Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Dere flinke sydamer... Sy i glidelås

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-11, 13:18   #1
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Dere flinke sydamer... Sy i glidelås

Jeg sydde for litt siden en kjole i fleese. Oppskriften var beregnet på stretch-stoff, og i det stoffet jeg sydde med her, så gikk stretchen feil fei. Altså i lengden i stedet for i bredden.

Vel, dette ble jeg gjort klar over på butikken, og etter anbefalinger der så skulle jeg sy kjolen i en størrelse større enn vanlig, for å kompensere for dette.

Og størrelsen ble i grunn perfekt. Kjolen sitter som et skudd, og jeg er strålende fornøyd. Problemet er bare dette med å få den av og på... Den er såpass smal i midjen, så den er trang å få over brystpartiet. Jeg får den jo både av og på, men jeg hører det knaker i sømmer, så noe bør jeg gjøre.

Det jeg nå funderer på, er å rett og slett sy i en glidelås i siden på den, slik at midjepartiet blir åpent under av og påkledning, men lar det seg gjøre?

Jeg har aldri sydd i glidelås før, så jeg vet ikke om det da skal beregnes ekstra stoff der glidelåsen skal være.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 13:32   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.486
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere flinke sydamer... Sy i glidelås

Det går så fint så. Du syr bare fast glidelåsen på baksiden av sømmen, også spretter du opp sømmen akkurat over glidelåsen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 11:32   #3
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere flinke sydamer... Sy i glidelås

Glemte helt denne tråden jeg...

Takk for svar, Tallulah. Har kjøpt glidelås nå, så får vi se hva jeg får til.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 11:35   #4
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dere flinke sydamer... Sy i glidelås

Hvordan har du sydd sammen kjolen? Med rettsøm og sikksakk, eller med overlockmaskin?
Hvor mye sømmonn har du i sidesømmene?
Har du ikke sydd med overlock, og har du nok sømmonn er det ikke problem å gjøre som Tallulah sier. Det blir pent.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 12:26   #5
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere flinke sydamer... Sy i glidelås

Jeg har kastet over med sikksakk, og vanlig rettsøm i siden.

Har sydd min første glidelås i ei jakke nå, så nå kjenner jeg litt mer gangen i det, og ser logikken i ting, så jeg tror dette skal gå bra. Må se litt om jeg gjør det silt dere skisserer her, eller om jeg spretter opp.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 00:59   #6
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere flinke sydamer... Sy i glidelås

Da er glidelåsen på plass, og jeg er strålende fornøyd!!

Det ble så jeg sprettet opp sømmen et stykke før jeg sydde i glidelåsen. Damen på butikken anbefalte en glidelås som ikke synes, og forklarte godt hvordan jeg skulle gjøre det, så jeg valgte å forholde meg til det.

Jeg knotet endel før jeg forsto hvordan jeg måtte gå frem, men det ble da til slutt.

Må si jeg er rimelig stolt av meg selv nå

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 08:42   #7
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dere flinke sydamer... Sy i glidelås

Så flink du er!
Får vi se kjolen?

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 22:58   #8
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere flinke sydamer... Sy i glidelås

Den ligger i skrytetråden, innlegg nr 307.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no