|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?Har linskjorte med annerledes søm enn den avbildet på den grønne varianten. Kragen har vel omtrent samme lengde. |
![]() |
![]() |
#2 |
Nybegynner
Medlem siden: Jun 2010
![]() |
![]() Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?Er det noen av dere som har sett, eller har denne vesten il Nordmørsbunaden? http://www.dagbladet.no/magasinet/20...98313.html?i=8 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?Ja, det er visst den "nyeste" varianten. Tror den har opprinnelse fra Sunndal og der om kring.
![]() |
#4 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?Takk for svar, Vianne Rocher! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?Jeg tror ikke det er så veldig vanlig, hvis den er "ny"? Jeg har i hvert fall aldri sett den, påtross av feiring av 17 mai nettopp på Sunndalsøra de siste årene. |
![]() |
![]() |
#6 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?Jeg så flere av de helt unge, type nykonfirmerte, med denne vesten på 17.mai i Kristiansund i år. Da med rutete forkle og ikke hvitt. Personlig synes jeg den grønne vesten er penere. Denne er på en måte omvendt med mest blått og mindre grønt. Totalintrykket blir litt mørkt og lite som bryter for min del.
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?
Det er Farstadvest jeg har - hun som vevde den opprinnelig het Inga Farstad. Vet ikke om den lages lenger? |
![]() |
![]() |
#8 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?Jeg tror stoffet til Farstadvesten lages på noe som heter Krivi Vev i Tingvoll. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?Er det flere som har positive erfaringer med Husfliden i Kristiansund? Ser at Iben skrev at de er flinke. Er det der du skal få din bunad sydd Vianne Rocher? Vet dere om alt til Nordmørsbunaden sys i Norge hvis man bestiller hos Husfliden? Har jo lest litt forskjellig om bunadsbransjen: http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs...T001/105110009 |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Passiv
|
Å bruke et sort sjal går helt fint synes nå jeg helt personlig ja. Jeg ønsker meg cape også, til kjølige dager. |
![]() |
![]() |
#11 |
Kakemonster
|
![]() Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?Det går sikkert fint å ha et sjal ja, men hvis jeg først skulle hatt noe over så kan det vel like gjerne være en cape? Jeg bruker min minst mulig, men jeg bruker den jo når det trengs.
![]() |
#12 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?Tusen takk for innspill! Jeg liker egentlig ikke cape, synes det ser merkelig ut på meg som er så lav også virker det som at den skjuler mye av den fine bunaden. Da kan jeg heller bruke et sort sjal hvis det blir kaldt, og kjøpe cape senere hvis det blir helt nødvendig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?Jeg har offerdåsa som er på det store bildet. Håndlaget Nordmørsdåse eller hva den heter |
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#15 |
Kakemonster
|
![]() Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?Jeg har "offerdåse med glatt kant", den minste av de firkanta søljene (lengst til venstre, øverst på samlebildet.) 20 mm mansjettknapper, Nordmørsstøl på beltet. På capen har jeg den som er ved siden av hjertespenna, og veskelåsen min finner jeg ikke i oversikten.
![]() |
#16 |
Kakemonster
|
![]() Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?Offerdåsa har forresten et par cm lenke på baksiden, slik at den kan festes med en sikkerhetsnål. Da slipper man å dyppe den i blomkålsuppa. Visstnok.
![]() |
#17 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?Har du prøvd å feste offerdåsa med sikkerhetsnål, Isola? Hvordan fungerer det i tilfelle? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Kakemonster
|
![]() Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?Har prøvd. Linskjorta fikk en bitteliten svart flekk akkurat der nåla hadde vært. Det gikk bort i vask, men jeg er egentlig ikke nok plaga med den til at jeg har gjort det mer enn et par ganger.
![]() |
#19 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?Jeg har mørkeblå stakk og dusrød vest, av denne typen: |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|