Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Hvorfor må japanske barneprogram ha så harde stemmer?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-11, 13:44   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor må japanske barneprogram ha så harde stemmer?

Det lurer jeg på og her i huset så er det ikke lov å se slike program. Beyblades og en del andre TV-programmer fra Japan har en samtaletone som vi voksne virkelig misliker. Dels så gir det sur stemning i hele rommet der TVen er på og i tillegg vil vi ikke at Herremannen skal oppfatte at det er en helt normal måte å snakke til hverandre på. Jeg husker at når jeg var barn så var det samme sak med japanske barneprogram. Jeg bodde i Italia i flere år og det ble det vist ganske mange forskjellige program fra Japan og alle hadde samme aggresive måte å snakke på.

Hvorfor er et slik? Er det bare en "feil" i dubbingen, dvs at det høres ut som om japansk er aggresivt, men at det egentlig ikke er det eller hva er saken?

Og ja, jeg er klar over at det finnes barneprogram som ikke er japanske som også har aggresive toner som Phineas and Ferbs.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 13:48   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor må japanske barneprogram ha så harde stemmer?

Jeg syns ikke Phineas & Ferb har særlig aggressiv tone, hvertfall ikke den norske dubbingen. Jeg tror det kan ha en sammenheng med at japansk barnetv har en helt annen fortellertradisjon enn vestlig, og kanskje spesielt skandinavisk (og østeuropeisk) barnetv. Det er mye mer action. F.eks. var Pokémon ganske banebrytende, fordi man hadde før en oppfatning om at barn ikke tålte raske billedskift og stort parsongalleri, men det gjør de jo. Når tempoet er høyt, og det japanske språket høres veldig rart ut i våre ører, tenker jeg at dubberne prøver å "følge opp", og stemmene også blir litt speeda.

Jeg syns ofte japansk høres skrikende, hi-pitched og veldig pågående ut, men japanere oppfatter det sikkert ikke slik. Litt på samme måte som at norsk høres så syngende ut for de som ikke kan språket, men det kan det være vanskelig å høre selv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 13:52   #3
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for mer info Tallulah. Kanskje ikke aggresiv når det gjelder Phineas and Ferbs er riktig, men irriterende stemme å høre i bakgrunnen er det i hvert fall, syns jeg.

(Kilde: youtube.com)

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 13:55   #4
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Phinaes og Ferb er jo helt genialt! Elsker Doofenschmirz.

Men jeg er enig i de andre altså, og guttungen her får ikke lov til å se Pokemon og dets like for han blir så giret av det.

Gammel 03-03-11, 14:06   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Professoren skal jo høres tysk ut, og er nok inspirert av Hitlers taler og stemme, tenker jeg.

Jeg syns egentlig veldig mange barneprogrammer er dårlig dubbet, aggressivt eller ikke. Mye av det ligger nok i at det er relativt dårlige skuespillere som gjør jobben, og som må overspille. Det mest forferdelige er Angelina Ballerina.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 20:08   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det mest forferdelige er Angelina Ballerina.

Ja, noe dør i meg hver gang hun danselæreren åpner munnen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06.