Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er du redd for matkrise?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-10, 20:51   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.595
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er du redd for matkrise?

Russland importerer i år korn.
http://www.nationen.no/2010/11/29/la...riser/6297701/

Er du redd for utviklingen som skjer i verden?
Endringer i klimaet, en matproduksjon helt og holdent styrt av kapitalisme, en stadig voksende populasjon av mennesker, og stadig økende velstand. Vi bygger ned matjord i et voldsomt tempo.

Er du redd for utviklingen, eller tror du på å la markedskreftene styre matproduksjonen i verden?


:skal egentlig vaske huset til jul:

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 21:12   #2
Thomas
Mmm, skeptisk
 
Thomas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 518
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Sv: Er du redd for matkrise?

Frykt ikke. Norske myndigheter vet hva de gjør og de har naturligvis nok korn på lager til å få oss gjennom en krise.

http://www.dn.no/forsiden/politikkSa...cle1899799.ece

.....eller ikke!

__________________
Men hvi skal jeg være så haardt beklemt?
Om hundrede Aar er alting glemt.
Thomas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 21:22   #3
kris
kross
 
kris sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 927
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er du redd for matkrise?

Tankevekkende og skremmende! Og en av kommentarene på DN-artikkelen fikk meg også til å tenke: Vi har ikke medisinlagre her i landet heller, så dersom det oppstår en transportkrise kan vi få helt andre problemer å takle også ...

__________________
kris
Enestående mamma til en enestående gutt (2001)
"Livet er ikke et problem som skal løses, men en realitet som skal oppleves." (Søren Kierkegaard)
kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 21:24   #4
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du redd for matkrise?

Hadde det ikke vært for skikkelig hard allergi hadde vi kjøpt er småbruk for å ha som sommerhus, siden mannen er sikker på at det vil komme tider hvor det ikke skader om man har plass til en ku og noen poteter. Men vi får satse på fiskebåt i stedet.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 21:29   #5
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du redd for matkrise?

Vi har hage og fiskebåt, og ei tante som samler hermetikk i tilfelle krig. Så; nei.

Jeg er derimot redd for en energikrise.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 21:35   #6
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du redd for matkrise?

Nei, jeg bekymrer meg altfor mye om alt mulig annet, dette lar jeg andre ta seg av...

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 23:48   #7
Thomas
Mmm, skeptisk
 
Thomas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 518
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Sv: Er du redd for matkrise?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Ja jeg tenker faktisk en del på det med matkrise. Jeg synes det er viktig å opprettholde norsk landbruk, ikke bare for kulturlandskapet sin skyld (slik enkelte synes å mene), men også for å ha en god andel egenproduksjon av mat. Det å ha små enheter og ikke satse alt på gedigne enheter gjør at man står bedre rustet mot både sykdommmer og naturkatastrofer selv om det koster mer med slik produksjon på kort sikt.

Helt enig, men når blårussen sier nei, så blir det vel sånt.

__________________
Men hvi skal jeg være så haardt beklemt?
Om hundrede Aar er alting glemt.
Thomas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 02:19   #8
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du redd for matkrise?

Ja, jeg er redd for matkrise. Veldig redd med tanke på det store bildet i verden, og også litt redd med tanke på situasjonen i Norge, selv om jeg tror at vi på kort sikt har økonomiske muskler nok til å kunne fø oss også i en situasjon med matknapphet og økte priser på mat. (I følge økonomen Amartya Sen har de store sultkatastrofene de siste tiårene oppstått pga fattigdom, der store befolkningsgrupper ikke har hatt råd til å kjøpe mat, til tross for at maten fantes på markedet. ) Jeg synes det er viktig å kunne produsere mat i Norge, både av samfunnssikkerhetshensyn og av mer moralske årsaker, vi har plikt til å bidra med matproduksjon og ikke bare skumme fløten av andre lands produksjon. Og jeg synes det er skummelt når f.eks. potetavlingene i NordNorge slo feil sist sommer pga streng vinter, kald sommer og tidlig frost. Potet har liksom vært sikringskosten, hvis vi ikke kan produsere det en gang står det dårlig til...

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 07:59   #9
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du redd for matkrise?

Nei, det er jeg ikke. :blåruss:

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 08:04   #10
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du redd for matkrise?

Ja. Jeg mener det er uansvarlig og idiotisk å ikke ha korn og medisin -lagre. Det er som om en stor del av befolkningen tror Norge har frikort fra katastrofer. Det inkluderer særlig en del blåruss som synes "statlig" og "lager" høres ut som to av de syv dødssyndene.

