Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Når jeg skal derivere en eksponensialfunksjon

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-10, 23:30   #1
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Når jeg skal derivere en eksponensialfunksjon

..eller hva det nå heter.
Det virker som den der potensen (eller det heter vel eksponentialen eller noe sånt når det er en variabel der) oppfører seg annerledes nå?

Jeg skal derivere uttrykket 1 + 12e^-0,08t
Hvor e er Eulers tall og t er variabelen (tid, selvsagt)

Jeg gjør et forsøk på å derivere og får 0+12e^-0,08t * (-0,08)

Ok jeg jukset og så på fasiten hva som skjedde med eksponentialen.
Det jeg stusser på er om det ikke er meningen jeg skal trekke fra 1 i den når jeg deriverer? Sammenlignet med uttrykket x^3 som derivert blir 3x^3-1 = 3x^2.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 23:41   #2
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når jeg skal derivere en eksponensialfunksjon

Aiai! Forsiktig nå. Det du skal derivere med hensyn på, er t. Og t er i eksponenten! Når du deriverer x^3, så er det en konstant som er i eksponenten.

Jeg vil tippe du skal inn med kjerneregelen her. Er det ikke slik at den deriverte av e^t = e^t da? Slik at du må la u=-0,08t, og dermed skal derivere funksjonen 1 + 12e^u? For da skulle du jo ende opp med fasitsvaret, ikke sant?

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 00:10   #3
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Joda, jeg vet at dette skiller seg fra en funksjon hvor en variabel har en konstant potens, men jeg glemte kanskje litt at det var t'en jeg skulle derivere med hensyn på. (Dumme e, den lurte meg litt, ser jeg. Sikkert det som var meningen. )
Jeg skjønte ikke hele sammenhengen, må lese litt mer i boka i morgen. Notatene som fjern-læreren legger ut hopper litt i rekkefølgene på oppgavene, det er sikkert bare noe jeg har glemt å lese.
Takk for hjelpen.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 08:34   #4
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lille meg har rett.

den deriverte av e^t er e^t. Dersom t er en funksjon (u(t)), må du bruke kjerneregel.

(e^u(t))'=u'(t)e^u(t)

Gammel 05-11-10, 08:42   #5
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å krongle det enda litt mer til. Dersom du skal derivere funksjonen f(t)=v(t)e^u(t), får du

f'(t)=v'(t)e^u(t) + v(t)(e^u(t))'

I ditt tilfelle er v(t)=v=12 (ingen t), mens u(t)=-0.08t.

Da har vi at v'(t)=0, og u'(t) = -0.08

Videre:
f'(t)=v'(t)e^u(t) + v(t)(e^u(t))'
=12'(t)e^u(t) +12(e^u(t))'
=0+12(u'(t)e^u(t))
=12(-0.08e^(-0.08)
=-0.96e^(-0.08)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:43.