Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Tips ønskes: veldig enkle bøker for barn som akkurat har lært å lese

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-12, 22:47   #1
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.230
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tips ønskes: veldig enkle bøker for barn som akkurat har lært å lese

Snuppa har knekt lesekoden, og som jeg gjettet (og håpet) på forhånd, syns hun det er kjempestas. Hun elsker å lese på senga, og koser seg med bøker der hun leser endel av ordene. For et par år siden fikk hun to fotobøker av faren min, med bilder og et par-tre ord på hver side. De leser hun masse nå, og det er virkelig favorittene. Finnes det enkle bøker med få setninger på hver side, som allikevel er en slags historie? Jeg tenkte da på bøker som er litt lenger enn de hun leser i leselekse hver dag. Hun har snart bursdag, og jeg har lyst til å kjøpe noen bøker til henne i gave.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 23:04   #2
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips ønskes: veldig enkle bøker for barn som akkurat har lært å lese

Hva med Donald Duck Junior? Det er ikke bok da, men tegneserie.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 23:04   #3
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.444
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips ønskes: veldig enkle bøker for barn som akkurat har lært å lese

Leseløve-bøkene er en fin start. Store bokstaver, og masse bilder. Noen av dem er skrevet kun med blokkbokstaver.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 23:08   #4
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.043
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tips ønskes: veldig enkle bøker for barn som akkurat har lært å lese

Leseløvene ja. Fiat og farmor har også store bokstaver og ikke så mye skrift pr. side.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 23:11   #5
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips ønskes: veldig enkle bøker for barn som akkurat har lært å lese

Karsten og Petra? Det er små bokstaver da, masse bilder og noen setninger på hver side.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 23:14   #6
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.230
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips ønskes: veldig enkle bøker for barn som akkurat har lært å lese

Takk for tips! Både Karsten og Petra og Fiat og Farmor har vi faktisk fra før. Jeg skal se på bokhandelen også, etter enkle Leseløvebøker. Jeg syns det er så koselig at hun ser ut til å bli en liten lesehest.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 23:54   #7
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips ønskes: veldig enkle bøker for barn som akkurat har lært å lese

Jeg kjøpte en Tassen bok til Lillemor da hun lærte seg å lese i høst. Det er med små bokstaver, men stor skrift. Et par setninger på hver side.

Lillemor mister litt motivasjonen når skriften er liten har jeg merket.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 00:09   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.216
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips ønskes: veldig enkle bøker for barn som akkurat har lært å lese

Tegneserier vil jeg også anbefale. Der er det lett å få lesingen til å være lystbetont, som jeg opplever som veldig viktig for at barnet skal komme inn i vanen. Og historiene trenger ikke å være like enkle/kjedelige som billedbøker gjerne er, siden de kan være beregnet på eldre barn.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 07:47   #9
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips ønskes: veldig enkle bøker for barn som akkurat har lært å lese

Billedbøker kan også være greit sånn til å begynne med. Karsten og Petra feks. Vesla leste Barnehageboka mi og Au, det gjør vondt! av Kari Grossmann om og om igjen da hun nettopp hadde lært å lese.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 08:17   #10
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.107
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips ønskes: veldig enkle bøker for barn som akkurat har lært å lese

Storebror har nettopp fått abonnement på Donald Duck Junior etter varme anbefalinger fra blant annet Tjorven, og det har virkelig slått an. Han hiver seg ned med det, leser historiene, jobber med oppgavene, leser selv hva han skal gjøre, sjekker fasit og greier. Synes det er midt i blinken.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 09:06   #11
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Tips ønskes: veldig enkle bøker for barn som akkurat har lært å lese

Hvis hun også liker Faktabøker vil jeg anbefale serien TOPP FAKTA som er en kunnskapsserie fra Gyldendal. Det er bøker om Solsystemet, Oppfinnelser, Kjente bygninger i verden osv. De er lettleste og har beskrivende illustrasjoner. Mine gutter på seks og sju har lest de fleste bøkene i denne serien.

