|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
02-10-11, 12:12 | #1 |
maler
|
Kindle og norske bøker?Jeg har ei venninne, attak, som ikke er så glad i å lese engelske bøker, men som synes kindle ser veldig fin ut likevel. Finnes det noen måte hun kan få tak i norske bøker til kindle på, og da vanlige norske bøker, ikke bare de som ligger på amazon? Eller blir det bare format- og rettighetsproblemer på det meste?
02-10-11, 12:21 | #2 |
Prettiest mess ever seen
|
Sv: kindle og norske bøker?Nei, det går fint, det er litt småplukk, men ikke vanskelig. Og lovlig er det også.
02-10-11, 12:26 | #3 |
Hertuginne
|
Sv: kindle og norske bøker?Jeg fikk en bruksanvisning, og fant ut at det er lurt å lese hele greia og følge den slavisk, for prøver man å ta ting på gefühlen går det ikke fullt så bra. Men det er ikke vanskelig, men utvalget av bøker er så som så.
02-10-11, 13:16 | #4 |
maler
|
Sv: kindle og norske bøker?Men går det bra uansett format de bøkene kommer i? Litt teknisk plunder greier vi. Jeg synes ikke utvalget var så galt som jeg forestilte meg heller. Det er selvfølgelig mulig det er ønsketenkning fordi jeg så på den nye kindlesaken på amazon igår kveld og syntes den så rett så søt ut.
02-10-11, 13:29 | #5 |
Prettiest mess ever seen
|
Sv: kindle og norske bøker?Jeg tror alle norske e-bøker er i samme format?
02-10-11, 15:39 | #6 |
Unik
|
Sv: Kindle og norske bøker?Ein får norske bøker over på Kindle ja. Må ha eit par andre program installert på maskina for å få alt til å gå i hop, men det går relativt kjapt.
02-10-11, 16:50 | #7 |
Ekvilist
|
Sv: Kindle og norske bøker?Jeg synes Sony er mye bedre enn Kindle å bruke (med unntak av manglende WiFi), så hvis du ønsker å lese norske bøker, så ville jeg valgt et annet lesebrett enn Kindle. Eller i det minste ventet til den nye kindle er tilgjengelig. Jeg tenkte jeg skulle skrive en liten review på de lesebrettene jeg har prøvd, og forskjellen på dem. Skal se om jeg får somlet meg til det.
02-10-11, 17:58 | #9 |
maler
|
Sv: Kindle og norske bøker?Jeg bestiller ikke den gamle nei. Jeg synes kindle er veldig ok fordi den er så bok-alike. Mange andre skjermer er litt blanke. Og kindle fungerer veldig greit. Men hvis det er andre som fungerer vesentlig bedre mot norske bøker, vurderer jeg dem også.
02-10-11, 18:42 | #10 |
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Kindle og norske bøker?Ja, altså, det har jo blitt en del titler etter hvert, men det ser ut til å være veldig høy flyplassfaktor?
02-10-11, 20:05 | #11 |
Ekvilist
|
Sv: Kindle og norske bøker?
Alle eboklesere har matt skjerm, og de framstår like på den måten. I allefall de tre merkene med lesebrett jeg har prøvd.
02-10-11, 21:37 | #12 |
maler
|
Jeg vil ha noe som virker både på norsk og på engelsk. Wifi er et must og det må være lite og nett som mannens kindle, som gir perfekt bokfølelse synes jeg.
02-10-11, 21:42 | #13 |
Ekvilist
|
Sv: Kindle og norske bøker?De fleste lesebrett er på størrelsen med Kindle, Sony sitt er omtrent tilsvarende. Du kan kjøpe og lese engelske bøker på alle lesebrett, problemet er at de engelske bøkene blir dyrere å kjøpe på norske nettsteder som selger ebøker enn det vil bli på Kindle. Det er ikke lov å kjøpe engelske bøker på utenlandske nettsteder med ebøker, de må kjøpes på norske nettsteder. *har prøvd*
02-10-11, 21:42 | #14 |
-
Medlem siden: Oct 2006
|
Sv: Kindle og norske bøker?Det er ikke enighet om hvorvidt dette er lovlig eller ikke. Jeg heller til å anta at det ikke er det; jeg er jo ikke jurist, men jeg er over gjennomsnittlig opptatt av og informert om opphavsrettslovgivning til lekmann å være. Men jeg mener at det burde være lov til å fjerne digitale sperrer på ting du kjøper; eller leier, som vel egentlig er riktigere siden disse ebøkene er befengt med bruksbegrensninger. Men nå syns jeg det er ganske mange lover som burde være endret på opphavsrettsområdet. Jeg er ikke helt sikker på om jeg mener det er moralsk riktig å ta seg til rette om man mener at lovene er feil på dette området, men det er iallefall åpenbart at svært mange gjør akkurat det. |
02-10-11, 22:04 | #16 |
Ekvilist
|
Nei, det har ikke noe med Sony å gjøre. Det skjer på nettsiden. Prøver man å legge en ebok i handlekurven på f.eks engelske eller svenske nettbutikker, så får man beskjed om at de ikke har lov til å kjøpe bøker hos dem når man skal betale. En engelsk eller svensk bok på en norsk nettside går bra. Prøvde meg på å kjøpe engelske bøker fra Waterstones da jeg var i London, men det blitt for mye plunder og heft, jeg måtte ha jugd på meg en adresse og det føltes ikke greit. Det er grunnen til at jeg kjøpte meg Kindle. Et lesebrett til hvert sitt bruk. Sikkert litt råflott, men jeg leser en del, og da synes jeg det er verdt det. Miljøvennlig er det også.
07-10-11, 13:51 | #17 |
Bedreviter
|
Sv: Kindle og norske bøker?Jeg har ingen skrupler med å investere i to lesebrett, hvis det er det som skal til. Det er veldig mye billigere å kjøpe et lesebrett ekstra, fremfor å kjøpe nye bokhyller og, ikke minst, rom til å ha hyllene i. |
07-10-11, 13:53 | #18 |
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
|
Sv: Kindle og norske bøker?Abbonerer. |
|
|