Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hva slags sykkel til jente 8 år?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-08, 14:16   #21
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags sykkel til jente 8 år?

Man får små sykkeler i aluminium og. Men ikke med bare håndbremser. Det har med små barns motoriske evner å gjøre.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 14:21   #22
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags sykkel til jente 8 år?

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Jeg tror du misforstår meg. Jeg er ikke tilhenger av at små jenter skal vingle rundt på for store sykler. Men når du har en sykkel med lavt innsteg kan man senke setet og ungen kan godt beherske en slik sykkel. Imidlertid har en slik sykkel ofte flere gir og større hjul gir større fart, så selv om barnet "fysisk" sett kan sykle på en slik sykkel, så må det også være erfarent nok til det.

Til HI - jeg tror helt sikkert at en 20" sykkel vil være perfekt for datteren din denne våren. Diamant, DBS og Nakamura er de tre merkene jeg alltid har vært mest fornøyd med!

Neida.. tror ikke jeg misforstår egentlig. Poenget mitt er at jo større ramme på sykkelen jo lenger er den også, jo bredere er styret osv. Det er kanskje det viktigste på sykkelen at barnet rekker frem til styret med god margin og uten å måtte strekke seg mye/få for foroverlent stilling. Det er veldig ukomfortabelt og vanskelig å styre en sykkel som er for stor og det utgir faktisk en reell trafikkfare fordi en lang sykkel minsker barnets evne til å orientere seg sideveis. (Gikk på kurs i dette nylig.. hehe). Erfaring har ikke så mye å si her egentlig. Sykler skal ikke være noe for store.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 14:57   #23
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags sykkel til jente 8 år?

http://www.sportshuset.net/dbs-junio...103-82040.html

Jenta mi har nesten en slik sykkel. Bare våres ble kjøpt på G-sport og har hvit kurv. Og ellers hvit der denne er svart. Tror det er 16, eller 20 vi har. Husker rett og slett ikke.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).

Sist redigert av Azi : 29-01-08 kl 15:06.
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 15:01   #24
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva slags sykkel til jente 8 år?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Neida.. tror ikke jeg misforstår egentlig. Poenget mitt er at jo større ramme på sykkelen jo lenger er den også, jo bredere er styret osv. Det er kanskje det viktigste på sykkelen at barnet rekker frem til styret med god margin og uten å måtte strekke seg mye/få for foroverlent stilling. Det er veldig ukomfortabelt og vanskelig å styre en sykkel som er for stor og det utgir faktisk en reell trafikkfare fordi en lang sykkel minsker barnets evne til å orientere seg sideveis. (Gikk på kurs i dette nylig.. hehe). Erfaring har ikke så mye å si her egentlig. Sykler skal ikke være noe for store.

Ja da er vi nok uenig. Jeg kan også mye om dette feltet, og har en annen innfalssvinkel enn deg. Det er stor forskjell på et barn i hvor godt de behersker en sykkel. Min største var lang nok (til å nå fram til styret mm) til å gå direkte fra 16" til 24", men vi kjøpte likevel en 20" fordi hun rett og slett ikke var så veldig god til å sykle. Mellomstemann er av en helt annen type - han behersket i fjor sommer en 20" sykkel som er litt for stor for han (han er helt gjennomsnittelig lang for sin alder), men han har så god motorikk at han behersker fint en sykkel som er "litt for stor". Han er også sterk nok i bena til å kunne utnytte girene og er ikke redd for litt fart og beholder derfor roen til å kunne bremse opp kjapt når han må det. Han er rett og slett god til å sykle. Det er ikke snakk om å sende ham ut i trafikken alene - men det hadde jeg jo ikke gjort om han syklet på en mindre sykkel heller.

Sykler skal ikke være for store - men du må ta med flere parametre enn kun lengde på barnet når man definerer hva som er for stort. Barnets beherskelse av sykkelen, balanse og motorikk er også viktig, samt sykkelens form.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no