Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-07-13, 14:28   #1
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.292
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Hvis man skal øke skatten på sekundærboliger, så gjør man jo leiemarkedet enda tøffere. Høyere skatt = høyere leie per måned. Vi som er lavlønnsmottagere, eneforsørgere (og derfor "avhengig" av barnetrygden) er også avhengige av at de som har penger nok til å ha flere eiendommer leier ut disse til priser vi kan ha råd til å betale for bolig.

Om jeg får økt barnetrygd samtidig som skatten økes på sekundærboliger, kommer ikke jeg noe bedre ut av det. Akkurat samme bostandard, og akkurat det samme å leve for etter at husleie er betalt. Det er en evig runddans.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-13, 14:55   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Hvis man skal øke skatten på sekundærboliger, så gjør man jo leiemarkedet enda tøffere. Høyere skatt = høyere leie per måned. Vi som er lavlønnsmottagere, eneforsørgere (og derfor "avhengig" av barnetrygden) er også avhengige av at de som har penger nok til å ha flere eiendommer leier ut disse til priser vi kan ha råd til å betale for bolig.

Om jeg får økt barnetrygd samtidig som skatten økes på sekundærboliger, kommer ikke jeg noe bedre ut av det. Akkurat samme bostandard, og akkurat det samme å leve for etter at husleie er betalt. Det er en evig runddans.

Jeg er ikke så sikker på at det vil bli slik. Prisene på leiemarkedet styres av etterspørsel. Ved å gjøre det mindre attraktivt å være bolighai vil flere boliger bli tilgjengelige for kjøpere og kanskje stabilisere prisutviklingen. Det vil også begrense antall ordinære ferieboliger i kommuner uten boplikt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-13, 18:05   #3
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.292
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg er ikke så sikker på at det vil bli slik. Prisene på leiemarkedet styres av etterspørsel. Ved å gjøre det mindre attraktivt å være bolighai vil flere boliger bli tilgjengelige for kjøpere og kanskje stabilisere prisutviklingen. Det vil også begrense antall ordinære ferieboliger i kommuner uten boplikt.

Hm. Sant. Så med høyere eiendomsskatt på sekundærbiliger kan kanskje til og med slike som meg få råd til å på sikt kjøpe en bolig.

Jeg kan ingenting om politikk. Eller økonomi. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør i denne diskusjonen engang.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-13, 14:37   #4
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Det kunne vel vært så enkelt som at man må søke om å få? Altså ikke med noe særlig til krav, men bare sånn at man må be om å få den. Så kan man la være om man ønsker det. Måtte man ikke det før? Nå kom den automagisk.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-13, 23:38   #5
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.869
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Barnetrygden kommer godt med her også. To vanlige kommunalinntekter og fire unger går ganske bra, men ikke mer enn det. Selv med en ekstrajobb på mannen, hender det jeg er veldig glad når vi får litt påfyll på kontoen i slutten av måneden. Kontantstøtta synes jeg ikke noe om, så den kan de gjerne ta for min del.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-13, 23:41   #6
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Jeg synes at barnetrygd er en fin ting. Og jeg er ikke ferdig tenkt når det kommer til arveavgift og formueskatt enda.
De som er virkelig rike kan gi gaver til barn slik at en stor del av arven i realiteten blir gitt som gaver.
De som er mellomrike har kanskje ikke mulighet til å gi så mye gaver underveis.

Når det gjelder formueskatt ser man jo egentlig nå en endring da bolig Nr to blir beskatte hardere enn Nr en.

En annen ting, er om aksjer skal skattemessig vurderes lavere, for å oppmuntre til å investere i bedrifter snarere enn i eiendom. Dette kan jeg for lite om, slik at jeg er som sagt ikke ferdig tenkt enda.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 11:57   #7
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Vi trenger barnetrygden selv om vi er i jobb begge to og barneforøkelse burde belønnes i samfunnet fordi det er veldig positivt og vi trenger arbeidskraft. Det er faktisk en økende trend at folk venter veldig lenge med å få barn eller rett og slett velger det bort helt og det er ikke bærekraftig.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 15:38   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.253
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Poenget er at småbedrifter genererer inntekter til staten gjennom verdiskapning og arbeidsplasser. Jeg er sterkt i mot både formueskatten på arbeidende kapital og arveavgift.

