Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å overskride beløpsgrensen på bursdagsgaver

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-10, 08:21   #1
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Å overskride beløpsgrensen på bursdagsgaver

Er det skikkelig fyfy å overskride femtikronersgrensen med en tyvekroning?

På foreldremøte ble "vi" enige om en grense på "rundt femtilappen" til bursdagsgaver. Dette fordi det ville bli dyrt å kjøpe for hundrelappen til alle bursdagsbarna. Og som en mor sa "Det finnes mye kult innen slim til en femtilapp". (Før dette har jeg alltid brukt rundt hundrelappen, og trodd at dette var "standard". ) Men jeg har egentlig overskridt den grensen hver gang, når jeg tenker meg om. Med rundt en tyvekroning. Jeg pleier å kjøpe en pakke Littlest Pet Shop, og de ligger på mellom seksti og søtti kroner. Jeg vil heller legge i den ekstra tyvekroningen fremfor å kjøpe slim og annet ræl som enten blir ødelagt etter en uke, eller som ikke faller i smak hos bursdagsbarnet. Ofte finner jeg greier på salg også, så da har de gjerne fått "dyrere" gaver også.

Er jeg veldig fæl som tenker sånn? Burde jeg heller kjøpe slim?

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 08:25   #2
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å overskride beløpsgrensen på bursdagsgaver

Det er vel heller for at de som bruker lite ikke skal føle seg presset til å bruke mer, så med en 50kr regler har de ikke dårlig samvittighet for å kun bruke det.
Jeg tror ikke det gjør noe om du kjøper for litt mere, men kanskje ikke så mye mer enn 20 kr

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 08:34   #3
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenker sånn at gir man penger, så gir man 50 kroner, gir man gave, så gir man for ca. 50 kroner. Om man nærmer seg 70 så tror jeg ikke det gjør noe, altså.
Vi ligger her på rundt 100 kroner.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 08:37   #4
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

"Det finnes mye kult innen slim til en femtilapp"

Jeg vet forresten ikke ift. hovedspørsmålet, jeg er helt ny i skolebursdag-verden...

Gammel 07-11-10, 09:05   #5
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg misliker den 50 kronersgrensen. Heller 20 kroner mer enn timesvis med leting sier jeg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 09:08   #6
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Hehe, jeg ville kjøpt pet shop fremfor slim ja. 50 kr er litt lite å få noe fornuftig for slik jeg ser det! Men over 100 kr trenger en jo ikke gå.

Gammel 07-11-10, 09:10   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du får strø om deg med rykter om at du er god til å hamstre gaver på salg. Jeg kjøper også heller noe litt dyrere enn å lete hele dagen. Men jeg er faktisk god til å hamstre på salg også, det hender ganske ofte det er gaver med ukjent førpris i 200-kr-klassen herfra og jeg bryr meg ærlig talt ikke om reaksjonene der. (men hos oss er det 100 kr som er "satsen" selv om vi ikke har hatt det oppe til drøfting.

Gammel 07-11-10, 09:31   #8
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er 70 kroner innenfor grensen på ca. 50 kroner, så jeg hadde glatt kjøpt Pet Shop.

Gammel 07-11-10, 10:07   #9
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Jeg tenker sånn at gir man penger, så gir man 50 kroner, gir man gave, så gir man for ca. 50 kroner. Om man nærmer seg 70 så tror jeg ikke det gjør noe, altså.
Vi ligger her på rundt 100 kroner.

Ser ikke helt problemet med det nei, så lenge man ikke forventer å få en dyrere gave til eget barn. Det er jo fordi at alt fra 50,- er ok. Jeg kjøper også heller noe skikkelig, fremfor tøys som egentlig ikke kan brukes til noe, selv om det ligger noen kroner over. Vi har også grense på 100,-.
Det kommer litt an på om det er en han leker mye med også, og som vi ser mye til. Da kan det heller bli litt over.

Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:13   #10
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg misliker sterkt de der grensene. Jeg kjøper det jeg tror bursdagsbarnet ønsker seg og det jeg eventuelt tror h*n blir glad for. Det betyr gjerne lego til gutta og Pet Shop/Barbie til jentene. I går var Ungen i bursdag til en av de nærmeste kompisene i klassen og da kom gaven på 176,-. Hva i heiteste får man for 50,- egentlig? Ikke lego i alle fall! Jeg skjønner at det kan bli dyrt i det lange løp, men her er de 10 gutter i klassen og det betyr 1.000,- i løpet av et år. Det bør enhver klare.

Vi har heldigvis ingen grense og glad er jeg for det. Jeg synes det er bedre at de som ikke har råd kommer med 30-50,- gaver så lenge den er gitt med hjertet enn at han skal få 9 plastikkrælidiotgaver som er kjøpt av en svett forelder som prøver desperat å holde seg innen for 50-grensen.

Gammel 07-11-10, 10:17   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg skjønner at det kan bli dyrt i det lange løp, men her er de 10 gutter i klassen og det betyr 1.000,- i løpet av et år. Det bør enhver klare.

Gang det med 5 unger og du har 5000 kr. Legg til kun en inntekt som ikke er spesielt høy og du har en vesentlig utgift for den familien. Og eget bursdagsselskap som også blir noen hundrelapper per barn. Det er faktisk et problem for endel. Jeg snes også beløpsgrenser blir tullete og ville ikke forholdt meg slavisk til dem, men hovedpoenget må være at det er greit å gi rimelige gaver. Jeg forventer at det er greit at jeg gir f.eks. bøker som normalt koster 150-200 kr stykket også. Jeg hamstrer når det er salg.

