for tar jeg ikke helt feil så har minst halve slekta røtter der.)

Men så har jeg bodd hele ungdomstiden i ei lita bygd på Romerike, altså i 7 år (12-19), før jeg flyttet "hjem" til Finnmark igjen. Om jeg føler tilknytning til denne bygda og nærmest anser den som min andre hjembygd, hadde det da vært helt bort i natta om jeg hadde skaffet meg Romeriksbunad? Selv om slekta altså har opphav et helt annet sted?

Anskaffer man bunad etter slekts- eller følelsesmessig tilknytning?

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 12:44   #2
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mere bunad: Bunad og stedstilknytning

Jeg tror stikkordet er tilknytning, og så er hvordan den tilknytningen faktisk er litt underordnet. Jeg mener i allefall at du kan ha fra alle nevnte steder.

Jeg har arvet bunaden etter min mormor, hun har brodert og montert den selv.
Den kommer fra Østerdalen, og selv om jeg aldri har bodd der har jeg ingen betenkeligheter overhode. Siden bunaden er arvet blir det litt underordnet uansett, men jeg kunne nok bestilt meg bunad derfra og.
Jeg var der mye i oppveksten, mamma vokste opp der og jeg føler sterk tilknytning til stedet.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 15:58   #3
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.530
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mere bunad: Bunad og stedstilknytning

Alle steder har en kofte, såfremt det har bodd samer der en gang i tiden. Hvilket lite sted er det snakk om? Du vet at mange steder har de revitalisert koftene de siste årene?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 18:27   #4
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mere bunad: Bunad og stedstilknytning

Jeg synes bunaden skal ha slektstilknytning, ikke sted.

__________________
2004 - 2008.
ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 18:47   #5
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.911
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mere bunad: Bunad og stedstilknytning

Det er alltids Graffer og Lundeby som alle kan ha. Den siste er fra Solør området og har fått bunads status.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 18:56   #6
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mere bunad: Bunad og stedstilknytning

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Jeg tror stikkordet er tilknytning, og så er hvordan den tilknytningen faktisk er litt underordnet. Jeg mener i allefall at du kan ha fra alle nevnte steder.

Helt enig. Jeg som har bodd hele livet i Oslo, har jo utvilsomt "rett" til å ha Oslobunad/akerdrakt selv om slekta kommer fra Østfold og Trondhjem. Å si at bunad skal ha slektstilknytning og ikke stedstilknytning blir litt rart. Kan barna mine ha oslodrakt men ikke jeg fordi foreldrene mine ikke kommer fra Oslo? Hvor lenge må slekta ha bodd et sted før bunaden blir legitim å ha? Det blir også pussig med tanke på hvor viktig stedstilknytning var for identitet mange steder i landet på den tiden bunadslignende klær faktisk ble brukt. For eksempel tok man gjerne navnet til stedet man bodde på, slik at det var sted og ikke slekt som fortalte hvem man var. Mitt slektsnavn er etter en gård som ikke har vært i slekta mer enn fire generasjoner. Min svigermormors søsken hadde tre forskjellige etternavn fordi de bodde på ulike gårder da de ble født.

At bunad først og fremst handler om slektstilhørighet, må jo være et byfenomen. I Oslo har men jo ikke hatt noen bunadstradisjon, og det er jo dermed naturlig at det er forrige generasjones tilhørighet som blir viktig. Det kan jo også tenkes at slektas posisjon i forhold til tilhørighet (og bunad) er sterkere de stene i landet hvor avstamning og arv (store gårder som gikk i odel) tradisjonelt har vært viktig.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 18:58   #7
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.876
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mere bunad: Bunad og stedstilknytning

Er det litt sånn at man skal ha bunad etter hvor mor kommer fra, tro?
Jeg ville nok hatt bunad fra der du er oppvokst og der du har slekt enn et sted som du har bodd som tenåring - når særlig du attpåtil har flyttet tilbake...


Her jeg bor er det mange som har denne som er så populær, er det øst-Telemarksbunaden tro? Alle har liksom slekt derifra i området her... men fin er den jo.
Jeg så en Trønderbunad på 17. i rustrød. Den var skikkelig flott og den likte jeg godt.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 19:16   #8
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mere bunad: Bunad og stedstilknytning

-ea: Se prikk. Ja, jeg mente vagt å huske at den lokale sjøsame-kofta hadde blitt rekonstruert, og en kjapp googling viste at det stemte.

