Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Uventede vennegaver

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-11, 18:14   #1
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Uventede vennegaver

Beklager, men jeg kan ikke noe for det, men jeg blir litt muggen.
Det renner inn med venninnegaver til Frøkna, nå er vi oppe i 11 venninnegaver.
Hun har i alle år hatt 4 faste, men de siste dagene har det kommet stadig flere med gaver til henne. Hyggelig med gaver, men jeg syntes dette er en liten uting.
Hvor mange venne-gaver har deres barn? Og hva er akseptabel pris på slike?
Jeg tenker at det blir en ganske stor sum om vi skal gi 100,- - 200,- pr slik gave og det er jeg faktisk ikke intressert i å bruke penger på. :litt gjerrig:

Gammel 16-12-11, 18:17   #2
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Uventede vennegaver

Ingen. Guttene har aldri vist noen interesse for det, heldigvis.

Det vil si, eldste fikk gave av en kompis for noen år tilbake og da fikk jo vi det travelt med å kjøpe en gave tilbake. Men det er den eneste gangen.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 18:17   #3
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Man må ikke gi gaver selv om man får gaver.

Eldste gir til to venninner, nr 2 gir til en. De andre gir ikke til noen. Skal de gi til flere så får de ta det fra egne penger er beskjeden de har fått fra meg.

Gammel 16-12-11, 18:31   #4
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Såvidt jeg husker var slike venninnegaver typisk et tegneserieblad eller en lipsyl. Altså et godt stykke under 100-200 kr.

Gammel 16-12-11, 18:32   #5
Tranquil
Erfaren

Tranquil sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Vi har prøvd å holde oss til max 50 per venn, dette året var det "kun" 8-9 stykker.

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 18:33   #6
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Poden gir til 2 venner i barnehagen. Her koster de mellom 50--100 kr.
Blir vel mer etterhvert vil jeg tro.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 18:34   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har innført regel om at Frøkna bare får gi bort hjemmelagede gaver. Jeg gidder ikke bytte 100-lapper med de andre foreldrene i vennegjengen hvert år, rett og slett. Hun har en stor omgangskrets, så det kunne fort blitt dyrt.

De siste par årene har vi laget karameller, også har hun gitt bort pent pyntede kremmerhus med slike.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 18:38   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg hadde ikke nølt med å sende en epost til foreldrene til Frøknas venner og oppfordret til å enten avtale før man gir bort en gave eller avtale at gaver skal være hjemmelaget, koste under 50 kroner eller hva man nå synes er et ok nivå. Så lenge jeg er den som betaler, vil jeg ha et (siste) ord med i laget på slikt. Når Frøkna begynner å finansiere sine egne gaver, kan hun bestemme det selv.

Gammel 16-12-11, 18:38   #9
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Såvidt jeg husker var slike venninnegaver typisk et tegneserieblad eller en lipsyl. Altså et godt stykke under 100-200 kr.

De gavene hun fikk ifjor lå på rundt 100,- - 200,-, veldig spent på hva som ligger i de hun får i år.

Opprinnelig lagt inn av Tranquil, her.

Vi har prøvd å holde oss til max 50 per venn, dette året var det "kun" 8-9 stykker.

Jeg tenker at 50,- er ok, en del av meg syntes hun kan betale disse selv, en annen del sier at det også blir feil, HUN har jo ikke avtalt dette...

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har innført regel om at Frøkna bare får gi bort hjemmelagede gaver. Jeg gidder ikke bytte 100-lapper med de andre foreldrene i vennegjengen hvert år, rett og slett. Hun har en stor omgangskrets, så det kunne fort blitt dyrt.

De siste par årene har vi laget karameller, også har hun gitt bort pent pyntede kremmerhus med slike.

Veldig god ide! Tusen takk for tips.

Gammel 16-12-11, 18:50   #10
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Forventes det at man skal gjenyte med samme verdi da? Jeg tenker at ikke trenger å bety noe hva gaven koster. Jeg tenker faktisk ikke slik når jeg kjøper gaver i det hele tatt. Vi har vår økonomi og må ta hensyn til den.

Det finnes mye koselig man kan putte i små venninnegaver til langt under 50 lappen.

Hvor ble det av "Det er tanken som teller" og alt det der?

Gammel 16-12-11, 19:00   #11
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fire vennegaver her, hun har strikket dem selv.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 19:00   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Når det er ti venner som skal ha gave til 50 kroner, så blir det jo ikke en ubetydelig sum. I alle fall ikke når den dumpes på toppen av alle andre desember-utgifter.

Og jeg tenker litt på at det er greit for meg å si at "jeg gir en gave som koster det jeg er villig til å betale for den", og likevel gå med høyt hevet hode. Det er ikke like litt for et barn, nødvendigvis. Det er greit at det er tanken som teller, men jeg ville likevel synes det var litt kjipt å la mitt barn være den som gir vesentlig billigere enn alle de andre. Da synes jeg det er mye bedre å lage en avtale mellom foreldrene og gjøre det likt.

Gammel 16-12-11, 19:13   #13
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Når det er ti venner som skal ha gave til 50 kroner, så blir det jo ikke en ubetydelig sum. I alle fall ikke når den dumpes på toppen av alle andre desember-utgifter.

