Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Hva gjør jeg når han ikke vil ha Nutramigen?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-11, 19:11   #1
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Hva gjør jeg når han ikke vil ha Nutramigen?

Min lille melkeallergiker på straks syv måneder har funnet ut at det finnes mat som smaker bedre enn Nutramigen. Han har begynt med grøt, og den søte, deilige SinLac-grøten sklir ned på høykant. Og nå vil han altså heller være sulten enn å drikke den fæle melka. Hva gjør jeg da? Tenkte å snike litt melkepulver inn i grøten, men er redd han får for lite væske da. Han drikker vann til grøten, men ikke mye. Velling av grøtpulveret, kanskje? Men blir det næringsrikt nok? Han trenger virkelig de kaloriene han kan få.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 19:20   #2
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.451
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva gjør jeg når han ikke vil ha Nutramigen?

Bruke Holle sine grøter fra helsekost? De er ikke tilsatt noe fra før slik at det er fullt mulig å bruke mme/mm som væske. Ellers er det fullt mulig å berike mat med litt ekstra olje og slikt om det gjelder å øke kaloriinntaket, f.eks en ts god olje i grøten. Tror det kommer en periode for de fleste hvor de er lei melk...

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 19:42   #3
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør jeg når han ikke vil ha Nutramigen?

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Bruke Holle sine grøter fra helsekost? De er ikke tilsatt noe fra før slik at det er fullt mulig å bruke mme/mm som væske. Ellers er det fullt mulig å berike mat med litt ekstra olje og slikt om det gjelder å øke kaloriinntaket, f.eks en ts god olje i grøten. Tror det kommer en periode for de fleste hvor de er lei melk...

Jepp. Holle-grøt med fruktpuré spiser han, om enn noe motvillig. Men ikke blandet med Nutramigen, nei. Også har jeg foretrukket jernberiket grøt, for da slipper jeg unna å gi ham jernmikstur. Det er nemlig noe klin når man har gulpeunge. Olje i grøten skal jeg prøve!

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 19:42   #4
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.697
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør jeg når han ikke vil ha Nutramigen?

Ville droppet den søte ekle Sinlac grøten i første omgang.

Kjøpte Holle sin grøt og laget den på Nutrimigen. Eventuelt spørre lege etter resept på noe som smaker bedre. For alt smaker bedre enn Nutrimigen.

Vi lagde ofte velling av holle sine grøter. Men helst som ekstra mat. Om vi ikke fikk i han kvels til leggetid fordi middagen var for nærmt osv. Eller som 1 av 2 grøtmåltider i løpet av dagen. Men ekstra SS rapsolje oppi grøten gir godt med kalorier, fett og omega fettsyrer.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 19:43   #5
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.697
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør jeg når han ikke vil ha Nutramigen?

Vi ga aldri noe jern i tillegg til grøten, burde vi det? Han fikk hjemmelaget havregrøt, Holle havregrøt, eller hirsegrøt. Hirse skal jo være jernrikt.

Fikk aldri beskjed av helsestasjonen om å gi noe mer heller.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 19:48   #6
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør jeg når han ikke vil ha Nutramigen?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Vi ga aldri noe jern i tillegg til grøten, burde vi det? Han fikk hjemmelaget havregrøt, Holle havregrøt, eller hirsegrøt. Hirse skal jo være jernrikt.

Han har resept på jernmikstur, skal egentlig ha det første året pga lav fødselsvekt. Men vi har ikke trengt å bruke det fordi både melk og grøt har vært jernberiket.
Hirse er en jernrik kornsort, ja. Jeg må nok tilbake på Holle-grøtene, med eller uten mme. Sinlac er fryktelig søt, og han venner seg jo til den smaken. Men det var så utrolig deilig at han endelig spiste skikkelig, og ville ha mer da vi startet med den!

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 19:51   #7
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.697
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør jeg når han ikke vil ha Nutramigen?

Skjønner at ungen liker den ja. Er jo nesten reint sukker med litt rismel i.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 19:55   #8
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør jeg når han ikke vil ha Nutramigen?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Skjønner at ungen liker den ja. Er jo nesten reint sukker med litt rismel i.

Jah.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:03   #9
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør jeg når han ikke vil ha Nutramigen?

Dropper det søte og ser hvordan det går med holle-grøt og nutramigen. Men hvis det er full melkenekt, finnes det erstatninger som smaker bedre, de er dog også dyrere for trygdekassen, men barnet må jo ha melk. Neo-cate for eksempel.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:10   #10
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør jeg når han ikke vil ha Nutramigen?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dropper det søte og ser hvordan det går med holle-grøt og nutramigen. Men hvis det er full melkenekt, finnes det erstatninger som smaker bedre, de er dog også dyrere for trygdekassen, men barnet må jo ha melk. Neo-cate for eksempel.

