Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NAV til besvær?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-12, 21:46   #1
Krinoline
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 94
Krinoline er litt kul
Standard

NAV til besvær?

Sånn generelt så synes jeg det er en særdeles negativ holdning til NAV blant folk. Og da er det sånn at man skjærer alle under en kam, har man blitt møtt med en anelse motvilje hos EN saksbehandler, ja da er HELE NAV inkompetent og ute etter å gjøre livet surt for "folk flest i verdens rikeste land".
Siterer herved noen highlights funnet via facebook, sånn for å statuere et slags eksempel:
http://www.demokratene.no/2012/04/me...ere/#more-5726

Via følgende link kommer det mange fancyschmænzy kommentarer;

forskninger forgiftinger -narkohandel -slavestyringer kidnappinger menneskehandel løyn papirer bestillinger på diagnoser ingen har og masse drap

DEt jeg mente (har slettet ) var at nå en enslig mor med ette handikapet barn , blir truet med at nå tar vi dine penger. Du må komme deg ut i jobb. hvor skal da det barn være om jeg tør spøre Og detet fører vel til at moren for nerver og problemer .. Eller hva ,er ikke på jordet for har dette i familien

NAV gjør folk syke, trakasserer, torturerer, utplyndrer og dreper.
Ingen som helst tvil om det


Ap-regjeringens kriminelle nøkkel-personer og nyttige "idioter" også i NAV, selvfølgelig. For utplyndring, trakassering, tortur, drap, etc.
Kriminelle som må politi-anmeldes, straffe-forfølges og dømmes


Merkelig? Det kan du mildt sagt sannelig si. Men det er de samme grov-kriminelle torturister, utplyndrere og mordere som også dirigerer nær alt av norsk massemedia.
De er nok til og med også verre enn ABB ja.


Hva er det egentlig man kan forvente fra NAV? Skal liksom pengene ligge klar på bordet når du kommer? Er det så rart at saken faktisk må igjennom noen instanser først? NAV har jo et svært ansvar, i form av å få flest mulig mennesker i jobb og færrest mulig på trygd, tross alt! Og hva i himmelens navn er det med holdningene til enkelte, jfr kommentarene i kursiv over her?
(Beklager hvis noen skulle kjenne seg igjen, men følte det var greit å ta med disse kommentarene når navnet utelukkes. De er faktisk såpass drøye... De ligger jo også under en link på fb som mange har tilgang til...)

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 11:18   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NAV til besvær?

Jeg har litt samme inntrykk som deg, samtidig som jeg ikke tviler på at det er en tung belastning å møte tungrodd system og/eller vanskelige saksbehandlere hos NAV dersom man er syk etc. Men jeg mener at man skal ha i tankene at det er et utrolig godt velferdssystem vi har og at det må være regler, rutiner og kontroller i forkant av utbetalinger.
Disse sitatene du kommer med er jo helt hinsides og har lest mye av det samme under andre artikler, nesten uansett tema som er legger man skylda på AP-politikere, NAV og forferdelige Norge.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 11:20   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV til besvær?

Det er det samme med barnevernet. Alt de må tåle.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 11:24   #4
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.717
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV til besvær?

Jeg har generelt lite til overs for negative holdninger basert på andres opplevelser og synes egentlig 'folk i verdens rikeste land' klager over mye rart. Når det er sagt opplevde jeg det som en svært stor belastning å havne i NAV-systemet selv, ikke minst fordi jeg var for syk til å takle en noget spesiell saksbehandler. Det betyr ikke at jeg ikke er svært takknemlig for at muligheten finnes og at jeg selv har fått uante muligheter pga NAV.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 11:32   #5
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: NAV til besvær?

Jeg er på linje med Blondie her. Å genalisere er sjelden konstruktivt, hverken ene eller andre veien. Men samtidig mener jeg man må kunne se på systemene, og være kritisk uten at man blir beskyldt for å være utakknemlig. Det kan jo heller ikke være slik at man skal godta enhver form for behandling fordi men er så heldig å nyte godt av velferdsgoder?

Når det er sagt syns jeg selvsagt at de kommentarene du har limt inn er usaklige, unyanserte og ikke bidrar positivt i det hele tatt. Men om man følger med i debatten så finnes det heldigvis langt mer fornuftige og konstruktive innspill. Men det er vel noe med at det er de "dramatiske" tilfellene og kommentarene som mange ganger får mest oppmerksomhet.

Jeg skulle personlig sett at NAV var bygget mer på menneskelighet enn mistenksomhet.

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 11:33   #6
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: NAV til besvær?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Det er det samme med barnevernet. Alt de må tåle.

Ja, her er det jo vanskelig å få til en nyansert debatt så lenge barnevernet ikke kan uttale seg i de enkelte sakene.

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 11:49   #7
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: NAV til besvær?