Jeg har også tatt vare på alle Tommy og Tigerenbøkene mine fra ungdomstida. Disse leses mye i nå.

__________________
Meg og halen. <3
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 09:36   #12
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 261
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips ønskes: veldig enkle bøker for barn som akkurat har lært å lese

Lesehest-bøkene. Se etter 5-7 år i bokhandelen.

Albert-bøkene synes jeg er fine for nye lesere.
Og egentlig andre bøker som man kanskje har "vokst litt fra" som Emma og Thomas. Og så kan jeg slå et slag for nynorske Bæ og Bø.
Hvit har ellers lest alle Ruffen-bøkene i løpet av sitt første leseår.
(nå har hun avansert til Lykkebarna)

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 09:40   #13
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.216
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips ønskes: veldig enkle bøker for barn som akkurat har lært å lese

Faktabøker for barn, med korte enkelttekster om enkelttemaer, er ofte lettere å lese enn sammenhengende historier. Og mange eller store bilder i forhold til teksten gjør det mer forlokkende å begynne å lese, i forhold til hvor slitsomt det kan føles å skulle starte på en mer massiv tekstblokk.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 09:59   #14
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips ønskes: veldig enkle bøker for barn som akkurat har lært å lese

"Løveunge" (en "underavdeling") av Leseløvene har bare store bokstaver, og kun få ord på hver side.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 10:54   #15
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.281
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips ønskes: veldig enkle bøker for barn som akkurat har lært å lese

Løveungene er topp for min minste, i hvert fall. Enkle setninger på hver side. Type: "Kua har ikke hode!" "Kua kan ikke spise!", osv.

De er jo barnslige, da, men han er liten også, og syns det er rasende festlig med kua som promper, men ikke kan lukte.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 10:59   #16
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.216
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips ønskes: veldig enkle bøker for barn som akkurat har lært å lese

Det er jo forskjell på om det er en fireåring eller en syvåring som skal lesetrene. For en fireåring er de bøkene supre (Poden drev og leste sine egne gamle billedbøker på den alderen), men for en syvåring er gjerne Donald eller lignende mer interessant. Ofte. Det varierer, såklart. Noen syvåringer vil sikkert heller lese om Tassen. :prøver å ikke være kategorisk:

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 11:04   #17
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.698
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips ønskes: veldig enkle bøker for barn som akkurat har lært å lese

Vi har abonnert på en serie fra goboken, Mine første fakta. De har vi lest høyt, og det følger også med lydbok av boken i pakkene vi abonnerte på. Nå tar 6-åringen dem frem igjen og leser selv.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 11:07   #18
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips ønskes: veldig enkle bøker for barn som akkurat har lært å lese

Det er jo mange nydelige billedbøker da. Diverse Astrid Lindgren illustrert av Ilon Wiklund feks. har min niåring fortsatt mye glede av selv om hun leser tykke bøker på egenhånd for lengst.

Hun liker faktisk ikke Donald og jeg tror jeg må få sjekket hodet hennes, for det kan da umulig være normalt.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 11:07   #19
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Tips ønskes: veldig enkle bøker for barn som akkurat har lært å lese

Lesehest og leseløve leser vår gutt som knakk lesekoden for ikke så lenge siden. Og så elsker han Donald Duck Junior-bladene, blir i ekstase hver gang det dumper ned i postkassa. Han leser på sengen, etter han og lillebror har blitt lest for før leggetid.

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 11:11   #20
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.107
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips ønskes: veldig enkle bøker for barn som akkurat har lært å lese

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er jo forskjell på om det er en fireåring eller en syvåring som skal lesetrene. For en fireåring er de bøkene supre (Poden drev og leste sine egne gamle billedbøker på den alderen), men for en syvåring er gjerne Donald eller lignende mer interessant. Ofte. Det varierer, såklart. Noen syvåringer vil sikkert heller lese om Tassen. :prøver å ikke være kategorisk:

Jeg er veldig enig i dette. Storebror hadde dødd om jeg kom hjem med en Tassenbok til ham. Men han leser billedbøker høyt for søsteren, og det er jo fin trening og veldig koselig.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no