Og jeg tenker litt på at det er greit for meg å si at "jeg gir en gave som koster det jeg er villig til å betale for den", og likevel gå med høyt hevet hode. Det er ikke like litt for et barn, nødvendigvis. Det er greit at det er tanken som teller, men jeg ville likevel synes det var litt kjipt å la mitt barn være den som gir vesentlig billigere enn alle de andre. Da synes jeg det er mye bedre å lage en avtale mellom foreldrene og gjøre det likt.

Det er klart at foreldrene kan bli enige, men jeg hadde nok blitt litt satt ut om noen kom til meg å sa at de helst ikke ville få gaver eller at gavene skal koste det og det. Barn skal også lære at det er tanken som teller. Jeg mener at vi faktisk er litt overbeskyttende om vi skal drive å passe på at alle gaver koster like mye osv.

Ungene må nå være ganske store før de begynner å tenke på priser også. Frøkna her på seks har i hvert fall ikke anelse om hva ting koster. Jeg håper virkelig ikke hun kommer til å begynne å sammenligne gaver og gavenes verdi. Jeg hadde ei venninne i skoledagene som alltid telte over gavene hun fikk og regnet ut om hun hadde gått i pluss eller minus hvert år. Det er bare trist synes jeg.

Gammel 16-12-11, 19:14   #14
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

På det verste gav alle jentene i klassen gave til hverandre, pluss et par gutter og venner utenom klassen Det var ikke rare sakene altså, og vi løste problemet elegant ved å handle billig ræl på e-bay. der kan man få en tier til å se ut som en hundrings om man vil En fin billig-gave er julekrus fra Jysk til en femmer med smågodt til 5.90 fra Europris oppi.

Gammel 16-12-11, 19:16   #15
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Jeg synes også det er greit å lære ungene at det er hyggelig å gi uten å få noe igjen også og hadde vi hatt mange venninnegaver vi skulle gi så hadde jeg forklart henne at hun ikke kan forvente å få noe tilbake hos alle. Vi er ganske ny her i bygda så det har ikke kommet noe initiativ om det enda.

Gammel 16-12-11, 19:33   #16
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner det fort kan bli mye penger, men det er jo også fint at hun er populær og har mange venner. Jeg hadde tenkt hjemmelaget/spiselig og vært med på å dra kjøpesummen ned tenker jeg. Mine unger gir til 3-4 stk hver. Tror jeg.

Gammel 16-12-11, 19:41   #17
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det er klart at foreldrene kan bli enige, men jeg hadde nok blitt litt satt ut om noen kom til meg å sa at de helst ikke ville få gaver eller at gavene skal koste det og det. Barn skal også lære at det er tanken som teller. Jeg mener at vi faktisk er litt overbeskyttende om vi skal drive å passe på at alle gaver koster like mye osv.

Ungene må nå være ganske store før de begynner å tenke på priser også. Frøkna her på seks har i hvert fall ikke anelse om hva ting koster. Jeg håper virkelig ikke hun kommer til å begynne å sammenligne gaver og gavenes verdi. Jeg hadde ei venninne i skoledagene som alltid telte over gavene hun fikk og regnet ut om hun hadde gått i pluss eller minus hvert år. Det er bare trist synes jeg.

Frøkna er her 12 år, hun snakket om å kjøpe E.O.S, 1 stk koster 80,- og det syntes jeg faktisk er i overkant for en lipsyl som vennegave.

Gammel 16-12-11, 19:47   #18
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Frøkna er her 12 år, hun snakket om å kjøpe E.O.S, 1 stk koster 80,- og det syntes jeg faktisk er i overkant for en lipsyl som vennegave.

Hehe, på sånne greier er jeg ganske blank. Jeg bruker den blå lipsylen jeg og den koster vel en tier ellerno. Jeg vet de selger sånn fanta og coca cola lipsyl.

Dere kan vel bli enige kanskje, om hvor mye penger hun har disponibelt. Så får hun ta litt ansvar selv? Kanskje du kan tilby deg å hjelpe henne å lage noe godteri eller gi henne noen ideer om hun ikke kommer på noe selv? Jeg vet ikke, jeg.

Hun kan kjøpe kyllinger hos kirkens nødhjelp.

Gammel 16-12-11, 19:50   #19
Tranquil
Erfaren

Tranquil sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Noen av apotekene har en trepakk med eos til 149, da kan du jo evt dele det opp til tre gaver så blir det ihvertfall litt billigere.

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 19:51   #20
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Hehe, på sånne greier er jeg ganske blank. Jeg bruker den blå lipsylen jeg og den koster vel en tier ellerno. Jeg vet de selger sånn fanta og coca cola lipsyl.

Dere kan vel bli enige kanskje, om hvor mye penger hun har disponibelt. Så får hun ta litt ansvar selv? Kanskje du kan tilby deg å hjelpe henne å lage noe godteri eller gi henne noen ideer om hun ikke kommer på noe selv? Jeg vet ikke, jeg.

Hun kan kjøpe kyllinger hos kirkens nødhjelp.

Vi skal på en liten runde i morgen.. De er i en litt "artig" alder mht at de vet hva de vil ha og ikke. Så får vi evt. se om vi skal produsere noe i helgen. Jeg håper bare at det ikke kommer flere uventede gaver før jul her.

Mini har 2 kompiser han kjøper til, der har vi avtalt oss foreldre i mellom og det syntes jeg er veldig greit.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:37.