Vi trenger mer risikovillig kapital her i landet, ikke mindre. Ellers har vi snart ikke en gang råd til å klippe håret til hverandre.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 17:24   #9
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.426
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Poenget er at småbedrifter genererer inntekter til staten gjennom verdiskapning og arbeidsplasser. Jeg er sterkt i mot både formueskatten på arbeidende kapital og arveavgift.

Vi trenger mer risikovillig kapital her i landet, ikke mindre. Ellers har vi snart ikke en gang råd til å klippe håret til hverandre.

Jeg er ikke helt uventet fullstendig enig med deg.

Je kjenner flere i min nærhet som vurderer sterkt å stenge hele bedriften (som gir inntekt til staten og arbeidsplasser) for at formueskatten holder på å ta knekken økonomisk på eierne. Noen av dem har dyre maskiner i bedriften, men de har ikke noen høy pris på andrehåndsmarkedet, men bedriften i seg selv vurderes høyt og gir dermed mye i formueskatt for eierne. Personene har nødvendigvis ikke mye penger. De må da ta utbytte fra bedriftene for å kunne betale skatten. De hadde selv ønsket å beholde pengene i bedriften så at bedriften kunne investere mer.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 17:18   #10
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.895
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Det er vel ikke akkurat gitt at man har masse penger bare fordi man eier og driver sitt eget firma.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 17:54   #11
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Det burde være forskjell på arv av bedrift og arv av personlig formue. Det bør ikke være slik at det er vanskelig å videreføre små og mellomstore bedrifter fordi det er et avgiftssluk involvert. Da får det heller være en avgift som slår inn dersom en bedrift selges,men det er det vel allerede?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 22:28   #12
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.634
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det burde være forskjell på arv av bedrift og arv av personlig formue.

Men det er det ikke. Om du arver aksjer i en "dyr" bedrift (som feks har spesielle anleggsmidler som er dyre i innkjøp, men lite verdt for alle andre, og har lav cashflow) betaler du mye mer i arveavgift enn om du arver et kontantbeløp.

Jeg mener personlig at barnetrygd bør avskaffes og erstattes med andre tiltak som feks skattelettelser for barnefamilier med trang økonomi. Familiens økonomiske situasjon vil jo fremkomme av selvangivelsen og ordningen burde idag virkelig ikke være vanskelig å administrere. Da vil man fjerne alle "kjekt å ha"-mottakere. I vårt nabolag setter nesten alle barnetrygden inn på konto, til bruk som boligegenkapital når barna skal etablere seg. Hvor "utjevnende" er det?

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 22:40   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.


Jeg mener personlig at barnetrygd bør avskaffes og erstattes med andre tiltak som feks skattelettelser for barnefamilier med trang økonomi. Familiens økonomiske situasjon vil jo fremkomme av selvangivelsen og ordningen burde idag virkelig ikke være vanskelig å administrere. Da vil man fjerne alle "kjekt å ha"-mottakere. I vårt nabolag setter nesten alle barnetrygden inn på konto, til bruk som boligegenkapital når barna skal etablere seg. Hvor "utjevnende" er det?

Skattelette vil jo ikke hjelpe de som sitter dårligst i det like godt som de som har det greit økonomisk, for de betaler jo i utgangspunktet mye mindre skatt.

Og en behovsprøving basert på selvangivelse vil jo slå dårlig ut for de som på papiret har store verdier, men som i praksis har mindre å rutte med, som for eksempel noen av de eiere av bedriftene du snakker om i samme innlegg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 22:57   #14
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Har ikke lest tråden men jeg var nylig på en veldig interessant forelesning på LSE om hva som skjer når staten sakte begynner å avskaffe universelle velferdsgoder (som de nå gjør her i UK). Kort handler det om prinsippene en solid velferdsstat er bygget på, man yter og bidrar etter evne og mottar noen goder som er universelle. Barnetrygd er et patetisk lite beløp som alle får men som er symbolsk viktig da den er universell - alle får. Når den fjernes for den store bulken av middelklassen som tross alt betaler mesteparten av all skatt, skjer det gradvis gjennom tid, en mindre vilje blandt en stor befolkningsgruppe til å betale inn skatt til et system man ikke får noe tilbake fra (cash benefits). Å fjerne universelle velferdsgoder er første steget ofte til å bygge ned velferdsstaten ble det hevdet med masse gode argumenter.