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Jeg er på linje med Blondie her. Å genalisere er sjelden konstruktivt, hverken ene eller andre veien. Men samtidig mener jeg man må kunne se på systemene, og være kritisk uten at man blir beskyldt for å være utakknemlig. Det kan jo heller ikke være slik at man skal godta enhver form for behandling fordi men er så heldig å nyte godt av velferdsgoder?

Når det er sagt syns jeg selvsagt at de kommentarene du har limt inn er usaklige, unyanserte og ikke bidrar positivt i det hele tatt. Men om man følger med i debatten så finnes det heldigvis langt mer fornuftige og konstruktive innspill. Men det er vel noe med at det er de "dramatiske" tilfellene og kommentarene som mange ganger får mest oppmerksomhet.

Jeg skulle personlig sett at NAV var bygget mer på menneskelighet enn mistenksomhet.

Enig. Jeg er utrolig takknemlig for de velferdsgodene vi har, og glad for at Nav har kontrollrutiner for å avdekke svindel og lureri. Samtidig frustreres jeg kraftig av enkelte ting som virker helt bak mål, f.eks min kollega som annethvert år må dokumentere at sønnen fortsatt har downs syndrom, eller en venn som bor på pleiehjem og får bostøtte, han får avslag på den stønaden hver eneste gang han søker, må klage, og får medhold. Hver eneste gang. Da er det ikke rart m,an etter en stund mister litt troen på enkelte systemer i nav.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 12:11   #8
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NAV til besvær?

Men, nav sit jo ikkje å diktar opp eigne lover? Det er jo stortinget som vedtek lovverket og forskriftene som nav jobbar utfrå. F.eks folketrygdlova, lov om sosiale tjenester og liknande. Det er der vi må rette klagene, dersom lovverket ikkje er godt nok!

Og bostøtte er det vel strengt tatt Husbanken, og ikkje nav som forvaltar (sjølv om enkelte kommuner har valgt å plassere Husbanken innanfor det lokale nav-kontoret sine veggar).

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 13:18   #9
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV til besvær?

Eg er positivt overraska over NAV. Det er ryddige saksbehandlarar som gir god og grundig informasjon om forventa behandlingstid og hjelp til å fylle ut skjema.

Samtidig kjenner eg meg igjen i dette med mistenkeleggjering. Det verkar som om systemet er berekna på friske folk som ikkje vil jobbe, ikkje sjuke folk som ikkje klarer å jobbe. For meg, som synest det er tungt å gå sjukemeldt og som gjerne vil jobbe, blir denne mistenkeleggjeringa ubehageleg.

Men eg trur også dette er "folk" sin feil, like mykje som det er NAV som har skulda. Folk som utnytter systemet og krev og krev, bryt jo ned eit system som burde vore basert på tillit. Og då kan ikkje saksbehandlarane lenger utvise tillit, men alle må gjennom den same mistenkeleggjeringa.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 13:58   #10
Koko
Erfaren
 
Koko sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 841
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: NAV til besvær?

Min eneste personlige erfaring med NAV har jeg gjennom foreldrepenger og jeg må jo si jeg mener det kunne vært gjort en del enklere. Vi hadde noen spørsmål og fikk forskjellig svar hver gang vi snakket med en saksbehandler og til slutt endte det med at vi mistet pappapermen. Hadde det ikke vært for at min svigermor er jurist i staten og hjalp oss å klage.

Ellers brenner jeg veldig for dette med å få folk i jobb og der mener jeg NAV har en lang vei å gå. At det nytter viser dette eksempelet fra Telemark. Oppløftende lesning!
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.T5fj7NXIidI

__________________

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 15:56   #11
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV til besvær?

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Men, nav sit jo ikkje å diktar opp eigne lover? Det er jo stortinget som vedtek lovverket og forskriftene som nav jobbar utfrå. F.eks folketrygdlova, lov om sosiale tjenester og liknande. Det er der vi må rette klagene, dersom lovverket ikkje er godt nok!

Det er vel sånn sett ikke lovverket som får pes, men hvordan ting fungerer på NAV? Jeg skjønner godt at det er blitt vanskelig etter at vi gikk fra Aetat til NAV, og alle som jobber der nå skal kunne alt om alt. Tidligere hadde vi ansatte som kunne pensjon, foreldrepenger eller arbeidsledighet, sånn er det jo ikke lenger.

For min del ligger mye av frustrasjonen at jeg ikke kan stole på det svaret jeg får, og når man da er avhengig av å få riktig informasjon slik at man kan gi riktig informasjon tilbake, blir det vanskelig.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 17:17   #12
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.628
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV til besvær?

Endel av Facebooksitatene over kommer fra personer som har vært i dyp konflikt med barnevernet eller NAV, og gjerne fått diagnoser de selv ikke er enig i (tung psykiatri feks) og der konsekvensene kan ha vært at de er blitt fratatt barn eller ikke fått ytelser de selv mener de har krav på.