Will do.
Og NeoCate er ikke soyabasert? Hvordan går jeg fram hvis jeg må bytte merke, må jeg via lege? Tror ikke det er spesifisert på resepten hvilken type han skal ha.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:11   #11
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør jeg når han ikke vil ha Nutramigen?

Det er vel mulig å blande grøtene, for så å gradvis venne ham av med at det skal være så søtt?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:12   #12
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør jeg når han ikke vil ha Nutramigen?

Jeg aner faktisk ikke hva de lager neo-cate av, men det er aminosyrebasert så det er det man tyr til når de ikke tåler de vanlige hydrolysatløsningene av kumelk eller soya. Mao ett hakk opp på anti-allergenstigen. Og ja, du må søke på nytt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:13   #13
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.659
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva gjør jeg når han ikke vil ha Nutramigen?

Jeg trodde Neocate smakte enda verre. Mine fikser det ikke i glass, men i tette beholdere går det greit. Med drikketut that is.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:15   #14
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør jeg når han ikke vil ha Nutramigen?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Det er vel mulig å blande grøtene, for så å gradvis venne ham av med at det skal være så søtt?

Ja, jeg må nok det.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg aner faktisk ikke hva de lager neo-cate av, men det er aminosyrebasert så det er det man tyr til når de ikke tåler de vanlige hydrolysatløsningene av kumelk eller soya. Mao ett hakk opp på anti-allergenstigen. Og ja, du må søke på nytt.

Takk for svar!

Jeg håper at det bare er en midlertidig "flaskenekt". Han har jo høljet nedpå Nutramigen fram til de siste dagene.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:16   #15
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør jeg når han ikke vil ha Nutramigen?

Annemede, nå må jeg tenke. Men jo, jeg tror neo-cate er av de som smaker bedre. Jo, det er det. Det finnes smakstilsatt for litt større barn også. Jeg har tvangssmakt på de fleste sånne erstatninger og nutramigen er i en særklasse når det gjelder å smake og lukte grusomt sett fra voksensynspunkt, babyer som ikke vet bedre bruker å akseptere det.

Det jeg ikke har smakt er pepdite, men i og med at det også er en aminosyreløsning tror jeg heller ikke den er så gal.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:25   #16
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør jeg når han ikke vil ha Nutramigen?

er det ikke en mme som heter altea eller noe slikt? noen venners barn får den, og liker den godt, jeg mente de sa den ikke var soyabasert, men jeg er ikke sikker.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:25   #17
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.610
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva gjør jeg når han ikke vil ha Nutramigen?

Min sønn begynte med nutramigen da han var 3 mnd. Han nektet å drikke det så sykehuset tipset meg om å putte i bittelitt sukker og så redusere mengden gradvis, noe jeg gjorde. Et par uker etter drakk han melken uten sukker. Så gikk vi over til neocate men er nå tilbake på nutramigen pga prisen (får det riktignok dekket, men likevel). Nå er han veldig glad i melken sin og vil gjerne ha, nesten 3 år gammel.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:35   #18
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.659
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva gjør jeg når han ikke vil ha Nutramigen?

Altså. ungene her i huset elsker det, og vi ser jo at i perioder hvor de ikke får det, så går de ned i vekt, så vi svelger den kamelen og lar de drikke det.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:35   #19
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.659
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva gjør jeg når han ikke vil ha Nutramigen?

De liker forresten ikke den som er smaksatt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:40   #20
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.451
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva gjør jeg når han ikke vil ha Nutramigen?

Smaken og lukta av nutramigen har jeg kjent/hørt er grusom. Tipset min venninne fikk for gutten sin var å oppbevare en vaniljestang sammen med pulveret og gjerne tilsette litt vaniljesukker/sukker i starten for så å redusere etterhvert. Litt aroma av vanilje, som det får av å bli oppbevart sammen med vaniljestang kan kanskje prøves?

Våre skulle egentilg også ha jern og alt mulig til de ble ett, men det er som du sier noe kliss som farger av på det meste. Må innrømme det sklei ut etterhvert. Konsentrerte meg heller om å få i de jern via mat og øke jernopptaket: F.eks gir jeg de litt juice(utblanda med vann) eller annen c-vitaminrik frukt sammen med/like etter jernholdig mat som grovt brød med leverpostei, kjøttpålegg osv.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no