Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Chipotle

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-10, 08:57   #1
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Chipotle

Det er så mye snakk om å lage ting selv osv - og jeg blir jo inspirert til å prøve nye ting. Har ramlet over en helt fantastisk matblogg med mye tex-mex (eller er det kanskje bare tex) I nesten alle oppskrifter går det igjen Chipotle.

Jeg skjønner at det er en type chili, men chiliutvalget i våre matbutikker er ikke akkurat fantastisk. Og siden jeg ikke aner hvor sterk denne chipotlen er så synes jeg det er vanskelig å prøve meg fram.

Noen som vet?

Her er forresten bloggen: Homesick Texan

Gammel 08-10-10, 22:15   #2
Ivars_mamma
We weren't born to follow

Ivars_mamma sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Sv: Chipotle

Den er veldig sterk, men det er dessverre alt jeg kan hjelpe deg med. Tror det er den sterkeste typen chili, om jeg ikke husker feil. Og så tror jeg den er røkt.

Gammel 08-10-10, 22:48   #3
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg fant det ut.

Har faktisk lagd hjemmelagd 'Ketchup' Dvs chipotle ketchup
Dette er ikke barnevennlig ketchup altså, jeg vil kalle det en chilisaus. Og jeg har nok laget litt mye, får se hvor lenge den står seg.

I oppskriften står det at man skal bruke tre chipotler - men jeg har skjønt at denne bloggeren elsker sterk mat. Det gjør mannen min også, mens jeg liker at maten ikke smaker bare sterkt.

Jeg brukte derfor bare to, og plukket opp igjen den ene etter at det hadde kokt i to timer - før jeg purerte ketchupen.

Gammel 08-10-10, 23:38   #4
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Chipotles er røkte chilier, oftest av Jalapenotypen. Jeg elsker det, og her lagd min egen Chipotlesaus som jeg bruker i stedet for vanlig chilisaus. Det finnes ferdig på boks i en slags chililake, de er suverene i gryteretter, taco o.l.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 23:43   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Oppskrift Juste - oppskrift!!

Gammel 09-10-10, 11:40   #6
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Ikke veldig avansert, en boks chipotles kjøres i food processor sammen med litt sukker, koriander og limesaft

Gammel 09-10-10, 18:42   #7
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Oi det hørtes ut som sterke saker. I min ketchup er det to stk utblandet med to bokser tomat, eddik og sukker. Enda er det ganske smaksrikt.

Men det smaker godt, og jeg kommer nok også til å bruke disse igjen til ulik matlaging.

Gammel 09-10-10, 20:51   #8
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Standard

Ja, det blir som en chilisaus, brukes med måte

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:58.