Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tapasretter uten kjøtt?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-10, 23:11   #1
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Tapasretter uten kjøtt?

Skal servere tapas i helgen, og to av gjestene er vegetarianere. De spiser altså ikke kjøtt, men spiser både skalldyr, fisk og meieriprodukter. En annen gjest har ekstrem skalldyrallergi. Jeg skal nok ha marinerte scampi uansett, er bare nøye med at tilbereding og oppbevaring gjøres adskilt fra annen mat. Kommer til å servere både kjøttboller og asparges med Ceranoskinke også, så kjøtteterne skal få sitt.
Enkle tapasretter med fisk - anyone? Eller kanskje aller helst med grønnsaker?
Skal ha tomatsaus (varm), pesto (grønn) og aeoli, couscoussalat og foccacia til.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 23:14   #2
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Tapasretter uten kjøtt?

Patatas bravas og tortilla er jo klassikere. Grillet paprika og aubergine, toast med hvitløk og tomat, oliven, spyd med ost/cherrytomat...

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 23:15   #3
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sjampinjonger som du tar ut stilken på, legger på "rygg" og fyller hulrommet med blåskimmelost. Stek i ovnen til osten er smeltet og soppen er varm og god. Det er skikkelig godt.

Hvitløksstekte scampi eller reker er snadder.

Gammel 16-09-10, 23:16   #4
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Saltbakte poteter!

Gammel 16-09-10, 23:17   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Oliven, gode oster, grillede marinerte artisjokkhjerter, fylte cherrytomater (fylt med pesto er det fantastisk godt).

Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 23:18   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

champignonene kan bare stekes med kryddersmør i også, det er snaskens.

Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 23:20   #7
Timian
Matfrik og snart pappa :D

Timian sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Timian har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sjekk ut http://veganmisjonen.blogspot.com/20...eny-del-1.html

Timian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 23:23   #8
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare et tips. Dersom det kommer en gjest med ekstrem skalldyrallergi burde du ikke ha skalldyr. Greit nok at du ikke kryssforurenser, men det er lett at folk bytter bestikk på rettene, bruker samme bestikk på flere fat, eller rett og slett mister ned noe de har på tallerkenen.
Med ekstrem skalldyrallergi regner jeg med du mener anafylaktiske reaksjoner, og jeg vil tro at å ha scampi på bordet betyr mindre enn liv og helse til vedkommende gjest?

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 00:52   #9
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Tortillalefser med CF (eller smøreost), røkt laks og ruccolasalat rullet sammen og delt i biter

Gammel 17-09-10, 07:29   #10
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

[quote=Nextlife;2440570]Bare et tips. Dersom det kommer en gjest med ekstrem skalldyrallergi burde du ikke ha skalldyr. Greit nok at du ikke kryssforurenser, men det er lett at folk bytter bestikk på rettene, bruker samme bestikk på flere fat, eller rett og slett mister ned noe de har på tallerkenen.
Med ekstrem skalldyrallergi regner jeg med du mener anafylaktiske reaksjoner, og jeg vil tro at å ha scampi på bordet betyr mindre enn liv og helse til vedkommende gjest?[/quote

Det går fint, dvs det er min søster som har allergien så vi vet hvordan vi skal forholde oss. Alle gjestene er vant til å ta hensyn og er obs på dette, men takk for tips uansett.

Gammel 17-09-10, 07:34   #11
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[quote=Drømmedama;2440713]

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Bare et tips. Dersom det kommer en gjest med ekstrem skalldyrallergi burde du ikke ha skalldyr. Greit nok at du ikke kryssforurenser, men det er lett at folk bytter bestikk på rettene, bruker samme bestikk på flere fat, eller rett og slett mister ned noe de har på tallerkenen.
Med ekstrem skalldyrallergi regner jeg med du mener anafylaktiske reaksjoner, og jeg vil tro at å ha scampi på bordet betyr mindre enn liv og helse til vedkommende gjest?[/quote

Det går fint, dvs det er min søster som har allergien så vi vet hvordan vi skal forholde oss. Alle gjestene er vant til å ta hensyn og er obs på dette, men takk for tips uansett.

Okei

Det var ikke meningen å virke belærende, men har samme allergi, og min erfaringsbaserte læring er at det ikke funker å gjøre det slik

Gammel 17-09-10, 07:44   #12
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Men altså, selve temaet :
Saltkokte poteter (kok amadinepoteter i lik mende salt og vann, hell av vannet når de er ferdigkokt og damp godt).
Aioli
Fylte champinjonger (sist jeg lagde hulet jeg ut modne champinjonger og fylte de med en krem av Philadelphia, lettrømme, masse vårløk, litt fersk chili og finhakket paprika, krydder etter smak).
Gode oster, f. eks Manchego, Gruyere, Pecorino, Blåmugg, Brie med litt søtt tilbehør (ripsgelè, valnøtter i honning, tørkede aprikoser o.l
Grillede asparges med parmesanflak.
Artisjokkhjerter surret i olje, med chili, bladpersille og hvitløk.
Foccatia
Oliven i forskjellige varianter

Lykke til

Gammel 17-09-10, 08:16   #13
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gratinerte tomater. Halvstore, faste tomater skjæres i to, legges i fat. Ha på salt, pepper, timian og revet port salut, ridderost e.l. Stek til osten er lysebrun og boblete, men ikke hard. Kan stå og serveres romtemperert også. Veldig kjapt, veldig godt!

