Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

iTunes-svindel

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-12, 13:22   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.895
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

iTunes-svindel

Jeg har i løpet av ettermiddagen i går og veldig tidlige morgentimer i dag visstnok kjøpt apps/spill for mange tusen kroner. Bla en kiste med mynter for den nette sum av kr. 700 og en haug andre ting til tilsvarende priser. Jeg oppdaget det heldigvis ganske tidlig, og jeg har sperret kortet jeg bruker til iTunes-kontoen, meldt fra til iTunes, ringt Apple (noen som har prøvd? Ikke helt lett å bare slå et nummer å få snakke med noen der, nei.)
Da jeg ringte banken, sto det mange transaksjoner til iTunes i kø for godkjenning fra kontoen min, så det kunne gått ut mange flere tusen enn det faktisk har gjort.
Det ser ut som om noen har kjøpt spill/utstyr til spill. I følge den hyggelige gutten/mannen jeg snakket med på telefonen, så finnes det ikke app'er til 700,-. Men i løpet av i går og idag skal jeg ha kjøpt minst 7 slike svindyre apps. AV kvitteringene jeg har fått fra iTunes, ser det ut som om det er kjøpt spill og utstyr til spill. Jeg har ikke logget meg på kontoen og autoriset noen av disse kjøpene hverken i går eller i dag..

Hva skjer nå? Er det noen andre som har opplevd det samme? Tar det lang tid å få penger tilbake? Må jeg slåss og bevise selv at jeg ikke har kjøpt disse tingene?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 13:57   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.895
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: iTunes-svindel

Jeg har kvitteringer fra iTunes om at jeg har handlet for den nette sum av 7264,-. 3.980,- av disse er belastet kontoen min - de øvrige fikk banken stoppet. Og har jeg fått mail fra iTunes Support? Nope.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 14:07   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: iTunes-svindel

Å herre så frustrerende! Håper du får hjelp til å rydde opp i dette.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 14:24   #4
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.895
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: iTunes-svindel

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Å herre så frustrerende! Håper du får hjelp til å rydde opp i dette.

Takk. Jeg har brukt hele arbeidsdagen på dette. Har nesten ikke hatt tid til å v ære på FP engang.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 14:27   #5
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: iTunes-svindel

Guri meg! Håper du får ordna opp i dette.
Har lite til overs for slik frekkhet/svindel.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 15:12   #6
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: iTunes-svindel

Håper ellers folk generelt har iTunes-konto o.l. koblet mot kredittkort og ikke debetkort mot bankkonto.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 15:18   #7
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.513
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: iTunes-svindel

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Håper ellers folk generelt har iTunes-konto o.l. koblet mot kredittkort og ikke debetkort mot bankkonto.

:Forter seg å endre kort på itunes:

Håper du får igjen pengene.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 15:45   #8
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.895
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: iTunes-svindel

Hvis jeg ikke får igjen de pengene, blir det månelyst.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 15:47   #9
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.898
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: iTunes-svindel

Oj så kjipt.
Håper du får igjen pengene.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 16:00   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: iTunes-svindel

Oj. Jeg mener å huske en annen tråd her inne om det samme for en stund siden? *lete*

Edit: fant denne. Men tror det var en annen, lengre tråd også.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 16:00   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: iTunes-svindel

Kan forresten det samme skje på Android Market? Bør jeg ta bort kortinfoen min?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 16:19   #12
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: iTunes-svindel

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Kan forresten det samme skje på Android Market? Bør jeg ta bort kortinfoen min?

Vel, i teorien kan det skje overalt hvor man har lagt igjen kortinformasjonen. Sannsynligheten er imidlertid normalt sett liten, men jeg ville ikke ha brukt en kobling mot et kort som er direkte knyttet til kontoen min. Kredittkort kan være mye enklere hvis man blir svindlet - da er det kortselskapets penger som er borte, og man står langt sterkere så lenge de ikke kan bevise at man har handlet uaktsomt på noe vis.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 16:29   #13
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: iTunes-svindel

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Håper ellers folk generelt har iTunes-konto o.l. koblet mot kredittkort og ikke debetkort mot bankkonto.

Hvor finner jeg ut hvilket kort jeg har tilknyttet itunes?
Jeg har aldri handlet der, og har ingen planer om det heller. Men man måtte vel registrere noe kort? Er så lenge siden, så husker ikke. Jeg trooor det er kredittkortet i såfall. Men jeg finner jo ikke ut hvor jeg sjekker det..

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 16:30   #14
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: iTunes-svindel

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg har kvitteringer fra iTunes om at jeg har handlet for den nette sum av 7264,-. 3.980,- av disse er belastet kontoen min - de øvrige fikk banken stoppet. Og har jeg fått mail fra iTunes Support? Nope.

Pøbelsara: Håper du får igjen pengene dine! Det var ikke lite penger heller

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 17:23   #15
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.777
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: iTunes-svindel

Oi. Jeg har lønnskontoen min på itunes. :skummelt: Må få fikset det ja.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 17:58   #16
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.895
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: iTunes-svindel

Jodda. Jeg får igjen pengene mine, sier de. Men ellers er det lite ansvar å spore. Her må man dykke dypere inn i saken.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 20:00   #17
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: iTunes-svindel

Godt du får pengene tilbake i hvertfall.

Men det er søren meg litt skummelt, da. Jeg har kun lønnskonto, og jeg har ikke kredittkort, heller ikke særlig ønske om å skaffe meg dette, ergo er det bare mitt vanlige bankkort jeg kan knytte opp mot f.eks. iTunes og dets like.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 21:11   #18
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: iTunes-svindel

Ai. Det var jo ikke snakk om småpenger heller!

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 21:19   #19
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: iTunes-svindel

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Vel, i teorien kan det skje overalt hvor man har lagt igjen kortinformasjonen. Sannsynligheten er imidlertid normalt sett liten, men jeg ville ikke ha brukt en kobling mot et kort som er direkte knyttet til kontoen min. Kredittkort kan være mye enklere hvis man blir svindlet - da er det kortselskapets penger som er borte, og man står langt sterkere så lenge de ikke kan bevise at man har handlet uaktsomt på noe vis.

Næh, det er helt greit å ha debetkort så lenge man har det knyttet mot den helt egne "iTunes"-kontoen hvor det står et par hundrelapper.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 21:55   #20
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: iTunes-svindel

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Godt du får pengene tilbake i hvertfall.

Men det er søren meg litt skummelt, da. Jeg har kun lønnskonto, og jeg har ikke kredittkort, heller ikke særlig ønske om å skaffe meg dette, ergo er det bare mitt vanlige bankkort jeg kan knytte opp mot f.eks. iTunes og dets like.

Betaler det aller aller meste på nettet med kredittkortet eller Paypal. Paypal er igjen knyttet opp i mot kredittkortet.

Er en del områder der det er tryggere ellers også. Sagt at du kjøper noe på nettet, butikken trekker pengene, for så å gå konkurs før de kan levere - da sitter kredittkortselskapet med regninga, ikke du.

Var en sak i fjor der en god del tusen kunde venter på varer fra en av de største norske it-nettbutikkene. Så endte selskapet i skifteretten - de fikk reddet seg riktignok, men det kunne raskt vært en del som kunne ha tapt en del penger.

Jeg vil også ha kredittkortet som et reservekort når jeg er ute på reise. Eller i hverdagen ellers hvor plutselig ikke det andre kortet lar seg lese et eller annet sted. Å ha to kort ser jeg på som en trygghet. Og det er for så vidt mindre praktiske problemer med å kansellere kredittkortet om det skulle ha blitt misbrukt enn det vanlige bankkortet.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no