Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barnevogn = førsterett på heis?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-11, 01:32   #1
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Barnevogn = førsterett på heis?

I dag startet kaoset med frakt fra Lillestrøm til Oslo med busser.

Scenariet. Stappfult flytog inn til stasjonen. Masse folk med mye bagasje, mye kø. Mange i heiskø da de ikke kunne eller maktet bære bagasjen sin. Deriblandt Mazungen og jeg. Trillekofferter ok, og lemping men ikke bære begge over strekning. Vi ser køen foran heisen og tenker huff, men baner oss vei. Køen løser seg opp på mystisk vis det er to damer med barnevogn som hissig sier at folk uten barnevogn har å gå, det kan de bare spørre flyverten om (nå var vi ikke nær noen flyvert men den kan vi jo overse). Mange gir opp, andre ser seg jo ikke råd men lar menneskene med barnevogn få gå foran køen. Gamle damer med stokkk og rullator må vike for barnevogner skal fram.

For oss var det jo flott at ca 30 personer ga opp, vi kom jo ned før, men maken til arroganse har jeg ikke sett.

Nådde igjen hun ene når vi kom til bussen. Da hadde du fullt bagasjerom, men hun holdt da av plass til sin vogn, stod og blokkerte bagasjerommet slik at folk ikke fikk lesset på for den plassen var til henne. Jeg klarte heldigvis å skvise mine to store kofferter inn. oppå annen bagsje.

Jeg slipper vanligvis barnevogner først i heisen, men for meg har rullator, rullestol osv prioriteten. Men det falt meg aldri inn at jeg med barnevogn hadde krav på å gå foran køen. Barnevogner kan da bæres ned trapper vel så greit som kofferter, iallefall når en er to voksne.

Gamla med stokk fikk tibud om å gå foran køen ved neste heis, men nektet for hun mente hun burde vente på tur.

Nå er det aldri så galt for noe, for det ble mye latter i etterkant.

Å skrive nedsettende om barnevogndamer på et mammaforum er jo risikosport, og det er jo en viss fare for at dette er medforumister. Men som jeg sa rett til dama, nå forstår jeg begrepet barnevognmafia.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 07:17   #2
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevogn = førsterett på heis ?

Atte det var? Nei, vettu hva. Finnes det rulletrapper og man har trillekoffert og man er sprek til beins så bør man sterkt vurdere å ta rulletrappa, men barnevogner har da aldeles ikke fortrinnsrett på heisen. Eller å få plass til baggasjen sin på bussen.

Jeg opplevde forresten en tilsvarende dame, men med to katter i hvert sitt bur, da NSB nok en gang satte inn buss for tog på vestfoldbanen. Hun banet seg i vei og brukte albuene aktivt for å komme først på bussen, for hun hadde jo dyr med.

Enkelte er bare idioter, og da blir barnevognen nok et middel til å vise frem idiotien sin.

Gammel 27-06-11, 07:43   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teite damer. Jeg er enig med Adrienne.

(men dette er ikke et mammaforum, altså)

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 07:51   #4
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Selvsagt har ikke barnevogner førstepri i en heis.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 07:59   #5
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnevognmammaer har absolutt ikke førsterett i køen. Jeg synes egentlig det er greit å la køen gå sin gang, uanset hvem som står i den. Er det noen som ser dåneferdig ut (syk og svak) lar man de gå foran, eller tenker jeg både barnevognmammer og andre må stå på sin plass i køen.
Bak et ytre aner man jo ikke hva som skjuler seg, og jeg regner med at de som står i køen føler de har god grunn til å være der.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 08:01   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at en del ting har prioritet i heisen. Barnevogn er en av dem, men sidestilles med tunge kofferter. Rullatorer og rullestoler går foran barnevogner og tunge kofferter også.

For det er bittelitt irriterende når man skal en etasje eller to med heis og har med barnevogn, at heisen er full av folk i sin beste alder som helt klart hadde klart seg ned trappa. Men jeg ville aldri funnet på å si at man har prioritet. Det er bare inni mitt hode man har det.

Gammel 27-06-11, 08:14   #7
mammaugla
Superduperaktiv

mammaugla sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Er køa for lang til å vente så tar man da bare barnet på armen og humper vogna ned? Ok, hvis man har med koffert i tillegg så ser jeg vanskeligheten.
Evt smiler til den kjekkeste mannen og spør om han hjelper deg ned trappa?

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 08:42   #8
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg synes at en del ting har prioritet i heisen. Barnevogn er en av dem, men sidestilles med tunge kofferter. Rullatorer og rullestoler går foran barnevogner og tunge kofferter også.

For det er bittelitt irriterende når man skal en etasje eller to med heis og har med barnevogn, at heisen er full av folk i sin beste alder som helt klart hadde klart seg ned trappa. Men jeg ville aldri funnet på å si at man har prioritet. Det er bare inni mitt hode man har det.

