|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Aktiv
Medlem siden: Nov 2008
![]() |
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Her kjører vi vel ca like mye hver. Ingen har "førsterett" på å kjøre, slikt er bare teit! |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Zoë: jeg synes ikke at man nødvendigvis skal gjøre akkurat like mye av alt for å være likestilt. Men jeg synes at man av og til skal tenke gjennom hvor mange av ens individiduelle valg som er formet av sosialisering og hvor mye man viderefører denne sosialiseringen. Jeg synes også at det er stor forskjell på ting som er nødvendig å gjøre og ting som ikke er nødvendig å gjøre. Dermed vil jeg for eksempel helt se bort fra baking, pynting, jakt og fiske ogsåvidere. Ingen av disse aktivitetene er nødvendige i et moderne samfunn. Hos oss er det ingen som pynter og ingen som går på jakt eller fisker. Jentene mine har fiskestang og jeg har delegert til min bror å lære dem å fiske. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?For oss er baking nødvendig. Vi ønsker nemlig å spise ordentlig mat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
By the Sea
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Blå: om begge foreldrene kjører bil, synes jeg ikke det er nødvendig å gjøre et stort poeng ut av hvorvidt man bare kjører 30% mens mannen kjører 70.
![]() |
#165 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Vel. Jeg skal nok finne noe annet å være rollemodell i bare fordi jeg ikke vil pine meg selv daglig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Jazzbabe
Hvor: Elvebyen
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?50/50 tenker jeg...
![]() |
#167 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Alt er mulig, Zoë. :generøs: Og som sagt, jeg er ikke særlig opptatt av hva du rollemodellerer for ditt barn. Jeg er opptatt av at min datter opplever det som like naturlig at hun skal ta rattet som sin mann, når den tid kommer. Og jeg er opptatt av at min sønn ikke skal føle det umandig å sitte shot gun. Jeg klarer ikke å se noen annen måte å gjøre det på enn at det skal være helt tilfeldig hvem av oss som kjører. Ikke lage et nummer av det, ikke telle, ikke ha klistremerkeskjema. Tilfeldig. Den som kommer først ut, eller setter inn ungen i bilsetet bak førersetet, eller den som ikke skal inn på bibiloteket eller hente en pakke.
![]() |
#168 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Jeg kan ikke fordra å kjøre bil, så stort sett er det mannen min som kjører. Skal vi kjøre veldig langt, bytter vi på underveis.
![]() |
#169 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Jeg har fått en liten vekker av denne tråden, med tanke på hvilke signaler jeg sender ut til barna ved at mannen alltid er den som kjører. Så jeg skal kjøre mer når vi er sammen.
![]() |
#170 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Jeg tenker ikke så mye over hvilke signaler jeg gir til ungene når jeg overlater rattet til mannen min. I 99% av tilfellene de sitter i en bil, er det jeg som kjører.
![]() |
#171 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?
Jeg kjører hver eneste dag til og fra jobb, ca 5 mil hver dag. Så jeg er ikke redd for selvsikkerheten min når det gjelder kjøring. Bilen min har nesten kjørt 120 000 og jeg har kjørt omtrent alle de kilometerene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Mannen kjører som oftest. Jeg har ikke hatt lappen så lenge så jeg er så pysete
![]() |
#173 |
By the Sea
|
Ja, sånn er det her også. Det er jo jeg som stort sett kjører rundt med barna.
![]() |
#174 |
...we have cookies
|
Og det fikk meg til å tenke på hvordan jeg kjører bil og hvordan mannen kjører bil. For jeg kjører. Han pusletasler. Den som ligger 20 over farstgrensa på E18 er ikke mannen, og en av våre bekjente nekter å sitte på hos oss om mannen kjører. "Han kjøre så sakte at e blir gaaaaal!" |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?En ting er om det er mandig eller ikke å kjøre bil, eller at barna ser oss kjøre bil mye uten at mannen er med. Noe annet er å vise den oppvoksende generasjon at det er like naturlig at både han og hun kjører selv om begge er tilstede.
![]() |
#177 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Dette syns jeg var et veldig godt innspill, og en konsekvens jeg ikke hadde tenkt på. Unge gutter er ofte mer vågale i trafikken enn unge jenter.
![]() |
#178 |
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Jeg husker jeg tok et par kids her jeg bor i skole da de var sjokkert over at det var jeg som hoppet ut av førersetet for å åpne en port en gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Glamorøs
|
Jepp, sinnssykt tiltro til egne egenskaper, og mer opphengt i teknikk enn hensyn til medtrafikanter.
![]() |
#180 |
Øyboer
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Er som oftes mannen. Jeg kjører veldig mye i hverdagen og synes egentlig jeg får nok, er ikke så kjempeglad i å kjøre. Jeg kjører og hver gang vi er "ute" fordi jeg er avholds og han ikke. Vi bruker og min bil når vi kjører sammen og han ønsker å kjøre den av og til og fordi jeg har nyere bil enn han. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|