Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

[Oppussing] Hva gjør jeg med gulvet nå?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-11, 22:01   #1
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.043
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

[Oppussing] Hva gjør jeg med gulvet nå?

Jeg har startet med oppussingen av gangen, som er full av tepper og furu. Jeg har dratt av 3 lag med teppe og linoleum og er nede på tregulvet. Skal male veggene og døra lyst. Trappen tar jeg etterhvert.

Men hva gjør jeg med gulvet? Orker ikke å pusse det helt ned og lakke. Tenker på gulvmaling. Eller gulvbelegg? Og hvor mye grunnarbeid bør jeg gjøre for at gulvet skal se bra ut?


Sist redigert av Isa : 14-08-11 kl 20:28.
Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 22:49   #2
Tuva Birgitte
Aktiv
 
Tuva Birgitte sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Sola - Rogaland
Innlegg: 160
Tuva Birgitte er litt kul
Standard

Sv: [Oppussing] Hva gjør jeg med gulvet nå?

Jeg forstår at du ikke orker pusse det ned, men det finnes maskiner man kan låne som gjør arbeidet veldig mye lettere. Ser ut som det kunne blitt et veldig flott tregulv hvis du pusset det helt ned.

Hvis du skal male det, bør det pusses veldig godt. Så hvis pussing er uaktuelt så anbefaler jeg ikke at dere maler.

Er det bare belegg som er aktuelt? Hva med å legge parkett? I en liten gang med lyse vegger kan du bruke omtrent hvilken farge du selv har lyst på på gulvet. Husk å tenke litt praktisk med tanke på hva dere bruker gangen til (som f.eks hvis barna går på sko der og drar med sand og stein eller om dere kun går uten sko). Vær obs på at hvis underlaget er ujevnt kan det nye gulvet knirke eller svikte (både med laminat og parkett). Det er lurt å sparkle ujevnheter eller ihverfall legge et ekstra lag med ullpapp.

Tuva Birgitte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 22:58   #3
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Oppussing] Hva gjør jeg med gulvet nå?

Legge parkett oppå? Evt laminat? Jeg tror nok du må pusse for de fleste andre alternativer, det bør være ganske slett under belegg også, skal ikke være store bulkene før det kjennes gjennom.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 23:11   #4
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.273
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Oppussing] Hva gjør jeg med gulvet nå?

Sparkle/rette av om du ikke orker pusse.
Så kan du legge hvilket belegg du vil oppå.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 19:25   #5
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.043
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Oppussing] Hva gjør jeg med gulvet nå?

Jeg hører på dere og legger på noe slags belegg. Jeg tror det skal mye til å få det gulvet pent og det orker jeg ikke. Har derimot begynt på trappa, og den kjenner jeg at jeg får lyst til å pusse ned. Den er fiiin!

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 19:31   #6
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.839
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Oppussing] Hva gjør jeg med gulvet nå?

Jeg hadde pusset og malt gulvet.
Vi har malt alle gulvene i sommerhuset vårt, det ble lekkert.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 19:33   #7
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.043
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Oppussing] Hva gjør jeg med gulvet nå?

Opprinnelig lagt inn av Tilde, her.

Jeg hadde pusset og malt gulvet.
Vi har malt alle gulvene i sommerhuset vårt, det ble lekkert.

Åhnei, ikke si sånn nå. Har bestemt meg for belegg nå. Men vi har pusset ned alle de andre gulvene i huset, det er utrolig fint ja.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 21:49   #8
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Oppussing] Hva gjør jeg med gulvet nå?

Jeg hadde også pusset og malt det. Ti tusen ganger finere enn belegg. Malte gamle gulv er superfint!

__________________
Gutt 95 Jente 04
cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 21:56   #9
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Oppussing] Hva gjør jeg med gulvet nå?

Jeg ville ha valgt det som er enklest å vedlikeholde ift. skomerker, søle osv. (men noen må gjerne fylle meg inn på hva det i så fall er.. ).

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 09:57   #10
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.043
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Oppussing] Hva gjør jeg med gulvet nå?

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Jeg hadde også pusset og malt det. Ti tusen ganger finere enn belegg. Malte gamle gulv er superfint!

Ja, jeg er egentlig helt enig. Vi har gjort det i resten av huset, men tror jeg går for noe praktisk her i gangen.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 10:05   #11
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.043
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Oppussing] Hva gjør jeg med gulvet nå?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg ville ha valgt det som er enklest å vedlikeholde ift. skomerker, søle osv. (men noen må gjerne fylle meg inn på hva det i så fall er.. ).

Ja, høres fornuftig ut. Så får jeg heller beholde trappen som blikkfang.

Sjekk forresten den fine trappa som var under linoleum og teppe!


Sist redigert av Isa : 14-08-11 kl 20:28.
Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 16:35   #12
Max
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 17
Max har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: [Oppussing] Hva gjør jeg med gulvet nå?

Jeg hadde lagt overmalbar akryl i sprekker og malt på toppen. Da vil du ikke få sprekker i fremtiden heller. Gjorde det hjemme i gangen og det ble bra.

__________________
Max
Max er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 18:09   #13
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Oppussing] Hva gjør jeg med gulvet nå?

Kan du ikke bare male det sånn det er nå da? Ser jo ut som det kunne gått. At det ikke er heeelt perfekt er jo bare fint. Skal se at det er gammelt og at det er litt sprekker gjør absolutt ingenting så lenge de ikke er så store at sand og dritt samler seg oppi dem. Vi har malt i fargen marakesh (lys grå med litt brunt i), den er superfin og er nok en fin farge til en gang. Kjøp trappemaling, den er slitesterk.

__________________
Gutt 95 Jente 04
cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 21:07   #14
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.043
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Oppussing] Hva gjør jeg med gulvet nå?

Er litt usikker nå. Vært et par synsere innom her og sett på og de har alle sagt belegg, ihvertfall ikke male. Skal uansett ta vegger og tak, så jeg har litt tid.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no