|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
ctrl+z
|
![]() Lavkarbo-søtsak til matboks?Jeg har bursdag i dag (
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lavkarbo-søtsak til matboks?Vet ikke, men gratulerer med dagen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Lavkarbo-søtsak til matboks?Gratulerer med dagen! Brownies (lavkarbo) ![]() Kaken er klissete og mektig, gjerne litt bløt når den er dagsfersk, og mer kompakt, men minst like deilig, om ikke enda deiligere, etter at den har stått i kjøleskapet til dagen etter. Når du tar den ut av kjøleskapet er det lurt å la den stå en stund i romtemperatur før den spises. Det er mye fett i kaken, og dette stivner jo i kjøleskapet. Jeg synes for så vidt kaken er god når den er kald også, men da er den nesten mer konfektaktig enn kakeaktig. Denne er også fin å fryse ned i porsjonsstykker, slik at du har noe å ta opp fra fryseren en dag du har lyst på noe godt. Kaken er absolutt nydelig med krem og bringebær til. Tilberedningstid: 30 min. Ingredienser: 225 g mørk sjokolade (minst 70 %) 225 g smør frøene av en vaniljestang (eller 2 ts vaniljeekstrakt) 0,5 dl sterk kaffe 2 dl sukrin 3 egg - vispet 150 g malte mandler 100 g hakkede valnøtter og/eller hasselnøtter Tilberedning: Sett stekovnen på 170 grader. Smelt sjokolade og smør sammen kaffen på svak varme i en tykkbunnet kjele. Ta kjelen av varmen, rør inn vanilje og sukrin inn i sjokoladerøra og la det avkjøle. Visp eggene inn i røra. Bland i mandelmelet og valnøtter/hasselnøtter. Hell røra i en springform kledd med bakepapir. Stek kaken i ca. 20 minutter. Det kan godt hende du vil steke den litt kortere eller litt lenger. Det er viktig å følge med på kaken slik at den ikke blir for mye stekt. Den skal være klissete og seig. Jeg pleier å ta formen ut av ovnen noen ganger mot slutten av steketiden og riste litt på den. Når kaken fortsatt "disser" littegrann i midten, uten at den virker flytende, er den ferdig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Superduper
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lavkarbo-søtsak til matboks?Gratulerer med dagen!
![]() |
#7 |
Fru Jacobsen
![]() Sv: Lavkarbo-søtsak til matboks?Gratulerer såå masse med dagen |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#11 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Lavkarbo-søtsak til matboks?
Brukte du sukrin? Jeg synes ofte det setter en bismak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
re:designer
![]() |
#14 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Lavkarbo-søtsak til matboks?Jeg brukte sukrin, ja. Det smakte godt, altså, og barna slukte den. Vi serverte den også til andre (som ikke visste det var lavkarbo-variant) og de ville gjerne ha oppskriften.
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Lavkarbo-søtsak til matboks?Kjekt å høre at dere likte kaken. Har servert den med stort hell både på jobb og i selskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|