Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pavlova, for luftig

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-10, 15:21   #1
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Pavlova, for luftig

Jeg bakte Pavlova for første gang i går. Men jeg synes den ble altfor luftig. Den var ganske høy og hadde endel hulrom inni. Jeg savnet også den "seige" delen på midten av kaken. Hva har jeg gjort galt? Jeg brukte vineddik og lagde en liten grop midt i kaken.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 16:49   #2
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pavlova, for luftig

Lage den "flatere" på bakeplaten? Jeg bruker vanlig eddik i sånn plastflaske, og den får det gode seige i midten. Jeg stryker den ganske flatt ut og lager kantene ganske høye. Men den blir temmelig høy likevel, og får hulrom inni. Men jeg synes egentlig ikke det gjør noe.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 17:21   #3
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)

Snø sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Lage den "flatere" på bakeplaten? Jeg bruker vanlig eddik i sånn plastflaske, og den får det gode seige i midten. Jeg stryker den ganske flatt ut og lager kantene ganske høye. Men den blir temmelig høy likevel, og får hulrom inni. Men jeg synes egentlig ikke det gjør noe.

Jeg bruker også vanlig eddik og den blir seig. Min ble kjempehøy sist, men ikke noe særlig med hulrom for det. Foreslår også at du prøver å stryke det mer utover plata

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 17:52   #4
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sist jeg lagde pavlova fyllte den hele stekeplaten. Før den ble stekt. Det er den største pavlovaen jeg har sett i mitt liv. Svigerinnen min måtte nesten tørke en lykketåre da hun så den. (Hun elsker pavlovaen min. Svigermor lager bare med bær, men jeg bruker fersk ananas, moden banan og røde druer. Bananen sammen med vaniljekremen er himmelsk! )

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 17:54   #5
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker røre inn maizennamel også. Ca 2 ss. Ikke pisk, men røre det inn sammen med eddiken.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 18:11   #6
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg bruker det også.
Kanskje litt mer eddik? Brukte bare en halv tskje.
Kaka var kjempegod den, brukte hakket Melkesjokolade som pynt (bestilling fra lillebroren min), men jeg følte meg litt snytt når det var mer luft enn marengs.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 08:25   #7
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Er det eddiken som gjør at den blir litt seig?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 23:39   #8
Ivars_mamma
We weren't born to follow

Ivars_mamma sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Jeg fikk tips om å smøre den ut i tynne lag. Da blir det ikke luft i den. Ta en spiseskje på om gangen og smør det tynt ut, og så bygger du oppover.

Gammel 17-09-10, 23:45   #9
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Samme opplevde jeg da jeg lagde pavlova. Fulgte oppskriften til punkt og prikke med maizenna og eddik; den ble utrolig luftig og sprø, var vanskelig å skjære av den osv. Skal forsøke å stryke mer utover neste gang, høres smart ut!

Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:40.