Gammel 07-11-10, 10:29   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva i heiteste får man for 50,- egentlig? Ikke lego i alle fall!

Du får små legopakker til både 30 og 70 kroner.

Jeg skjønner at det kan bli dyrt i det lange løp, men her er de 10 gutter i klassen og det betyr 1.000,- i løpet av et år. Det bør enhver klare.

Det utsagnet der blir litt for mye "let them eat cake" for min del.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Gang det med 5 unger og du har 5000 kr. Legg til kun en inntekt som ikke er spesielt høy og du har en vesentlig utgift for den familien. Og eget bursdagsselskap som også blir noen hundrelapper per barn. Det er faktisk et problem for endel. Jeg snes også beløpsgrenser blir tullete og ville ikke forholdt meg slavisk til dem, men hovedpoenget må være at det er greit å gi rimelige gaver. Jeg forventer at det er greit at jeg gir f.eks. bøker som normalt koster 150-200 kr stykket også. Jeg hamstrer når det er salg.

Enig med Katta! Vi har ingen beløpsgrense, men jeg ser at gavene har ligget på 100-200 i bursdagene så langt. Jeg ser også at et par barn jeg vet kommer fra familier som ikke har altfor mye å rutte med, aldri kommer i bursdager.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:34   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Kommer de ikke i bursdager fordi de ikke har råd?

Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:41   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Kommer de ikke i bursdager fordi de ikke har råd?

Det vet jeg jo ikke, men jeg kan godt forestille meg at det er et issue for endel. Jeg går hvertfall ikke blankt ut i fra at det er noe "enhver bør klare". Gjennomsnittlig 10 bursdager i året, for 3 barn, kan fort dra på litt. Ikke er de jevnt fordelt utover heller, vi har hatt 6 helger med bursdager på rad nå.

Når det er sagt, så syns jeg nesten det er vanskeligere både med og uten faste grenser, og har ingen fasit på hva jeg syns er best for flest mulig. En fast grense setter jo også endel krav, uansett hvor lav eller høy den er.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:46   #15
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har aldri avtalt noe beløp, men jeg har inntrykk av at de fleste kjøper gaver for 80-100 kr. Det er nesten umulig å finne noe holdbart og skikkelig til en 50-lapp, og jeg hater å gi bort (og få) ræl som går i stykker første kvelden.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:48   #16
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes barn som ikke kommer i bursdager fordi de ikke har råd, og som ikke feirer bursdag fordi foreldrene ikke har råd. Synes det er fint med en grense på gaver, (vi har ingen) og vet at noen mennesker sliter med to bursdager i mnd. og tre barn, da snakker vi plutselig ikke bare 100 kr lengre.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:02   #17
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Her kjøper ingen for 50 kr. Vil anta gavene ligger på mellom 100-200 kr. Hadde barnebursdag i oktober for 6-åringen, og fikk utrolig mange flotte gaver. Ingen som ga ræl a'la slim nei.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:03   #18
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg mener ikke at alle skal kjøpe gaver i 100-kroners-klassen og det uttrykker jeg greit, trodde jeg. Men jeg synes det er galt å sette en beløpsgrense. Da er det bedre at de som ikke har så god råd kjøper det de føler de kan stå inne for. Jeg har hatt en bursdagsgjest som en gang kom uten gave. Jeg trakk Ungen til side og forklarte pent at det viktigste var at han kom og ikke noen gave. Det var Ungen helt enig i og det ble ikke mer snakk om det i det hele tatt.

Å sette en 50-grense for så å alikevel kjøpe salgsgaver blir jo og en greie. Da forventes det "ræl" og så kommer plutselig noen med gave som åpenbart koster mye mye mer. Og så må man stå givakt om at det er så fint med salg og sånn. Er det ikke da bedre å ikke ha noen grense for så å kjøpe det man vil - salg, bøker man har ubrukt liggende, dvd-er på salg og så videre? Hvorfor er det så viktig hva det koster? Som ellers i verden så yter man etter evne.

Gammel 07-11-10, 11:06   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke noen avtalt grense, men har tenkt at det ligger på omtrentlig 100-lappen. Så jeg kjøper noe jeg mener vil passe til omtrentlig den prisen. Jeg skjønner godt at det lages 50 kroners-regel, men kommer til å følge den bare omtrentlig.

Snuppa har bursdag i januar, og det er jammen gunstig. Hun får utrolig flotte presanger fordi folk handler på salg. Flaks for henne.

Gammel 07-11-10, 12:50   #20
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv jeg som er alenemor og student klarer fint spandere 100 kr på bursdagsbarnet 10-12 ganger i året. Jeg vil heller kjøpe noe som er litt skikkelig, enn noe plastikkræl som feks slim.

Så jeg hadde glatt oversett denne "grensen". Hadde nok også sagt dette på foreldremøtet. Folk får kjøpe det de har råd til. Barn har ofte ikke så mange begreper om pris når de er så unge, så jeg ser ikke helt problemet. Det er viktigere å kjøpe en ok gave, enn å se på prisen.

Husker jeg fikk gaver mellom 30 og 50 kr da jeg var liten...

Sist redigert av Joika : 07-11-10 kl 12:55.
Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:07.