Hvis jeg noensinne skulle stemt Senterpartiet måtte det være fordi de, ut av ren egeninteresse, kjemper for fortsatt kapasitet til lokal matproduksjon. (Grunnen til at jeg ikke gjør det er at de også opptrer som bøndenes interesseorganisasjon når det gjelder retten til å skyte ulv, bygge hytter, hus og golfbaner hvor de måtte ønske).

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 06-12-10 kl 15:26.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 08:11   #11
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du redd for matkrise?

er ikke så bekymret egentlig.. men det KAN jo skje i fremtiden, men har ikke tenkt så langt enda.. må le litt da... sommerens tørke??? tror ikke vi kan bekymre oss for det akkurat..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 08:12   #12
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du redd for matkrise?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Vi har hage og fiskebåt, og ei tante som samler hermetikk i tilfelle krig. Så; nei.

Jeg er derimot redd for en energikrise.

DET er jeg og..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 08:32   #13
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.595
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du redd for matkrise?

Sånn for egen del er ikke dette noe som bekymrer meg noe særlig, vi er så få her i Norge, og har så vanvittig mye penger at vi alltid vil kunne kjøpe maten (eller medisninene) fra de fattige.

Men i et globalt perspektiv synes jeg det er veldig skummelt at noe så viktig som matproduksjonen skal styres kun av markedskreftene.
Det tar 3 år fra man bestemmer seg for å øke melkeproduksjonen til man har kua.
Jord som er bygget ned kan aldri erstattets. Nydyrket jord bruker mange, mange år før den gir like gode avlingsmengder som etablert matjord.
Dette er ikke produksjon som kan stenges av og startes oppigjen etter tilbud og etterspørsel.

Jeg tror, og den biten skremmer meg, at krigene som vil bli ført i våre barns framtid er kriger om mat/vann/energi.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 08:34   #14
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.595
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du redd for matkrise?

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Ja. Jeg mener det er uansvarlig og idiotisk å ikke ha korn og medisin -lagre. Det er som om en stor del av befolkningen tror Norge har frikort fra katastrofer. Det inkluderer særlig en del blåruss som synes "statlig" og "lager" høres ut som to av de syv dødssyndene.

Hvis jeg noensinne skulle stemt Senterpartiet måtte det være fordi de, ut av ren egeninteresse, kjemper for fortsatt kapasitet til lokal matproduksjon. (Grunnen til at jeg ikke gjør det er at de også opptrer som bøndenes interesseorganisasjon når det gjelder retten til å bygge hytter, hus og golfbaner hvor de måtte ønske).

Det er en villet politikk fra sentralt hold det. Man skal ikke kunne leve av matproduksjon alene, man skal drive med noe attåt. Det være seg hyttetomter, grønn omsorg, golf, etc.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 08:37   #15
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.525
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du redd for matkrise?

Teoretisk sett: Ja
I realiteten: Nei, det er så mye annet som gjør at jeg rett og slett ikke tenker på slike ting.

Jeg er alikevel litt overrasket over de i tråden her som sier at det ikke er noe problem. Problem for hvem? For Norge, neppe. For andre, ja. Allerede i dag er det mange som har problemer på grunn av matvareproduksjon. Denne linken kan kanskje være av interesse.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 08:51   #16
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du redd for matkrise?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er alikevel litt overrasket over de i tråden her som sier at det ikke er noe problem. Problem for hvem? For Norge, neppe. For andre, ja.

Jeg sier ikke at det ikke er noe problem. Men at jeg ikke er redd for det.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 09:01   #17
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er du redd for matkrise?

Redd? tja... (mer etter å ha lest denne tråden og linkene i den)
Bekymret? JA

Mest av alt føler jeg vel at jeg har alt for lite kunnskap om problemet, og at det er ufattelig vanskelig å vite hva man skal gjøre for å gå i riktig retning.

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 09:42   #18
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er du redd for matkrise?

Det er matvarekrise i verden, så jeg er bekymret. Ikke redd, men bekymret. Tørken på sørlandet i sommer kombinert med barfrosten i nordnorge i fjor vinter (og en etterfølgende kald sommer), gav små avlinger og en god del ødelagt produksjonsland. Vi kan ikke til evig tid basere oss på å importere bortimot all mat heller.

  Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 09:45   #19
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du redd for matkrise?

Ikke redd, heller bekymret.
Jeg må dog innrømme at vann- og energi-mangel står øverst på listen. :husker forrige vinter med gru:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 13:08   #20
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.525
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du redd for matkrise?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg sier ikke at det ikke er noe problem. Men at jeg ikke er redd for det.

Beklager, jeg som misoppfattet.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no