|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
This is normal!
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?En ting er jeg temmelig overbevisst om: Skole er altfor viktig til at så mye er overlatt til den enkelte kommune.
|
|
|
|
#162 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Kjempeviktig poeng, noen. Som innbygger i en kommune der skolene har gått for lut og kaldt vann (fysisk) i flere tiår, og der åpenbart hvemsomhelst kan bli både byråd og ordfører, ( |
|
|
|
|
|
#163 |
|
Er frisk!
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?FAKTA TIL FP-FOLKET - KJEMISK FRITT FOR FØLERIER:
|
|
|
|
#164 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Eg fekk heile 1200 kr i byrdefullressurs etter ein haust som var svært belastende. Ikkje akkurat masse pengar, men fint å bli sett.
|
|
|
|
#165 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Her er et innlegg fra lektorlaget, relativt fritt for føleri: http://www.norsklektorlag.no/nyhetsa...e1138-256.html
|
|
|
#166 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det var bra skrevet og hadde fokus på det viktige. |
|
|
|
|
|
#167 |
|
This is normal!
|
Ja, denne synes jeg var god og konstruktiv, og dette høres veldig riktig ut:
|
|
|
|
#168 |
|
Fartsfantom
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Her er hva Utdanningsforbundet krevde (ikke så ulikt Lektorlaget sitt krav):
Hentet her: http://www.utdanningsforbundet.no/Ho...stid-i-skolen/ |
|
|
|
|
|
#169 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?http://www.aftenposten.no/meninger/d...l#.UwJwqkJ5OdV
|
|
|
#170 |
|
Bedreviter
|
Fryktelig sutrete. Ikke skjønner jeg helt det hun skriver heller. |
|
|
|
|
|
#171 |
|
i tåkeheimen
|
Ironi er vanskelig.
|
|
|
#172 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Slik er det hos oss også. Også barnas juleavslutning (lucia) var i arbeidstiden (morgen, ferdig til kl 9). SFO + klasser stilte med barn som sang, FAU og klasser stilte med bevertning. |
|
|
|
|
|
#173 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg ser hva forfatteren prøver på, men det er akk så mislykket. Både fordi lærere allerede har et kommunikasjonsproblem mhp hva de egentlig ønsker og fordi martyrfremstillinger ikke harmonerer spesielt godt med det inntrykket folk sitter med fra før. Denne "Jo, vi har veldig mye fri på gunstige tidspunkt og en fleksibel hverdag, men det er egentlig mer synd på oss enn på noen andre" som man får inntrykk av er gjennomgangstema fra fagforeningene tjener ikke helt den hensikten det er ment å ha. De innleggene som fremstiller nøkternt og tydelig hvorfor man mener det er nødvendig og bra med fleksibilitet og hvorfor man ikke uten videre gir slipp på goder er mer virkningsfulle tror jeg. Når man har tro på at folk kan regne og skjønner regnestykket når de får dett presentert.
|
|
|
#174 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Fakta er at 45 ukers arbeidsår og minst samme undervisningsplikt som nå, gjerne mer, siden KS ønsker å oppheve denne, ikke går i hop med de oppgavene som skal utføres daglig og ukentlig. Å jobbe 37, 5 timer pr uke vil si at jeg ikke får gjort arbeidet tilfredsstillende. Nå har vi cirka 43 t pr uke, vi skal altså ned 5-6 timer og samtidig undervise mer, dvs får mer for -og etterarbeid.
|
|
|
#175 |
|
Bedreviter
|
Hvis det ikke kom helt tydelig frem av forrige innlegg: for meg er det selvsagt at lærere ønsker å gjøre slikt i arbeidstiden, og jeg forventer virkelig ikke at en lærer er tilgjengelig på kveldstid. På samme måte som jeg ikke forventer å få tak i fastlegen på kveldstid, om jeg føler meg aldri så dårlig. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
I mål
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg tenker egentlig at service og kontakt på kveldstid for veldig mange lærere er det aller minste problemet her. Spørsmålet er når man skal gjøre alle forberedelsene og all rettingen som nå gjøres på kveldstid. |
|
|
|
|
|
#177 |
|
Bedreviter
|
Og defor er det nettopp det problemet lærerne burde fronte i denne saken. For det er et problem og et krav som det går an for utenforstående å skjønne og ha forståelse for. Alt det andre dillet, det bare avsporer diskusjonen og får saken til å fremstå som useriøs. |
|
|
|
|
|
#178 |
|
maler
|
Ja. Og det Rine sa her tidligere med at det er sammenlignbart med å legge møter på avspaseringsdager og forvente at man godtar det uten godtgjørelse. Klart vi skjønner det, men martyriseringen virker mot sin hensikt. For det er mange som har rare arbeidstider og ymse godtgjørelser for det, lærerne er ikke unike i så måte. Og de her heller ikke unike på den måten at de synes det er helt greit å få godene sine spist opp uten kamp.
|
|
|
#179 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg mener at lærere er i en særstilling når det gjelder undervisningsoppdraget. Å lede, undervise, veilede og vurdere 30 elever i opp til 90 minutter før det er pause, kanskje da med inspeksjon før neste time, er ikke sammenlignbart med så mange andre yrker. Akkurat dette aspektet har gått mer og mer opp for meg de siste årene fordi jeg har hatt studenter, alt fra advokater, ingeniører og andre folk fra det virkelige arbeidslivet: næringslivet. De har vært helt sjokkskadde av hvor mye som egentlig skal til, både av kunnskap, forberedelser, kommunikasjonsevne og lederevner.
|
|
|
#180 |
|
Bedreviter
|
"Lærerne er i en særstilling når det gjelder undervisning"? Tøyser du? |
|
|
|
![]() |
|
|