Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva lager/strikker/syr du i julegaver i år?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-11, 22:52   #1
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Hva lager/strikker/syr du i julegaver i år?

Trenger forslag til småtterier man kan sy/strikke eller lage/bake synes det er såå koselig med hjemmelaget

Selv har jeg laget:
Kosekluter med sånne fiklelapper
Dukkedyne og dukkepute
Strikket hals

Kansje dere har noen gode tips? Gjerne bilder

Gammel 28-11-11, 22:57   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lager/strikker/syr du i julegaver i år?

Jeg strikker pute(r) til mamma. Altså, sånne som man har i sofaen, 40*40 pute som jeg strikker trekk til i ull, etter at hun fortalte meg om noen "puter i ull, tenk da, deilig, varm ull" som hun hadde sett på en butikk, som dessverre var utsolgt når hun kom tilbake.

Ellers har det ikke blitt noe av den planlagte vottestrikkingen (noen fikk sine i høst, de andre får visst kanskje ikke, vi får se hvor mange puter det blir)

Gammel 28-11-11, 23:04   #3
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har brodert disse:

Vanligvis blir det flere, men jeg har også brodert to adventskalendere som jeg allerede har gitt bort. Finner ikke bilde av dem på nett.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 23:05   #4
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har sydd:
sjal
vesker
kjole
gensre
tunika

Også har jeg strikket ullsokker.

Gammel 28-11-11, 23:14   #5
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg har strikket en lue til mamma, og har litt planer om hals og votter som hører til hvis jeg rekker. Og hvis jeg får det til, jeg har aldri strikket votter før.

Kanskje et tovet sitteunderlag til en venninne hvis jeg får tid.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 23:14   #6
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har strikket disse:

Til barn har jeg droppet hjertene og heller sydd på kule knapper.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 23:16   #7
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Luer, sjal, pulsvarmere i all hovedsak - vurdere et par halser også nå.

Gammel 28-11-11, 23:37   #8
mariak
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2011
mariak har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg hekler juletrehjerter. Hadde store planer om votter som gaver til alt og alle, men det ble det visst ikke tid til i år heller, nei..

mariak er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 19:09   #9
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg har strikket disse:

Til barn har jeg droppet hjertene og heller sydd på kule knapper.

Disse var jo kjempesøte!
Kan jeg få oppskrift?

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 19:44   #10
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Jeg har strikket sjal og skjerf og sydd noen handlenett. Mulig det blir et spiralskjerf også hvis jeg rekker.

Gammel 29-11-11, 19:53   #11
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Så mye fint dere lager!!!

Er det vanskelig med spiralskjerf? Det hadde mamma likt

Gammel 29-11-11, 19:57   #12
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av TheVoice, her.

Så mye fint dere lager!!!

Er det vanskelig med spiralskjerf? Det hadde mamma likt

Tar utganspunkt i denne oppskriften. men har litt tynnere garn og tynnere pinne, så det blir maaaaange masker. Strikker bare rett fram og tilbake, og dobler maskeantallet med jevne mellomrom.

http://garn.poppyfield.net/monstre/skrueskjerf.htm

Gammel 29-11-11, 19:57   #13
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Disse var jo kjempesøte!
Kan jeg få oppskrift?

Oppskrift på tova tøfler

(2-4) 6-8 (10-12) år Dame (Herre)
Du trenger en liten rundpinne str. 5 1/2, garn i den fargen du måtte ønske (husk at det må være 100% ull, IKKE superwash, det tover ikke, og garnet må ikke være av det altfor tykke slaget) og en vaskemaskin.
Legg opp (48) 52 (56) 64 (68) masker og strikk rettstrikk fram og tilbake. Når arbeidet måler (12) 12 (13 ) 13 (14) cm, felles (8) 8 (8) 10 (10) masker i hver side. Fortsett over disse maskene til arbeidet fra opplegget måler (18) 21 (24) 28 (31) cm. Strikk 2 rett, 2 sammen pinnen ut. Strikk 2 pinner uten felling. Strikk 1 rett, 2 rett sammen pinnen ut. Strikk 2 pinner uten felling. Strikk 2 rett sammen pinnen ut, strikk 2 (eller 1 eller ingen) pinner uten felling. Klipp av tråden (pass på at den ikke blir for kort) og trekk den gjennom maskene. Nå ser tøffelen litt rar ut, du må sy den sammen før den er ferdig. Sy på oversiden av tøffelen (ikke de avfelte maskene) og midt bak (der du la opp maskene) Strikk en til!
Når tøflene er ferdige, må de toves. Veldig forskjell fra maskin til maskin hvordan resultatet blir. Jeg pleier å tove flere plagg samtidig, men hvis du har brukt 3 måneder på disse tøflene og ikke orker å strikke et par til, så kan du stappe inni et håndkle eller to sammen med tøflene for at de skal tove skikkelig. Putt ganske mye milo (noen bruker også grønnsåpe, det gjør ikke jeg) og kjør på VANLIG 40 graders-program. Viktig at tøflene blir sentrifugert, så ikke noe ullvaskeprogram her!
Når tøflene er ferdige, former du dem etter foten din og setter dem til tørk. Så kan du bruke dem med en gang, eller pynte dem med allskens stæsj!

