|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Lat ungdom og ettergivende foreldre?Arbeidsminister Hanne Bjurstrøm tok i avisa i dag opp at en ganske stor andel unge sa at de ikke skulle ta seg sommerjobb i år, at de likevel hadde penger sponset av foreldrene og at dette ikke er bra for ungdommene selv eller samfunnet vårt - Norge trenger at folket er i arbeid, og vi kan ikke leve av å se hverandre på tv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?
Min 17-åring har jobbet i dagligvarebutikk siden han var 15 år, han jobber i gjennomsnitt 10 timer pr uke, samt alle ferier. (Han skal ha 3 uker sommerferie.) Det er ikke mange av kompisene han som jobber, de gidder ikke og de får penger av foreldrene. Så ja: Jeg synes mange ungdommer er late og jeg synes foreldre syr puter under armene på ungene sine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Eldstegutten min har ikke sommerjobb, noe som klundrer det til litt er at han (og brødrene) skal være 4 uker hos faren sin i sommer som bor i Oslo (3 mil unna)
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Jeg valgte å ikke ha sommerjobb da jeg var tenåring. Jeg brukte veldig lite penger, følte jeg hadde mer bruk for tid. Og så er det ikke så lett å få sommerjobb heller, og jeg var selvfølgelig sikker på at jeg ikke kom til å få meg noe jobb heller. Derfor overbeviste jeg meg om at jeg ikke ville. Jeg gikk med avisen og sånn, og skrev endel for lokalavisa, så jeg hadde lommepenger så jeg greide meg. Og jeg brukte som sagt ikke mye.
![]() |
#6 |
⭐️⭐️⭐️
|
Det er 20 år siden sommeren jeg var 16 år, og jeg har samme erfaring.
![]() |
#7 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Jeg er lærer i vgs og kjenner meg ikke igjen i dette. Tvert imot er det ofte et problem at elevene våre jobber så mye at de ikke har tid til å prioritere skolearbeidet. Det gjelder særlig de som er fylt 18. Jeg har vanskelig for å tro at det vi ser år etter år etter år ikke er rimelig på linje med resten av landet.
![]() |
#8 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Jeg er snart 30, og det var bare en på mitt trinn på VGS som hadde sommerjobb.
![]() |
#9 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
..bare fordi det er et godt eksempel det du tar opp: |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Her har vi jo dette "alt var så mye bedre før" igjen, da. Foreldre har større kjøpekraft i dag. Jeg tenker at sånn er det bare. Mamma kunne fortelle meg om boliglån på 14-15 prosent på 80-tallet. Det sier seg jo selv at jeg ikke kunne få det jeg pekte på. Men jeg hadde aldri sommerjobb. Det var ikke vanlig i den lille småbyen der jeg vokste opp. Litt barnevakt og sånn var jeg jo.
![]() |
#11 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Det var helt klart lat ungdom før i tiden også. Jeg tror desverre man kan se en del av det igjen på dagens høye tall i NAV-systemet. Og nei, jeg sier ikke at det gjelder alle, men en del. Jeg tror ikke man har vondt av å lære å jobbe tidlig, at man selv må betale det man ønsker seg og at man må slite litt for godene. Sist redigert av 007 : 02-05-11 kl 07:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
I mål
|
Jeg er enig med Stompa, og skulle ønske ungdom var mer late ift jobbing og mindre ift skolearbeid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Jeg klarer ikke helt å se problemet med at ungdom har fri i skoleferien. De må tidsnok jobbe. |
![]() |
![]() |
#14 |
Borte
|
![]() Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Jeg jobbet med å vaske fra jeg var 13-14, men en skikkelig sommerjobb fikk jeg ikke før jeg var 17. Det var veldig vanskelig å få sommerjobb noe tidligere enn det i min by. Jeg jobbet med å vaske i ferien også da, og hadde plenklipping hos min farmor i tillegg. Fra jeg var 17 til jeg var ferdig utdannet brukte jeg som regel hele sommerferien til å jobbe, bare med to-tre fridager, og det var i grunnen litt i meste laget. Jeg jobbet helger og andre ferier også og syns det var herlig å få helgene og feriene ordentlig fri da jeg begynte å jobbe etter endt utdannelse.
![]() |
#15 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Vel, jeg har en 18-åring i hus. Vi har i to-tre år nå oppmuntret han til å ta sommerjobb/helgejobb. Vi har hjulpet han med søknader, prøvd å få han i gang liksom. Men det har vært veldig vanskelig for han, av diverse årsaker. En årsak er nok at han har vært lat. Rett og slett. Men også andre ting som jeg ikke vil legge ut om her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
can-jur
|
![]() Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?8 åringen her har hatt sommerjobb i 2 år allerede.
![]() |
![]() |
#17 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Jeg tror det varierer veldig. Også tror jeg det ikke alltid er like enkelt å skaffe seg en sommerjobb, jeg leste om en bedrift i lokalavisen som hadde fått nesten 1000 søknader til to stillinger. Jeg har inntrykk av at de som jobber deltid gjennom hele året ofte jobber om sommeren, mens de som ikke jobber ellers heller ikke jobber om sommeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Jeg tror ikke ungdommer er så mye latere enn de var da jeg var ungdom, egentlig. Det var alltid sånn at noen av oss jobbet utenom skolen og om sommeren, mens andre ikke gjorde det. Ikke er det så lett å få sommerjobber når en er under 18 heller, har jeg inntrykk av. Jeg "måtte" vel aldri jobbe, men ble oppmuntret til det og tenker at jeg fikk noen erfaringer gjennom det som jeg har hatt godt av. Det er greit å ha vasket gulv i noen år, redd senger og ha levert noen aviser, synes jeg. Det gikk ikke ut over skolen heller (det var det heller ungdomspolitisk arbeid som gjorde, men det lærte jeg også mye av!). Så hvis jeg hadde hatt tenåringer nå, hadde jeg oppmuntret jobbing, men selvsagt ikke i en grad som gikk ut over skolegangen. Vi får se om en 16 års tid hva jeg gjør i praksis.
![]() |
#19 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Da jeg var ungdom var det helt vanlig å ha både ekstrajobb og sommerjobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Passiv
|
![]() Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Sålenge sønnen min jobber så mye med skolearbeidet sitt at han har mindre fritid enn meg så ser jeg det som fullstendig uproblematisk å sponse ham med det aller aller meste. Om skolen går så lett at han bare sløver og fester så vil han måtte ta ansvar for eget forbruk. Eller om forbruket blir så høyt at jeg ikke gidder såklart. |
![]() |
![]() |
|
|