Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-12, 21:18   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Spørsmål

Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

Jeg skal ut i psykiatripraksis og må i den forbindelse lese en skjønnlitterær bok om faget.
Hadde tenkt å lese 'I morgen var jeg atter en løve' men så har noen andre på gruppa lest den, og da vil jeg finne på noe annet.

Noen som har tips om en god bok?

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 21:20   #2
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.704
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

Hun samme dama har nylig gitt ut en bok med småhistorier. Husker ikke hva den heter, men hun heter vel Arnhild Lauveng.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 21:20   #3
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

Still Alice av Lisa Genova: http://www.amazon.com/Still-Alice-Li...0978793&sr=1-1

Handler om en kvinne med early onset AD.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 21:23   #4
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

Marie Cardinal: Gjennom ordene

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 21:29   #5
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.107
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

Adams bok.
Handler om å leve med bipolar lidelse.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 21:32   #6
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

I never promised you a rose garden, av Hannah Green. Handler om en jente med schizofreni.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 21:39   #7
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

De Shute og Esme anbefaler, særlig den siste, synes jeg.
Prozac Nation av Elizabeth Wurtzel er et annet alternativ.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 21:47   #8
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

Ingen skal høre hvor stille det er, av Benedicte Meyer Kroneberg. Link til anmeldelse: http://ipad.dagbladet.no/2010/10/12/.../bok/13492886/

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 21:53   #9
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.847
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

Skjønnlitterær
Hvor har det blitt av fagbøkene?

Har ikke lest denne selv, men hva med Catch99

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 22:19   #10
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Skjønnlitterær
Hvor har det blitt av fagbøkene?

Har ikke lest denne selv, men hva med Catch99

Det er i forbindelse med en av oppgavene vi skal skrive. Men det er bøttevis med pensum i tillegg. Alt komprimert i en uke med forelesninger siste uka før praksis.

Takk for alle tips, skal se over de i morgen!

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 22:20   #11
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.492
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

En dåre fri av Beate Grimsrud anbefaler jeg!

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 22:29   #12
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

Jeg kan gjerne tipse deg, men psykiatrifeltet er vidt. Hva ønsker du å lære om?

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 22:32   #13
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

Oslo 2012: En psykose

Essaysamling (Når man er lei sin egen kamp)


Har ikke lest den, men har nettopp kjøpt den fordi den virket interessant. Skrevet av en psykologstudent som selv er bipolar, så vidt jeg har skjønt.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 23:08   #14
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.938
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

En dåre fri av Beate Grimsrud anbefaler jeg!

Det er en god bok! Jeg skulle inn og anbefale den og så så jeg at det allerede var gjort.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 07:27   #15
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.764
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

I never promised you a rose garden, av Hannah Green. Handler om en jente med schizofreni.

Anbefaler også varmt denne! Og hvis nysgjerrigheten blir trigget etter å ha lest boken, finnes det en fagbok av McGlashan og Keats som heter Schizophrenia - Treatment Process and Outcome. Det er en longitunell studie hvor forfatterne følger fire pasienter ved Chestnut Lodge, inkludert hovedpersonen i Rose Garden som var innlagt på dette sykehuset. McGlashan & Keats ser på deres bakgrunn, miljø, behandlingsprosess og utkomme. Interessant lesing! Låner deg gjerne boka hvis du skulle bli mer interessert i temaet.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 07:53   #16
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

En dåre fri av Beate Grimsrud anbefaler jeg!

Ja, den er fantastisk. En utrolig viktig bok.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 08:08   #17
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.553
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Hadde tenkt å lese 'I morgen var jeg atter en løve' men så har noen andre på gruppa lest den, og da vil jeg finne på noe annet.

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Ingen skal høre hvor stille det er, av Benedicte Meyer Kroneberg. Link til anmeldelse: http://ipad.dagbladet.no/2010/10/12/.../bok/13492886/

Disse kan du godt lese selv om du ikke skal gjøre det som skoleoppgave også, tenker jeg. De er utrolig velskrevne bøker.
Veldig levende.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 08:44   #18
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.899
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

Jeg har lest Jeg lovet deg aldri en rosehage - av Hannah Green på norsk og den er helt fantastisk og anbefales på det varmeste.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 11:16   #19
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Jeg kan gjerne tipse deg, men psykiatrifeltet er vidt. Hva ønsker du å lære om?

Jeg skal være på en døgnpost med gjennomsnittlig liggetid på 10 uker. Vil nok møte på schizofreni, bipolar lidelse, depresjoner og den type ting. Anoreksi, rusrelatert osv vil jeg nok ikke se mye av, om i det hele tatt noe.

Jeg tenker at schizofreni og bipolar er et fint sted å starte, og jeg kommer nok til å lese flere bøker etterhvert. Det blir mitt første møte med fagfeltet psykiatri. Jeg har jo hatt pasienter med psykiske lidelser, men da har hovedfokuset vært på somatikken.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 11:21   #20
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.847
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

En dåre fri kan være ok kanskje.
Jeg personlig likte ikke boka særlig (ikke kommet gjennom hele ennå)

Hvor skal du?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no