Hadde jeg ikke sittet å knotet på en iPhone på Schipol skulle jeg ha skrevet mer om det men det var virkelig interessant med masse forskning som bekreftet forholdet mellom folks tillitt og vilje til å yte og hvor lite som skulle til for å svekke denne. Nå et ikke UK og Norge helt sammenlignbare men prinsippene blir jo de samme.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 22-07-13 kl 23:14.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 23:13   #15
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Men det er det ikke. Om du arver aksjer i en "dyr" bedrift (som feks har spesielle anleggsmidler som er dyre i innkjøp, men lite verdt for alle andre, og har lav cashflow) betaler du mye mer i arveavgift enn om du arver et kontantbeløp.

Jeg mener personlig at barnetrygd bør avskaffes og erstattes med andre tiltak som feks skattelettelser for barnefamilier med trang økonomi. Familiens økonomiske situasjon vil jo fremkomme av selvangivelsen og ordningen burde idag virkelig ikke være vanskelig å administrere. Da vil man fjerne alle "kjekt å ha"-mottakere. I vårt nabolag setter nesten alle barnetrygden inn på konto, til bruk som boligegenkapital når barna skal etablere seg. Hvor "utjevnende" er det?

I mitt nabolag er de fleste om ikke avhengig av den barnetrygden, så i hvertfall veldig glad for at den finnes. Det er ingen som har råd til å sette den inn på konto til barna uten at det innebærer relativt store kutt i familieøkonomien.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 23:49   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.817
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

I mitt nabolag er de fleste om ikke avhengig av den barnetrygden, så i hvertfall veldig glad for at den finnes. Det er ingen som har råd til å sette den inn på konto til barna uten at det innebærer relativt store kutt i familieøkonomien.

Slik er det i mitt nabolag og. De færreste i min omgangskrets har råd til å sette barnetrygda inn på sparekonto til barna.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-13, 08:06   #17
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

I mitt nabolag er de fleste om ikke avhengig av den barnetrygden, så i hvertfall veldig glad for at den finnes. Det er ingen som har råd til å sette den inn på konto til barna uten at det innebærer relativt store kutt i familieøkonomien.

Sånn er det her også.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-13, 08:59   #18
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.426
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Jeg bor i et nabolag som Missa, men vi gjør det ikke slik. Dels for at Herremannens eldre brødre ikke fikk barnetrygden og dels for at barna har andre sikkerheter (som ikke kommer direkte fra oss) og vi syns det er nok.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-13, 10:04   #19
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.634
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

I mitt nabolag er de fleste om ikke avhengig av den barnetrygden, så i hvertfall veldig glad for at den finnes. Det er ingen som har råd til å sette den inn på konto til barna uten at det innebærer relativt store kutt i familieøkonomien.

Exactly. Men det jo disponibel inntekt som teller, ikke måten pengene kommer i hus på. Om lavinntektsfamiliene isteden hadde fått fradrag tilsvarende, så kunne AS Norge spart mye på å la være å sponse høyinntektsfamilier.

Og rent generelt: "vi trenger den ikke, men den kommer godt med likevel"-argumentet er litt farlig; det kan vel omtrent alle si?

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-13, 10:18   #20
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Exactly. Men det jo disponibel inntekt som teller, ikke måten pengene kommer i hus på. Om lavinntektsfamiliene isteden hadde fått fradrag tilsvarende, så kunne AS Norge spart mye på å la være å sponse høyinntektsfamilier.

Og rent generelt: "vi trenger den ikke, men den kommer godt med likevel"-argumentet er litt farlig; det kan vel omtrent alle si?

Greia er at dette ikke er lavinntektsfamilier, men helt vanlige familier som bor i helt vanlige små rekkehusleiligheter og lever vanlige liv og som på ingen måte har råd til sydentur hver sommer. Du skal ikke ha veldig dårlig inntekt før barnetrygden er et viktig bidrag.

Jeg synes faktisk det er riktig at samfunnet kompenserer litt av det det koster å ha barn også etter småbarnsperioden. Samfunnet trenger barn.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no