Disse personenes avvikende virkelighetsoppfatning må utgjøre en tung byrde for de ansatte i NAV og BV som blir hengt ut (også på YouTube, der det ligger lange videoer der det lires av seg reinspikka nonsens og konspirasjonsteorier av en annen verden) med fullt navn og kontaktinfo og greier. Jeg oppdaget det da jeg skulle spore opp en advokatbekjent av meg via Google, og snublet over rystende æreskrenkelser og drittslenging.

De ansatte og uthengte kan jo ofte ikke forsvare seg, og selv om flere har fått beskyttelse gjennom dommer (tvangsstenging av blogger, besøksforbud etc) så dukker det jo bare opp mer. Personene som legger det ut er syke (om enn ikke i egne øyne) og bør vel egentlig beskyttes mot seg selv, men så lenge det ikke er innsikt eller grunnlag for tvang så kommer man til kort.

Sørgelige greier.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 18:09   #13
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.006
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: NAV til besvær?

Jobber du i NAV?

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 18:13   #14
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.717
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV til besvær?

Ikke for å være negativ, Koko, men den artikkelen er glorifisering av et tiltak som slett ikke fungerer så bra som tallene skulle tilsi. Tanken bak er imidlertid veldig god.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 18:35   #15
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NAV til besvær?

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jobber du i NAV?

Hvem?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 18:42   #16
Koko
Erfaren
 
Koko sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 841
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: NAV til besvær?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Ikke for å være negativ, Koko, men den artikkelen er glorifisering av et tiltak som slett ikke fungerer så bra som tallene skulle tilsi. Tanken bak er imidlertid veldig god.

Hva er det som ikke stemmer? Jeg forholder meg bare til Aftenpostens artikkel og har veldig tro på grunntanken.

__________________

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 19:00   #17
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.717
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV til besvær?

Jeg har også veldig tro på grunntanken og håper det vil fungere på den måten artikkelen antyder på sikt. Det er imidlertid ikke sånn nå, både samarbeidet med bedrifter og varigheten for jobben brukerne får er for dårlig.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 19:33   #18
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: NAV til besvær?

Jeg har personlig stort sett gode erfaringer med nav. Har jobbet der selv også og de finner jo ikke opp lovverket selv. Synes de må finne seg i mye rart ja...

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 19:50   #19
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.604
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: NAV til besvær?

Jeg synes også at jeg må finne meg i mye rart på jobb. På den andre siden så er mange av de verste kommentarene fra folk som har det veldig vanskelig i livene sine. Ofte på mange fronter. NAV blir da et mangehodet troll og det er greit å ha noen å skylde på. Og det ER stort og tungrodd. Det vil aldri bli lettvint eller spes raskt for alle som er innom. De fleste sakene går stort sett greit tross alt. Jeg "tåler" mer av mennesker som sliter på alle fronter enn ordinære sykmeldte som blir rasende fordi de ikke får studere når de er sykmeldt eller dra på sydentur med sykepenger f.eks.

Vi har jo også med alle å gjøre. Folk som ikke er mottakelige for behandling i psykiatrien, folk som sliter med rus, folk som er i fengsel osv. Selv når ingen andre i hjelpeapparatet vil ha med dem å gjøre så er de jo hos oss. Jeg har selv blitt truet med selvmordsbombe og fått skylden for selvmordsforsøk (for et brev som kom fra en helt annen etat enn oss, men NAV er som sagt litt sånn "Staten og alt som er vanskelig")

Men tross dette så opplever jeg faktisk at de fleste av brukerne jeg møter er rimelig fornøyde og sjelden jeg har samtaler der jeg føler meg truet eller trakassert. Hadde sett for meg egentlig at det var verre ut ifra det man leser i media.

Gjennom jobben så møter jeg mange mennesker som lever liv jeg nesten ikke hadde trodd var mulig. Viktig å tenke på det også.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 20:16   #20
Koko
Erfaren
 
Koko sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 841
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: NAV til besvær?

Jeg føler meg også ganske overbevist om at der er systemet det er noe feil med og ikke menneskene. Det var vel litt det jeg forsøkte å vise til med artikkelen fra Aftenposten også. Der har en driftig NAV-direktør besluttet at de skal være litt fleksible med reglene og saksbehandlingstiden faktisk går ned.

Ei venninne av meg sliter med angst og var sykemeldt lenge. Så kom hun til et punkt hvor hun virkelig ville ut igjen, men begynne litt forsiktig. Altså litt redusert og i en jobb hun var overkvalifisert for/sikkert på hun ville mestre. Jeg hjalp henne med å finne en 50% stilling. Denne måtte hun takke nei til etter en samtale med NAV. Hun ville få ca 3000 mindre utbetalt i måneden og NAV ville/kunne ikke "sponse" mellomlegget. Med en allerede presset økonomi hadde hun rett og slett ikke råd til å si ja. Hun endte dermed utenfor arbeidslivet nesten ett år til, men er i dag heldigvis i full jobb igjen. For meg er slikt veldig vanskelig å forstå.

__________________

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no