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 20:02   #14
Lizzie

Lizzie sin avatar

Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg strikker luer, skjerf, sokker og kanskje noen votter. I tillegg har jeg laget to tovede vinflaskeposer som skal gis bort med innhold.

Gammel 29-11-11, 21:25   #15
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sydd to vesker, strikket et par sokker, et par tøfler, og hittil tre luer, to til underveis. Og to ullbukser til to små nevøer.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 22:09   #16
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Oppskrift på tova tøfler

(2-4) 6-8 (10-12) år Dame (Herre)
Du trenger en liten rundpinne str. 5 1/2, garn i den fargen du måtte ønske (husk at det må være 100% ull, IKKE superwash, det tover ikke, og garnet må ikke være av det altfor tykke slaget) og en vaskemaskin.
Legg opp (48) 52 (56) 64 (68) masker og strikk rettstrikk fram og tilbake. Når arbeidet måler (12) 12 (13 ) 13 (14) cm, felles (8) 8 (8) 10 (10) masker i hver side. Fortsett over disse maskene til arbeidet fra opplegget måler (18) 21 (24) 28 (31) cm. Strikk 2 rett, 2 sammen pinnen ut. Strikk 2 pinner uten felling. Strikk 1 rett, 2 rett sammen pinnen ut. Strikk 2 pinner uten felling. Strikk 2 rett sammen pinnen ut, strikk 2 (eller 1 eller ingen) pinner uten felling. Klipp av tråden (pass på at den ikke blir for kort) og trekk den gjennom maskene. Nå ser tøffelen litt rar ut, du må sy den sammen før den er ferdig. Sy på oversiden av tøffelen (ikke de avfelte maskene) og midt bak (der du la opp maskene) Strikk en til!
Når tøflene er ferdige, må de toves. Veldig forskjell fra maskin til maskin hvordan resultatet blir. Jeg pleier å tove flere plagg samtidig, men hvis du har brukt 3 måneder på disse tøflene og ikke orker å strikke et par til, så kan du stappe inni et håndkle eller to sammen med tøflene for at de skal tove skikkelig. Putt ganske mye milo (noen bruker også grønnsåpe, det gjør ikke jeg) og kjør på VANLIG 40 graders-program. Viktig at tøflene blir sentrifugert, så ikke noe ullvaskeprogram her!
Når tøflene er ferdige, former du dem etter foten din og setter dem tÅil tørk. Så kan du bruke dem med en gang, eller pynte dem med allskens stæsj!

Tusen takk! Jeg skal prøve meg på disse så fort jeg får tid!

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 22:27   #17
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg har strikket et par Bellas mittens, i litt mørkere blått enn på bildet:

Nå holder jeg på med denne lua i brunt:

Gammel 29-11-11, 23:34   #18
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg har jo som vanleg mange planer, men det stopper gjerne der. Planane var å strikka luer til store og små, men eg trur eg ender med å strikka til ei søster i år. Eg strikka lue til den eine søstera mi i fjor, og den likte den andre søstera mi og. Så eg trur eg lika godt strikker den til ho i år (andre fargar berre). Veit den blir godt tatt i mot, siden ho faktisk uttala orda: "hint, hint" når ho snakka om kor fin den var.

Gammel 30-11-11, 08:13   #19
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Har strikket noen volangskjerf, luer, tynne votter, tovede votter, flere tovede tøfler, pannebånd.

Gammel 30-11-11, 10:03   #20
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Har strikket et sjal, har et til på pinnene. Holder på med et par Bella-votter som kanskje blir julegave, har allerede laget et par (men de blir nok bursdagsgave til et desemberbarn). Planlegger skjerf og lue x 2 til et ungt kjærestepar. Planlegger også noen luer. Alt bortsett fra sjalene med tykt garn så det går fort, ellers har jeg ikke sjanse.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:32.