Jeg kommer neppe til å skaffe meg noen av delene, men det er likevel interessant å høre hvordan tradisjonene og normene er om det så skulle være.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 19:26   #9
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mere bunad: Bunad og stedstilknytning

Jeg er oppvokst i Sunnfjord, men begge foreldrene mine kommer fra andre steder og flyttet dit da jeg var to år gammel.
Fordi min mors slekt har vært den "dominerende" i hele min oppvekst, føler jeg en sterk tilknytning til Vesterålen og til Askøy. Mormors mor kom fra Vesterålen, og mormors far kom fra Askøy.
Pappa kommer fra Nordmøre, men pga. liten familie og besteforeldre som gikk bort tidlig, har jeg ikke samme grad av følelsesmessig tilknytning der. Pappas foreldre kom fra Sunnmøre og fra Romsdal.

Jeg har følt det riktig å velge enten nordlandsbunad eller Askøybunad, og falt ned på Askøy, ettersom de fleste kvinnene i familien min har denne bunaden. Selv om jeg tror at Nordlandsbunaden er langt mer "ansett" og ordentlig gammel, enn hva Askøybunaden er.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 19:28   #10
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mere bunad: Bunad og stedstilknytning

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Det er alltids Graffer og Lundeby som alle kan ha.

Hvorfor mener du alle kan ha disse bunadene? Er de mindre knyttet til stedene de kommer fra enn andre bunader?

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 19:30   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Mere bunad: Bunad og stedstilknytning

Jeg har all mulig rett til å bære Romeriksbunad, og kommer ikke til å gjøre det noen gang. Dermed gir jeg herved min rett videre til deg.

Sånn.

Nå har du ihvertfall bombesikkert lov.
Fritt valg mellom rød, blå og grønn.

  Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 19:34   #12
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.415
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mere bunad: Bunad og stedstilknytning

Jeg tenker at både stedserfaring (bodd noen år på et sted og kjent seg hjemme der), slektstilknytning (besteforeldre) eller tradisjon (hele familien har denne bunaden pga utflytting for 50 år siden) er gode grunner til tilknytning.

Selv er jeg født i Oslo, men flyttet derfra da jeg var 2 år. Om Oslo hadde hatt en mer attraktiv bunad ville ikke jeg følt at det var riktig, ettersom jeg ikke husker å ha bodd der - og ingen av mine foreldre kommer derfra. De er vokst opp i samme by som meg. Da jeg skulle velge selv var det naturlig å velge mellom trønderbunad eller nordlandsbunad - fordi ett sett besteforeldre kommer nordfra, og mamma har denne bunaden. Nå valgte jeg trønderbunaden som passer til byen jeg kommer fra. Det var kjedelig den gangen, fordi alle har den. Men er fint nå som jeg bor på vestlandet.

Nå har jeg bodd her i 12 år og kunne vært troende til å velge Hardangerbunad etter 6 år i Hardanger, eller fanabunaden som jeg også synes er fin. Om jeg bare ikke hadde hatt en passelig bunad, fra den byen som jeg tenker på som min hjemby. Hadde vi hatt ei mye brukt hytte et annet sted der vi også brukte lokalsamfunnet, tenker jeg det også kan sørge for tilknytning. Er man så heldig å arve en bunad så tenker jeg at det er tilknytning nok.

Hva andre velger er meg knekkende likegyldig. Men jeg synes det virker rart å studere slektstreet fire generasjoner bakover for å peile seg fram til den bunaden man egentlig synes er finest.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 20:31   #13
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.911
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mere bunad: Bunad og stedstilknytning

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Hvorfor mener du alle kan ha disse bunadene? Er de mindre knyttet til stedene de kommer fra enn andre bunader?

Graffer fra Gudbrandsdalen har og Lundeby fra Solør har hatt status som drakt, og brukt av alle. Jeg har nå kjøpt meg den sistnevnte i god tro.

Synes dere egen dialekt er av betydning?