Gammel 17-09-10, 09:59   #14
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Tynn skive jalapeno med en solid firkant cheddar oppå, rulles i brødkrisp og friteres.

Gammel 17-09-10, 11:08   #15
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Tapenade, gjerne på toast.

Gammel 17-09-10, 12:06   #16
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Men altså, selve temaet :
Saltkokte poteter (kok amadinepoteter i lik mende salt og vann, hell av vannet når de er ferdigkokt og damp godt).
Aioli
Fylte champinjonger (sist jeg lagde hulet jeg ut modne champinjonger og fylte de med en krem av Philadelphia, lettrømme, masse vårløk, litt fersk chili og finhakket paprika, krydder etter smak).
Gode oster, f. eks Manchego, Gruyere, Pecorino, Blåmugg, Brie med litt søtt tilbehør (ripsgelè, valnøtter i honning, tørkede aprikoser o.l
Grillede asparges med parmesanflak.
Artisjokkhjerter surret i olje, med chili, bladpersille og hvitløk.
Foccatia
Oliven i forskjellige varianter

Lykke til

Tusen takk for gode ideer! Lurer på et par ting;
Hvordan griller du asparges? Jeg har tidligere kokt asparges i et par minutter, så surret skinke rundt og inn i ovnen noen få minutter. Hvordan gjør du det? Skal parmesanen smelte i ovnen, eller bare på når det skal serveres? Serverer du dem varme?
Artisjokkhjerter - hvor og hvordan? Er det ferskt eller på boks eller hva? Serverer du dette varmt, lunt eller avkjølt?
Champigning med fyll ser jeg at flere har foreslått, tror jeg forsøker litt forskjellig fyll, noen med bare blåmuggost og noen slik som du foreslåt. Et lite spørsmål her også; Pensler du med noe på utsiden før steking i ovn? Serveres varme/lune, regner jeg med?
Godt jeg har to stekovner(har en leiilighet i sokkelen vi ikke leier ut), hvordan gjør egentlig andre det i.f.t. oppvarming?

Gammel 17-09-10, 13:33   #17
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Tusen takk for gode ideer! Lurer på et par ting;
Hvordan griller du asparges? Jeg har tidligere kokt asparges i et par minutter, så surret skinke rundt og inn i ovnen noen få minutter. Hvordan gjør du det? Skal parmesanen smelte i ovnen, eller bare på når det skal serveres? Serverer du dem varme?
Jeg gir dem ingen forkok, bare rett i ovenen under grillen (eller varmluft dersom jeg har mye i ovnen) i 3-5 minutter, alt etter tykkelse. River parmesanen over etter de er kommet ut av ovnen.
Artisjokkhjerter - hvor og hvordan? Er det ferskt eller på boks eller hva? Serverer du dette varmt, lunt eller avkjølt?
Det beste er jo ferske, men det er vanskelig å få tak i, samt at de er dyre, så da funker de hermetiske bra. Jeg skyller de alltid godt for å få vekk mest mulige av den syrlige smaken etter laken de har ligget i. Surrer olje, hvitløk, chili og hva du ellers liker i kasserolle med olje, hiver hjertene i og surrer videre i 3-4 minutter. Jeg lar de stå i kasserollen med lokk til servering, slik at de er varm/lun.
Champigning med fyll ser jeg at flere har foreslått, tror jeg forsøker litt forskjellig fyll, noen med bare blåmuggost og noen slik som du foreslåt. Et lite spørsmål her også; Pensler du med noe på utsiden før steking i ovn? Serveres varme/lune, regner jeg med?
Sist jeg serverte disse fikk jeg aldri plass å sette de i ovnen, så de ble faktisk servert som en kald rett men vanligvis luner jeg de i ovnen slik at de mykner litt og blir lune.
Godt jeg har to stekovner(har en leiilighet i sokkelen vi ikke leier ut), hvordan gjør egentlig andre det i.f.t. oppvarming?

Jeg har vanligvis bare en komfyr med 4 plater tilgjengelig, og det går helt fint dersom man planlegger hva som kan inn først, deretter ut å stå på benken for å bli lune. Ellers bruker jeg mye varmluft slik at jeg kan fylle ovnen med ulike ting. Når det blir for fullt er det bare å ta i bruk kasseroller. Jeg måtte f. eks sette kyllingspydene i en kasserolle med litt kyllingkraft, og tette oppe med alufolie, og slik dampe de varm. Det var bare ikke mer plass i stekeovnen

Sist redigert av Nextlife : 17-09-10 kl 13:33. Årsak: liten feil
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:16.