Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Absolutt nullpunkt? Kelvin og Celsius og sånn?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-11, 19:17   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Absolutt nullpunkt? Kelvin og Celsius og sånn?

Jeg trodde vi hadde et nullpunkt på temperatur på 0 grader Kelvin.
Men i boka til eldste står det at på den siden av Merkur som vender vekk fra Sola så er det 1850 minusgrader. Antar Celsius siden det ikke er presisert noe annet.

Men - det er jo lavere enn det jeg trodde var bunnen? Er jeg idiot i sånt likevel?

Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:20   #2
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Absolutt nullpunkt? Kelvin og Celsius og sånn?

Hmm, kanskje 0 Kelvin er absolutte nullpunkt på jorden?

red: når jeg googler kommer det opp at det er det absolutte nullpunkt i universet også.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:38   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jammen. Jammen.
Det står jo -1850 i boka.

Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:43   #4
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trykkfeil? Det skal ikke stå 1850 men 185 også den lille grader-sirkelen som jeg ikke finner på tastaturet.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:50   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ville tippe det er en kommafeil eller noe. Temp på -180 C er vel ikke så usannsynlig.

Og du har rett, absolutt nullpunkt er absolutt nullpunkt.

Gammel 18-01-11, 19:52   #6
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det nytter ikke å svare via iphone, ørti stykker hadde svart mens jeg lette etter grad-tegnet.

Gammel 18-01-11, 19:43   #7
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan det ikke trykkrelatert eller noe sånt da?

(Non-Sheldon Cooper)

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:45   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trykkfeil.

Sjå her:
http://hypertextbook.com/facts/2000/OlesyaNisanov.shtml

Gammel 18-01-11, 19:46   #9
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trykkfeil ja. Jeg skulle akkurat til å legge inn denne lenken:

http://hypertextbook.com/facts/2000/OlesyaNisanov.shtml

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:48   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Forbanna svin! Dette er 3*(2+7) all over.

Merkur viser seg etter litt leting å svinge mellom 400 varme og 180 kalde ja. Ikke 4000 og 1850.

Jammen bra jeg har ego som er stort nok til å stusse veldig når en lærebok hevder at noe jeg kan ikke stemmer. Da får vi forberede oss på å forklare nok en lærer elementære ting. Jaysus!

Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:48   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Takk, damer. Dere er fantastiske. Som alltid.

Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:51   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg trodde vi hadde et nullpunkt på temperatur på 0 grader Kelvin.
Men i boka til eldste står det at på den siden av Merkur som vender vekk fra Sola så er det 1850 minusgrader. Antar Celsius siden det ikke er presisert noe annet.

Men - det er jo lavere enn det jeg trodde var bunnen? Er jeg idiot i sånt likevel?

Spørsmålet om jeg er idiot eller ikke er vel igrunnen allerede besvart idet jeg bare antar Celsius og ikke Kelvin. Når det er snakk om minusgrader.

Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 20:09   #13
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Spørsmålet om jeg er idiot eller ikke er vel igrunnen allerede besvart idet jeg bare antar Celsius og ikke Kelvin. Når det er snakk om minusgrader.

Kunne jo vært Fahrenheit.

Gammel 18-01-11, 20:14   #14
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det absolutte nullpunktet er vel når atomene ikke vibrerer (eller hva det heter) i det hele tatt.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 20:36   #15
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Ok, nå er jeg sikkert dum altså, men jeg har liksom ikke vært så interessert i sånt. Naturfag som fag neste skoleår, kanskje? Uansett. Kan det ikke bli kaldere enn minus 185 grader altså? Og hvorfor ikke? Er det aldeles fysisk umulig? Vil det si at alle planeter utenfor Merkur er minus 185 grader på siden som vender fra solen? Nei, det kan det jo ikke være - vi er jo utenfor. Er det pga atmosfære og sånn? Herlighet, nå føler jeg meg dum, men man må jo spørre for å lære.

Gammel 18-01-11, 20:51   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Kan det ikke bli kaldere enn minus 185 grader altså? Og hvorfor ikke? Er det aldeles fysisk umulig?

Det absolutte nullpunkt er omtrent –273,15 °C, og det kan ikke bli kaldere enn det, nei. Grunnen er at temperatur henger sammen med hvor fort atomene/molekylene beveger seg ("vibrerer"). Hvis atomene "rister" fortere på seg, stiger temperaturen i stoffet. (Mikrobølgeovner får molekylene til å vibrere raskere ved å sende en bestemt type bølger inn i maten, og dermed blir maten varmere.) Når atomene beveger seg saktere, synker derimot temperaturen. Og når de til slutt slutter helt å bevege seg, da kan det ikke bli kaldere - de kan jo ikke bevege seg langsommere enn stillstand. Og da er det –273,15 °C.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:45.