Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Tøyservietter til hverdags - hvilket stoff?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-11, 21:20   #1
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Tøyservietter til hverdags - hvilket stoff?

Jeg har lyst til å sy meg hverdagsservietter av stoff, men har ikke peiling nok til å velge et bra stoff å sy serviettene i. Jeg har en god del tøyservietter allerede, men de som er i lin og sånn er typisk litt vanskelige å stryke. Dessuten ser jeg at gjester ikke tør å bruke dem, de er liksom redde for å skitne til tror jeg.

Derfor har jeg tenkt at jeg vil ha mer hverdagslige tøyservietter, som er laget i et stoff som er lett å stryke, og som er i et mønster og i farger som ikke så lett tar flekker som de hvite jeg har. Ser på kopphåndklærne jeg har at de er lette å stryke, og kunne tenke meg klassisk kopphåndduk ruter/striper på serviettene. Jeg kunne selvfølgelig kjøpe noen kopphåndduker og klippe opp, men det blir litt ugunstike fasonger av det, så jeg vil heller kjøpe stoff i metervis.

Problemet er bare at jeg har så lite peiling at jeg ikke vet hvilket stoff jeg da skal kjøpe, så jeg håper noen kan hjelpe meg med tips.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 21:27   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tøyservietter til hverdags - hvilket stoff?

Jeg ville valgt et stoff i stødig bomull, gjerne med farge og mønster på.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 21:31   #3
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tøyservietter til hverdags - hvilket stoff?

Stoff og stil har fått inn mye fint mønstet stoff.

Rutete

Stripete

Mønstret lin

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 21:41   #4
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tøyservietter til hverdags - hvilket stoff?

Takk

Lin tenker jeg er lurt å styre unna, det er vel uten unntak vanskelig å stryke, så det gidder jeg ikke.

Men hva er det som avgjør om bomull er lett å stryke? Jeg har noen duker i bomullslerret og de er helt umulige. Men andre ting i bomull er jo mye letter å stryke, så det går åpenbart an...

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 07:21   #5
ORG
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 198
ORG har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Tøyservietter til hverdags - hvilket stoff?

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Takk

Lin tenker jeg er lurt å styre unna, det er vel uten unntak vanskelig å stryke, så det gidder jeg ikke.

Men hva er det som avgjør om bomull er lett å stryke? Jeg har noen duker i bomullslerret og de er helt umulige. Men andre ting i bomull er jo mye letter å stryke, så det går åpenbart an...

Selv har jeg endelig også hverdagsservietter i lin, jeg opplever slett ikke lin som vanskelig å stryke. Det er bare viktig at man har et jern som blir varmt nok, og da duger nok ikke Biltemas til kr 149, Europris\' til 199,99 og tilsvarende, de har rett og slett for svake varmeelement og unøyaktige termostater.

Gode bomullskvaliteter, særlig av damaskvevet og mercicert(?) fin egyptisk bomull, er strykevennlige. Billigbomull til 14,95 pr meter er ikke særlig strykevennlig, men ofte desto villigere til å fange opp rynker og bretter.... Men det er heller ikke slik at den dyreste bomullen nødvendigvis er den beste, den kan nemlig både bli for tykk og stiv, være av uegnet veving og - som ellers - man kan betale dyrt for design og merke, uten at det sier noe om tekstilkvaliteten.

ORG er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no