|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Staten betaler for skjønnhetsoperasjonerhttp://www.morgenbladet.no/apps/pbcs...UELT/711269913 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
maler
|
![]() Sv: Staten betaler for skjønnhetsoperasjonerJeg er enig med deg i at det burde være mindre køer for å få nytt bryst etter kreftoperasjoner. Jeg er også enig med deg i at det ikke er alt i prioriteringsdebatten i helsevesenet som er like logisk, og at det sikkert finnes paradokser der man burde gå inn i.
![]() |
#3 |
Pauset
|
![]() Sv: Staten betaler for skjønnhetsoperasjoner
Men når det er mennesker som sliter som du nevner da er det medisinske grunner, slik jeg tenker da, til å få en operasjon. Det er kanskje ikke de kriteriene som loven sier noe om? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
maler
|
![]() Sv: Staten betaler for skjønnhetsoperasjonerJeg synes også at de legene som sitter og vurderer hvem som skal få noe dekket og hvem som ikke får det bør gjøre redelig arbeid. Jeg leste en gang til nå, og ser at det dreier seg om kritikk fordi man er alt for slepphendte med innslipp til gratis operasjon. Det synes jeg heller ikke er mye greit, og jeg tror at konsekvensen av en slik praksis på sikt blir at kirurgene mister retten til å bestemme hvem som får og ikke får dekket operasjonen på samfunnets regning.
![]() |
#5 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Staten betaler for skjønnhetsoperasjonerJeg liked heller ikke å sette opp pasienter mot hverandre og tenker sånn sett at både fjerning av mageskinn og nye bryster sånn sett er "skjønnhetsoperasjoner". Men altså syv år for nye bryst?
![]() |
#7 |
Pauset
|
Jeg syns det er litt merkelig å si at å få et nytt bryst er en skjønnhetsoperasjon. På meg virker det som en bagatellisering av å fjerne bryst, men det er mulig jeg tolker deg feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Staten betaler for skjønnhetsoperasjonerStaten skal ikke dekke kosmetiske operasjoner, punktum.
![]() |
#9 |
Pauset
|
![]() Sv: Staten betaler for skjønnhetsoperasjonerRobyn: Det du nevner er medisinske årsaker og ikke skjønnhetsoperasjoner. Ingen er vel uenig i at medisinske årsaker er "gyldig" grunn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
⭐️⭐️⭐️
|
For deg er det et veldig personlig tema naturlig nok.
![]() |
#11 |
maler
|
![]() Sv: Staten betaler for skjønnhetsoperasjonerRetningslinjene sier at rent kosmetiske operasjoner ikke dekkes, det er det man kan betegne som medisinske årsaker som dekkes. Problemet er å få definert hvor grensen mellom medisinske årsaker og personlige ønsker går. Det er og må være en gråsone. Men det er ikke intensjonen at de som har det du betegner som litt slapp magehud skal få finere mage på statens regning, det er i såfall praktiseringen av regelverket som har sklidd ut. Å få nytt bryst er også i aller høyeste grad en kosmetisk operasjon. Det er en kosmetisk operasjon som alle har stor forståelse for at er viktig å få utført, men kosmetisk er den like fullt. Det finnes kosmetiske operasjoner med medisinske årsaker og de som gjøres kun fordi individet ønsker å forbedre utseendet. Og det er en stor og vanskelig gråsone.
![]() |
#12 |
Pauset
|
Når man må fjerne så mye løshud på magen så vil jeg tro det er medisinsk, og jeg har ikke noe problem for å forstå det. Samme med de som har for store bryst og mange andre årsaker. Da er det medisinske årsaker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Shake it out!
|
Neida, jeg bagetaliserer ikke rekonstruering av bryst, like lite som jeg gjør det med fjerning av mengder av mageskinn. Jeg har stor forståelse for begge deler. Men begge deler er kosmetisk all den tid det ikke er medisinske grunner for å gjøre det. Dvs, magehud kan jo ha medisinske grunner pga sopp etc. Og bryst kan jo også sånn sett sies å ha det på grunn av det psykiske aspektet.
![]() |
#14 |
Pauset
|
Det med å leve med ett bryst er veldig upraktisk, men det er jo ikke medisinsk sånn sett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Staten betaler for skjønnhetsoperasjonerDet er jo en stor gråsone her. Og jeg synes at det er praktisk å skille mellom kosmetisk kirurgi (som brystrekonstruksjon er) og estetisk kirurgi (som kun går på utseende).
![]() |
#16 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Staten betaler for skjønnhetsoperasjonerHvorfor er det mer upraktisk å leve med ett bryst enn å leve med en diger mage/ mageheng? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Det er upraktisk pga vansker med klær og bh-er kan jeg tenke meg. Også blir det jo skjevbelastning dersom man har bryst av litt størrelse.
![]() |
#18 |
Pauset
|
Prøv å tenk deg hvordan det er å gå uten bryst eller med ett bryst om sommeren når man er tynnkledd? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Staten betaler for skjønnhetsoperasjonerJeg vet om en som bløffet og sa hun hadde sopp og alskens plager og fikk dekket mageplastikk og fikk beskjed om å ikke få barn igjen med en gang og som ble gravid etter kun 6 mnd. Nå har hun slapp mage igjen og skal søke igjen.*sladre*
![]() |
#20 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Staten betaler for skjønnhetsoperasjonerJeg skjønner alt dette, og det er ikke meningen å være ekkel. Av egen erfaring vil jeg likevel si at mye av dette er et like stort problem med mageheng. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
bryst, brystkreft, plastikkirurgi |
|
|