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 20:55   #14
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mere bunad: Bunad og stedstilknytning

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Graffer fra Gudbrandsdalen har og Lundeby fra Solør har hatt status som drakt, og brukt av alle. Jeg har nå kjøpt meg den sistnevnte i god tro.

Synes dere egen dialekt er av betydning?

Jeg syntes man bør ha tilknytning til Gudbrandsdalen og Solør for å bære disse, på lik linje med andre drakter og bunader. Begge har bunadsstatus.

Jeg bærer Lundeby fordi Alf Lundeby var en slektning av min mormor. Og mine foreldre er fra Solør. Nå vurderer jeg en Romeriksbunad også, fordi det er der vi bor og blir boende. Begge barna mine ansees som Romerikinger, jeg selv har bodd hele mitt liv i Oslo.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 20:59   #15
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mere bunad: Bunad og stedstilknytning

Min mor fikk grafferdrakt til konfirmasjonen sin på slutten av 1940-tallet fordi det var en drakt som "alle kunne ha", så jeg tror det er tradisjon for det Lonelone forteller.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 21:06   #16
Koko
Erfaren
 
Koko sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 841
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: Mere bunad: Bunad og stedstilknytning

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Min mor fikk grafferdrakt til konfirmasjonen sin på slutten av 1940-tallet fordi det var en drakt som "alle kunne ha", så jeg tror det er tradisjon for det Lonelone forteller.

Kanskje dere der ga meg svaret på hvorfor min mormor og hennes 9 søstre hadde hvit Lundebydrakt selvom de kom fra en gård på Jæren? Jeg ville ha lik hennes siden jeg følte sterk tilknytning til mormor.

__________________

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 21:20   #17
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mere bunad: Bunad og stedstilknytning

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Graffer fra Gudbrandsdalen har og Lundeby fra Solør har hatt status som drakt, og brukt av alle. Jeg har nå kjøpt meg den sistnevnte i god tro.

Ok Mormor hadde Graffer, jeg har alltid trodd det var fordi hun var gift med morfar, som var fra Gudbrandsdalen, men det var kanskje fordi det var en drakt alle kunne ha. Finnes det noen oversikt over hva som er bunader og hva som er drakter?

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 21:22   #18
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mer bunad: Bunad og stedstilknytning

Jeg tenker man bør ha et forhold til stedet, enten pga bosted eller slektskap.

Jeg for min del føler jeg kan velge mellom tre bunader: Trønderbunaden. Jeg har ikke trøndersk blod i årene, men har bodd her siden jeg var knappe året gammel.
Nordlandsbunaden, siden morsiden min er fra Nordland, og en fra vestlandet, siden farsiden min er fra vestlandet.

Noen mener jeg godt kunne hatt den som tilhører Drammen, siden jeg er født der, men der er jeg uenig, for Drammen er kun min fødeby og jeg har ingen tilknytting til den byen.

Nå har jeg nordlandsbunaden, siden jeg har arvet den av min mor, og skulle jeg kjøpt meg bunad, så ville nok valget falt på den, siden jeg synes den er den fineste av de jeg kan velge mellom.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 21:29   #19
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer bunad: Bunad og stedstilknytning

Opprinnelig lagt inn av ItsOnlyMe, her.

Jeg synes bunaden skal ha slektstilknytning, ikke sted.

Da synes jeg du skal velge bunad etter hvor slekten din kommer fra.

Jeg synes man skal definere selv hva man legger i "tilknytning" og velge deretter. Alle de bunadene du nevner i HI, synes jeg godt du kan velge.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 21:34   #20
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.917
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer bunad: Bunad og stedstilknytning

For meg har det vært helt naturlig å ha Øst-Telemarksbunad fordi begge foreldrene mine er derfra. Mamma sin slekt har "alltid" bodd i Telemark, mens pappa sin slekt er fra Asker og Bærum. Jeg føler ikke at jeg egentlig kommer fra noe sted, men føler meg hjemme i Heddal, Notodden og Bamble fordi jeg har feriert der hele barndommen min. Romeriksbunad føles helt feil selv om jeg har bodd størstedelen av livet mitt der. Det blir bare helt feil for meg. Hadde jeg hatt jenter så hadde jeg ønsket at de skulle hatt Øst-Telemarksbunad.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no