Jeg er enig. Jeg kan bli litt irritert av å måtte vente 5 heisturer fordi en halv skoleklasse med fjortisser "seriøst ikke gidder å gå trapp, lizzom" (BTDT), men jeg sier ingenting. Og jevnt over opplever jeg det oftere som flaut at alle insisisterer på at jeg skal foran i alle mulige køer med barnevogn, enn motsatt.
Jeg har riktignok sagt nei til å slippe noen foran meg i kassakøen med begrunnelsen grettent barn i barnevogn, men det blir noe annet, syns jeg.

Gammel 27-06-11, 12:44   #9
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er med Tjorven her.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 07:02   #10
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor gjenta, når Tjorven har sagt det så fortreffelig.

Og hadde jeg truffet på de damene, så hadde jeg ikke klart å la være å le, høyt. Omg.

Gammel 27-06-11, 08:18   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Eeeh - er det ikke sånne skrågreier på trappa der så barnevogner kan trille ned? Eller en annen nedgang litt lenger bort med nedoverbakke rett og slett? Selvsagt har ikke barnevogner prioritet foran rullatorer.

Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 08:26   #12
mammaugla
Superduperaktiv

mammaugla sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Eeeh - er det ikke sånne skrågreier på trappa der så barnevogner kan trille ned? Eller en annen nedgang litt lenger bort med nedoverbakke rett og slett? Selvsagt har ikke barnevogner prioritet foran rullatorer.

Er det ikke det da?
Jeg mener å huske det, men nå er det såpass lenge siden jeg har vært der at hukommelsen kan ta litt feil da.....

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 08:33   #13
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tør aldri trille ned de skrågreiene i trappene. Trapper er som regel bratte, og jeg har vært livredd for å miste vogna/ramle selv på vei ned.

Forøvrig har man ikke mer eller mindre prioritet enn andre i heiskøen når man har barnevogn. Men om det står noen bak meg med vogn, koffert, og grinete barn, så slipper jeg dem gjerne foran meg.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 10:33   #14
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eeeh - er det ikke sånne skrågreier på trappa der så barnevogner kan trille ned?

Nei, ikke på Lillestrøm stasjon, i alle fall. Bare temmelig bratte trapper som nok ikke er så gode å trille en barnevogn ned.

Gammel 28-06-11, 20:20   #15
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevogn = førsterett på heis?

Jeg synes det er helt OK at noen tar 'styringa' og ber folk som kan gå om å gå trappene.

Men barnevogner har ikke noen soleklar rett til å gå foran andre som trenger å ta heisen, da synes jeg man kan vente på tur. Men det er idiotisk at folk som lett kunne ha gått tar opp heisen i et sånt tilfelle.

Gammel 28-06-11, 20:32   #16
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevogn = førsterett på heis?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg synes det er helt OK at noen tar 'styringa' og ber folk som kan gå om å gå trappene.

Men barnevogner har ikke noen soleklar rett til å gå foran andre som trenger å ta heisen, da synes jeg man kan vente på tur. Men det er idiotisk at folk som lett kunne ha gått tar opp heisen i et sånt tilfelle.

Tror ikke noen velger å stå i en lang heiskø foran å gå trapp uten en grunn jeg. Skal man måtte vise legeattest. Om en mann på 25 valgte å stå 30 minutter i kø framfor å gå i en trapp er vel det hans soleklare rett. At han må være litt koko er jo en annen sak. Hadde jeg klart å bære koffertene ned trappen så hadd jeg nok gjort det heller enn å stå i kø.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 08:56   #17
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnevogner har en slags uformell prioritet fremfor de som ikke har noe tungt å bære på. Tunge kofferter og småbarn på armen må sidestilles med barnevogner. Og rullatorer, rullestoler, førerhunder og stokk må selvfølgelig få prioritet fremfor alle. De er de eneste som har virkelig prioritet, men jeg synes jo de som ikke trenger heis bør se seg om etter ei trapp når det er lang kø.

Gammel 27-06-11, 11:43   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Barnevogner har en slags uformell prioritet fremfor de som ikke har noe tungt å bære på. Tunge kofferter og småbarn på armen må sidestilles med barnevogner. Og rullatorer, rullestoler, førerhunder og stokk må selvfølgelig få prioritet fremfor alle. De er de eneste som har virkelig prioritet, men jeg synes jo de som ikke trenger heis bør se seg om etter ei trapp når det er lang kø.

Enig. Vi har ikke vogn lenger, men har som regel handlevogn full av varer når vi skal ned til bilen på kjøpesenteret, og da må vi ta heis. Men vi gjør det alltid sånn (i hvert fall om det er mye folk) at en av oss voksne går inn i heisen med handlevognen, så tar vi andre trappen ned ved siden av.

Gammel 27-06-11, 09:00   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Prioriteten må igrunnen være slik: De som kan gå trapp nederst. Dernest de som kan gå trapp. Så de som kunne gått trapp om det brøt ut brann. Så resten.

Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 09:03   #20
Left
Passiv

Standard

Enig med røkla.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:58.