Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Slå barn?!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-10, 11:39   #1
jegharalt
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2010
jegharalt har et hav av muligheter foran seg
Ulykkelig

Slå barn?!

Hei.
Jeg er en jente på 21 som har flyttet til Australia et år for å jobbe som Au Pair. Det jeg ikke forventet da jeg kom ned til var skikken de har med fysisk avstraffelse. Det er snakk om en gutt på 3 år, som når han gjør noe som blir sett på som galt, blir slått/klapset på hånden/rumpen. Foreldrene slår ikke hardt hardt, men nok til å gi han et sjokk og ender alltid i gråt og fortvilelse for guttens skyld. Om det er moren som gjør dette får hun alltid skyldfølelse etter hun har gjort det, og unnskylder hans gråting, og forsvarer seg selv med uttrykk som "jeg slo jo ikke hardt da!" Tenker da at dette er et tegn på at de forstår at dette ikke nødvendigvis er det ultimate måten å håndere situasjoner på, men evt. ikke vet annet eller ikke ser konsekvensene og alvorligheten som kan bli utfallet.

Dessverre er dette et vanlig fenomen i Australia, og jeg ser det overalt, foreldre som avstraffer barn i full offentlighet som om dette er en akseptert adferd.

Jeg er da fullstendig imot fysisk avstraffelse, men er veldig usikker på, om og hvordan jeg skal ta dette opp med foreldrene. Spesielt siden det visstnok er så allment akseptert.
Har skrevet med side på side i en bok jeg har hvordan jeg begrunner saken (for min egen del per nå), tiltak man kan gjøre for å forandre situasjonen etc.

Men uansett hvordan jeg ser på det, føler jeg det er et minefelt! Med tanke på at dette er personer jeg bor med og jobber for føles det veldig usikkert å gå frem og mer eller mindre konstantere hvor dårlige foreldre (eller uvitende) som jeg mener de er og at måten de oppdrar barna sine på er feil.

Vil gjerne ha innspill og tanker på hvordan andre ser situasjonen, hva du ville gjort, og beste fall hvordan du ville gått frem!!?

jegharalt er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
au pair, foreldre, fysisk avstraffelse, oppdragelse, slå barn

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:38.