Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Vet noen hvor disse søljene er fra?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-12, 16:51   #1
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vet noen hvor disse søljene er fra?

Jeg har prøvd å bildegoogle, men jeg finner ikke noe. Da tyr man til det allvitende forum.

Jeg mangler to ...dingle-dangler... på den ene sølja mi, men da jeg var innom flere gullsmeder i fjor så kunne de ikke bestille nye til meg, for de kjente ikke igjen søljen.
Jeg spurte min farmor, som jeg har overtatt bunaden etter, og hun sa at hun trodde det var de vanlige søljene til Nordlandssølvet, men det er de jo ikke, og at hun hadde kjøpt dem hos en sølvsmed lokalt da hun sydde bunaden.

Så, er det noen som vet? Den dingle-danglen (hva heter det egentlig? ) jeg mangler to av er den som ser ut som BH'en til Madonna, så hvis noen kan fortelle meg hvor jeg får tak i dem, så er det flott! Enda bedre hvis noen kan fortelle meg hvor jeg kan få tak i den andre varianten også, for plutselig så mangler man en.

Ehm... Det kommer bilder her... Fikk det visst ikke helt til...




__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫

Sist redigert av Nyx : 10-05-12 kl 17:28.
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 16:55   #2
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet noen hvor disse søljene er fra?

Runde danglegreier på søljer pleier å være skåler, er det sånne bittesmå så heter det løv. Ellers venter jeg på bilder.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 17:00   #3
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.530
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet noen hvor disse søljene er fra?

Og de derre greiene i bh'er heter også skåler. Men etter som jeg husker Madonna, så er vel de mer pyramideformet?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 17:02   #4
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vet noen hvor disse søljene er fra?

Husflidsbutikkene rundt om har gjerne endel bunadsølv og kan sikkert hjelpe deg med deler til disse.
F.eks. den som ligger på Strømmen Storsenter.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 17:10   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet noen hvor disse søljene er fra?

Se bak på søljen, det skal være et stempel som sier hvem som har lagd den. Det originale Nordlandssølvet er stemplet H.R som står for gullsmed Harald Rørvik i Mo i Rana.
Vanlige kjedebutikker har ikke snøring, og selger stort sett Sylvsmidja sitt bunadssølv. Det er ikke likt, og de ansatte får derfor rullegardinen ned.

Ja, jeg har vært gjennom det der. Og jeg er fortsatt pissesur på den dårlige servicen da jeg trengte ny hekte til vesten. Heldigvis kom jeg på at resten av sølvet var i orginaleskene med navn og nummer på.

http://gullsmed-roervik.no/kontakt.htm

Mitt Nordlandssølv har de der Madonnakoppene, på den store søljen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 17:16   #6
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vet noen hvor disse søljene er fra?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Se bak på søljen, det skal være et stempel som sier hvem som har lagd den. Det originale Nordlandssølvet er stemplet H.R som står for gullsmed Harald Rørvik i Mo i Rana.e, på den store søljen.

Så vidt jeg vet ,etter det noen sier så er han ikke her fra men fra Mosjøen-Vefsen

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...

Sist redigert av Honda : 11-05-12 kl 17:31.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 17:20   #7
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet noen hvor disse søljene er fra?

Hvis du finner bilder så kan jeg spørre en av landets fremste bunad-guruer for deg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 17:21   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet noen hvor disse søljene er fra?

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Så vist jeg vet ,etter det noen sier så er han ikke her fra men fra Mosjøen-Vefsen

Min feil, men mitt sølv er kjøpt i en av hans butikker i Mo i Rana.
Uansett flisespikkeri når man prøver å finne ut hvor søljen kommer fra.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 17:24   #9
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet noen hvor disse søljene er fra?

Ru: Neste gang du trenger sølv, så bør du gå til gullsmedbutikken rett nedenfor mamma. Han er fantastisk!

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 17:40   #10
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vet noen hvor disse søljene er fra?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Se bak på søljen, det skal være et stempel som sier hvem som har lagd den. Det originale Nordlandssølvet er stemplet H.R som står for gullsmed Harald Rørvik i Mo i Rana.
Vanlige kjedebutikker har ikke snøring, og selger stort sett Sylvsmidja sitt bunadssølv. Det er ikke likt, og de ansatte får derfor rullegardinen ned.

Ja, jeg har vært gjennom det der. Og jeg er fortsatt pissesur på den dårlige servicen da jeg trengte ny hekte til vesten. Heldigvis kom jeg på at resten av sølvet var i orginaleskene med navn og nummer på.

http://gullsmed-roervik.no/kontakt.htm

Mitt Nordlandssølv har de der Madonnakoppene, på den store søljen.

Det eneste stempelet som står er for sølv. Ikke noe annet.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis du finner bilder så kan jeg spørre en av landets fremste bunad-guruer for deg.

Det hadde jo vært helt fantastisk!

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Og de derre greiene i bh'er heter også skåler. Men etter som jeg husker Madonna, så er vel de mer pyramideformet?

Pyramideformet, ja!

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 17:43   #11
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.037
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vet noen hvor disse søljene er fra?

Ligner på de minste dingledanglene på den minste sølja til Nordlandsbunaden.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 17:48   #12
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vet noen hvor disse søljene er fra?

Ru: Jeg har vært på siden du linker til og kikket før også, og jeg ser jo at selv om selve sølja er helt ulik, så er skålene ganske like, men ikke like nok til at jeg kan bytte ut bare to. Da måtte jeg evt byttet ut alle. Det er jo selvfølgelig et alternativ, hvis det ikke er mulig å finne igjen de jeg har. Men da er det liksom ikke helt samme arve-sølja lenger. På en måte.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 18:13   #13
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.530
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet noen hvor disse søljene er fra?

Men Nyx, ta kontakt med den som Ru tipser om. Gamle firmaer kan ha gamle deler på lager.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 18:18   #14
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vet noen hvor disse søljene er fra?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Men Nyx, ta kontakt med den som Ru tipser om. Gamle firmaer kan ha gamle deler på lager.

Takk, det var en god idé!

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 23:22   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet noen hvor disse søljene er fra?

Sjekket søljen min nå, og initialene er stemplet inn rett foran merket for sølv.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 12:01   #16
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.941
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet noen hvor disse søljene er fra?

www.espeland.no står det litt om hvordan nordlandssølvet ble til, inkl. hvordan Harald Rørvik kom inn i bildet, og om samarbeidet. Kanskje de kan hjelpe/lage til?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no